Parallel-koppla regulatorer -få dubbel ström?
Re: Parallel-koppla regulatorer -få dubbel ström?
Seriekoppla ett par dioder så kommer du hyffsat nära, 3,8 V med en vanlig 400x, typ, ungefär.
Men framspänningsfallet är på lite drygt 1V för IN400x? Och sen skulle väl dioderna elda lite för kråkorna också?
Bättre än dioder dock. Kråkorna är typ 1W eller så. 400x var ingen absolut rek, det finn bättre varianter
-Vad hindrar att jag använder motstånd?hanzibal skrev:Inte alls "lätt ordnat med motstånd" menar jag. Du lär behöva en justerbar regulator för en så pass "udda" spänning.
Bättre då att använda en justerbar step-down buck converter från 12V. Tror dessa omnämnts tidigare men 3,7V var en nyhet, åtminstone för mig som nu inte lusläst tråden.
Om du menar en spänningsdelare så lär den krokna så fort du tar ut lite ström. Om du menar att chansa på att väggvårtan är justerbar internt och byta ut dess motstånd så är det riskabelt och funkar bara kanske.
Jag har använt denna typ och tycker de funkar bra: Finns på eBay från 6,50kr inkl. frakt:
http://www.ebay.com/itm/DC-DC-Buck-Conv ... 4622060fe8
Jag har använt denna typ och tycker de funkar bra: Finns på eBay från 6,50kr inkl. frakt:
http://www.ebay.com/itm/DC-DC-Buck-Conv ... 4622060fe8
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Funderar på en sådan eller iaf något liknande.
Om jag använder motstånd som tål effekten är det väl inga problem?
Om jag använder motstånd som tål effekten är det väl inga problem?
Hjälper inte, fördelningen av spänning över motstånden förändras i alla fall.
Detta eftersom du nästan bara drar ström genom motståndet närmast matningen varvid din utspänning sjunker i takt med strömuttaget även om motståndet kanske inte brinner upp.
Lite som att gunga gungbräda med en kompis när hans farsa plötsligt hoppar på också
Detta eftersom du nästan bara drar ström genom motståndet närmast matningen varvid din utspänning sjunker i takt med strömuttaget även om motståndet kanske inte brinner upp.
Lite som att gunga gungbräda med en kompis när hans farsa plötsligt hoppar på också

Senast redigerad av hanzibal 15 oktober 2014, 22:48:45, redigerad totalt 1 gång.
Dioder har ett konstant spänningsfall oavsett ström (nästan)
Ström-uttaget är konstant -när förbrukaren är på, annars noll.hanzibal skrev:Hjälper inte, fördelningen av spänning över motstånden förändras i alla fall.
-något annat problem? -vad?
OK, så det ända du behövde var 3,7V 1,5A. Spänningen behövde inte komma från 12V. Du önskade inte bygga den själv. Kunde du inte sagt det från början? Hur kan det finnas 80 inlägg i dina trådar?M skrev: Bra förslag!
Helt färdig strömkälla, behöver inte bygga något själv.
Synd att det blir fel spänning, 3 eller 4,5V när jag ska ha 3,7V.
Lätt ordnat med motstånd.
Jag önskar att jag aldrig registrerat mig på det här forumet.
Räkna på den spänningsdelaren så förstår du.M skrev: Ström-uttaget är konstant -när förbrukaren är på, annars noll.
-något annat problem? -vad?
Åh, nu tar du väl i ändåbearing skrev:Jag önskar att jag aldrig registrerat mig på det här forumet.