Hur koppla KA431 ? (spännings-regulator)
Re: Hur koppla KA431 ? (spännings-regulator)
I den ficklampan finns mycket riktigt en drivare. Ett sätt är att bygga en konstant spännings krets på 3,7v och ha kvar den andra drivaren.
Nu har jag kommit på en mycket enkel lösning:
En spänningsregulator (GL7805) på 5 Volt.
Lasern och ett 1-Ohm-motstånd i serie.
Spänningsfallet över lasern: 3,7 V, över motståndet: 1,7 V.
Motståndet måste tåla 1,75 W.
Behövs kondensator(er)?
Om: -lämplig min-kapacitans?
-Är det något annat att tänka på? -vad?
T.ex.:
Regulatorn behöver kylning, -hur stor aluminium-plåt?
Spänning före regulator fortfarande 12 V.
En spänningsregulator (GL7805) på 5 Volt.
Lasern och ett 1-Ohm-motstånd i serie.
Spänningsfallet över lasern: 3,7 V, över motståndet: 1,7 V.
Motståndet måste tåla 1,75 W.
Behövs kondensator(er)?
Om: -lämplig min-kapacitans?
-Är det något annat att tänka på? -vad?
T.ex.:
Regulatorn behöver kylning, -hur stor aluminium-plåt?
Spänning före regulator fortfarande 12 V.
-???
Bara 1 A?
Då har jag blivit fel-informerad.
Har googlat och hittat att 1,5 A gäller tillfälligt.
-Kan man man paralell-koppla 2 regulatorer och på så vis få dubbel Ampere?
Bara 1 A?
Då har jag blivit fel-informerad.
Har googlat och hittat att 1,5 A gäller tillfälligt.
-Kan man man paralell-koppla 2 regulatorer och på så vis få dubbel Ampere?
Det är dumt att använda en linjär regulator när det handlar om så hög ström. Med 12V in och 4V ut, kommer det bildas 8W per ampere i förluster.
Jag föreslår en adapter för cigarettuttag, med valbar utspänning. T.ex. en sån här:
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= ... V%202000mA&
Ställ in den på 3 eller 4,5V. Ett litiumjonbatteri har max 4,2V. Elektroniken i apparaten borde klara även 4,5V. Om du inte vågar använda 4,5V kan du sätta en diod i serie för att sänka spänningen. Eller ännu bättre, skaffa en adapter som ger 4V.
Jag föreslår en adapter för cigarettuttag, med valbar utspänning. T.ex. en sån här:
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= ... V%202000mA&
Ställ in den på 3 eller 4,5V. Ett litiumjonbatteri har max 4,2V. Elektroniken i apparaten borde klara även 4,5V. Om du inte vågar använda 4,5V kan du sätta en diod i serie för att sänka spänningen. Eller ännu bättre, skaffa en adapter som ger 4V.
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
Vad gör man med en blå laserpekare på 5W!? Är det en färdig produkt eller är det något du bygger?
Det är en färdig produkt!
Smälter plast för att forma om den som man vill, till värme-lim, krympslang, diverse experiment, peka på riktigt långa avstånd, bränn-skriver på trä, bränner ihjäl svår-"smällda" insekter (t.ex. mellan rutorna i fönster)... finns många användnings-områden.
Smälter plast för att forma om den som man vill, till värme-lim, krympslang, diverse experiment, peka på riktigt långa avstånd, bränn-skriver på trä, bränner ihjäl svår-"smällda" insekter (t.ex. mellan rutorna i fönster)... finns många användnings-områden.
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
OK, då förstår jag. Jag trodde inte det tillverkades så kraftfulla som 5W. Tänk på att vara rädd om dina och andras ögon. Framför allt andras. En sådan där kan nog effektivt permanent skada en ögonbotten, klart obra.
Utgår sedan ifrån att du förstås också har godkända skyddsglasögon med en od på minst 5 för våglängden på lasern?
5 Watt är väldigt mycket - redan vid 6 mW är det risk för permanenta ögonskador och då en glasruta ger 4% i yt-reflektion ger 200 mW i reflektion tillbaka och det kan bli goodbye för din gula fläck i ögat även om det bara blinkade till när du viftar runt med strålen och du får läsa med stora bokstäver på datorskärmen i fortsättningen resten av ditt liv.
med andra ord - det är inga leksaker och att skjuta ned flugor från taket med denna är knappast ett alternativ utan risk att skada dina egna ögon om du inte har skyddsglasögon för detta enligt tidigare nämnt
skall du ändå exprimentera utan skyddsglasögon så ha ögonlapp på ena ögat så att du har ett öga kvar att läsa med...
med andra ord - det är inga leksaker och att skjuta ned flugor från taket med denna är knappast ett alternativ utan risk att skada dina egna ögon om du inte har skyddsglasögon för detta enligt tidigare nämnt
skall du ändå exprimentera utan skyddsglasögon så ha ögonlapp på ena ögat så att du har ett öga kvar att läsa med...
Ja, jag ska använda skydds-glasögon.
Har inte fått hem lasern ännu, men väntar med att använda den tills jag har skyddsglasögon också då jag vet att ögonen är mycket känsliga och lätt blir skadade av laser, även svaga laser.
Har inte fått hem lasern ännu, men väntar med att använda den tills jag har skyddsglasögon också då jag vet att ögonen är mycket känsliga och lätt blir skadade av laser, även svaga laser.