Sammanfattningsvis har jag en stuga i fjällen utan el. Jag vill kunna lyssna på bra musik. Som provisorium har jag en batteridriven LP-spelare och en miniradio med kass mottagning. Tidigare tråd handlade om hur man skulle få till ev aktiva högtalare för att få bättre ljud från LP-spelaren.
Nu har jag funderat på att skaffa ett 12-volts soldrivet elsystem ffa för belysning men också för laddning av ex mobil etc. Då skulle jag också vilja uppgradera till ett BRA ljudsystem. Jag vill kunna spela CD, LP, radio med god mottagning samt gärna från mobil/mp3-spelare alt USB.
Variant 1 är att skaffa en T-amp samt vägghögtalare, köra dessa på sol-el, och sedan driva LP:n, bärbar CD-spelare, mobil på egen batteridrift och koppla in via AUX (?-3,5 mm).
Alternativ 2 är att skaffa en bilstereo med RCA-ingångar, skaffa en billig aktiv radioantenn (som ju också drivs på 12 volt) koppla in ev mobil via bluetooth/AUX, MP3 via AUX och ev USB.
Funderingarna jag har är följande:
1)Vad skulle ni göra? Vilket alternativ är bäst ljudmässigt?
2)Är det inte så att många vanliga stereohögtalare har kör på 12 volt DC? Kan man isåfall köra vanliga mindre högtalare från stereo eller måste det vara speciella bilstereohögtalare?
3) Detsamma gäller LP-spelare. Funderar på att försöka skaffa en mer ordentlig sådan.Har för mig att de flesta för 230 volt har transformator till 12 volt DC - Går det isåfall att bara köpa en vinylspelare, klippa transformatorn och köra in bilbatteriströmmen rakt in?