hjälp med att välja en maskin (3d printer m,m)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Re: hjälp med att välja en maskin (3d printer m,m)

Inlägg av teljemo »

Den såg lite plastig ut.. och jag vill helst ha kit montera själv så man får känna på allt ;)
Funderade på den här simple metal kit.
1.75mm PLA, man får med en sample.. är det nån standard som man kan få tag i lätt.
Ser inget fäste på printern för att hänga nån rulle.. så undrar hur det fungerar? om man ska rigga upp den på en axel brevid?
hummel

Inlägg av hummel »

janbjorn skrev:Har du kollat på denna? http://www.solidoodle.com/Press

Sedan kan det va bra att läsa denna guiden som besrkiver varför du INTE ska köpa en 3d-printer. Bara så du veta vad du ger dig in i.

Men om du fortfarande ska köpa en 3D printer så önskar jag lycka till! Det är ruskigt kul när man får det att funka (vilket dock kan ta ett tag och kosta en del mer pengar än bara köpet av printern)
Min Ultimaker 2 fungerade utan justeringar direkt ur kartongen. Det skiljer mellan tillverkare och vissa är säkert som en Cupcake CNC vilken jag startade med och det fungerade inte speciellt bra till att börja med utan krävde hundratals timmar av arbete.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag har samma erfarenhet som hummel angående UM2, så det finns absolut skrivare där saker fungerar från scratch (men då får man lägga över 20kkr).

1.75mm är en av två standarddiametrar, finns också 3mm, men ja det är inget problem att få tag på.
Ang rulle så finns det mycket riktigt inget fäste på Printrbots skrivare, utan man får köpa till eller tillverka ett ställ eller hållare att ha bredvid.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

Kollar man YouTube finns en kille som sätter ihop o startar den metal printern ganska smärtfritt..
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Hittade en bild bland mina foton på hur man kan göra en rullhållare enkelt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hakjar

Inlägg av hakjar »

Jag har en Simple Metal som jag köpte som kit.
Den är enkel och smärtfri att montera om man har vana av att skruva. 1.75 PLA är lätt att köpa.
Jag handlar här http://www.ilove3d.se/index.php?route=p ... path=59_63.

Kopplingen till Z är dock en standard flexibel koppling (fungerar som fjäder) vilket inte är bra på
en 3D skrivare! Jag har gjort den "stum" mha krympslang efter rekommendation på det officiella
forumet :)

Den skriver ut efter hopsättning men för optimalt resultat kräver den justering och TLC.

Jag har beställt uppgraderingen med heatbed och Mic6 skrivplatta (jämnhet) för att minimera
warping och öka vidhäftningen.

I min projekttråd ser du en liten rapport över monteringen.
nibl

Inlägg av nibl »

Du kan hitta billiga 3d skrivare som ger lika bra kvalitet på utskrifterna OM du lägger tillräckligt med tid på kalibreringar och är nogrann när du bygger ihop den.
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Jag håller med, min reprappro mendel mono skriver ut minst lika bra som vilken makerbot som helst :)
I alla fall enligt min erfarenhet av de makerbot-utskrifter jag sett och jämfört med mina egna.
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Efter erfarenheterna med vår Profi3DMaker på jobbet så skulle jag säga så här.

1) Välj en öppen design eller köp en med serviceavtal där allt ingår.

2) Välj en med stort community eller köp en med serviceavtal där allt ingår.

När det strular och inte blir som du tänkt dig är det mycket lättare att felsöka om du har något som många andra har och om du vet hur allt fungerar. Annars ska du ha ett avtal där du ringer ett nummer, väntar en stund och så har någon annan fixat maskinen.

Jag hade sparat många timmar på att veta firmware och konfiguration i vår maskin. Om det dessutom hade funnits andra att utbyta erfarenheter med om just denna maskin hade det också varit lättare. Nu verkar det finnas typ 5 Profi3DMaker i världen, inte så smidigt.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

Update:
Fick julklapp av frugan :)
Presentkort att köpa 3d printer i 5000:- klassen
Mkt trevlig fru..

Så en printbot simple metal kit med christmas bundle beställd..

Christmas bundle va fäste för rulle, ett handtag och en rulle plast... Ingick nu i jul :)

Så snart blir en andra julafton när de paketet kommer
Skriv svar