12 volts stereo - smidigaste variant?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Jazzgossen

12 volts stereo - smidigaste variant?

Inlägg av Jazzgossen »

Hej. Jag skrev ett ämne tidigare http://elektronikforumet.com/forum/view ... =4&t=66052

Sammanfattningsvis har jag en stuga i fjällen utan el. Jag vill kunna lyssna på bra musik. Som provisorium har jag en batteridriven LP-spelare och en miniradio med kass mottagning. Tidigare tråd handlade om hur man skulle få till ev aktiva högtalare för att få bättre ljud från LP-spelaren.

Nu har jag funderat på att skaffa ett 12-volts soldrivet elsystem ffa för belysning men också för laddning av ex mobil etc. Då skulle jag också vilja uppgradera till ett BRA ljudsystem. Jag vill kunna spela CD, LP, radio med god mottagning samt gärna från mobil/mp3-spelare alt USB.
Variant 1 är att skaffa en T-amp samt vägghögtalare, köra dessa på sol-el, och sedan driva LP:n, bärbar CD-spelare, mobil på egen batteridrift och koppla in via AUX (?-3,5 mm).
Alternativ 2 är att skaffa en bilstereo med RCA-ingångar, skaffa en billig aktiv radioantenn (som ju också drivs på 12 volt) koppla in ev mobil via bluetooth/AUX, MP3 via AUX och ev USB.

Funderingarna jag har är följande:
1)Vad skulle ni göra? Vilket alternativ är bäst ljudmässigt?
2)Är det inte så att många vanliga stereohögtalare har kör på 12 volt DC? Kan man isåfall köra vanliga mindre högtalare från stereo eller måste det vara speciella bilstereohögtalare?
3) Detsamma gäller LP-spelare. Funderar på att försöka skaffa en mer ordentlig sådan.Har för mig att de flesta för 230 volt har transformator till 12 volt DC - Går det isåfall att bara köpa en vinylspelare, klippa transformatorn och köra in bilbatteriströmmen rakt in?

:doh: Helt oinsatt skall sägas. Tacksam också för helt andra alternativ!
Användarvisningsbild
Icecap

Re: 12 volts stereo - smidigaste variant?

Inlägg av Icecap »

En bilstereo är gjort för att köra på 12V och det finns ganska säkert några som håller bra kvalitet - men de kostar också därefter.
De finns med CD-spelare och vissa har AUX-ingång.

En bilantenn är INTE rätt grej om det är dålig mottagning, skaffa istället en bra antenn men rätt impedans, då blir det så mycket bättre.

En skivspelare är ju inte så himla normal för tiden, en del har synkronmotorer för att hålla hastigheten, andra har DC-motor. Att bygga om går och kan fungera - men gör att du inte kan byta ut utan att bygga om igen.

En högtalare är en högtalare! 12V gör dock att effekten inte blir enorm - men bra högtalare behöver inte drivas med 300W heller. Och all effekt som dunkas ut ska ju komma från solpanelen så vill du spela mycket och högt kan du ha huset/stugan och uteplatsen under panelerna.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

man får bra ljud (en del säger emot), med bra hornhögtalare, och med rätt bestycning så är dom väldigt lättdrivna med
att ha högtalare som har 110db/w är enen extrem fördel mot ex en med 90db/w, eller rättare sagt 1w mot 100w för samma volym

det ihop med någon vettig liten förstärkare räcker långt
xxargs

Inlägg av xxargs »

Skaffar/bygger man sig känsliga högtalare typ hornhögtalare så behövs det inte många mW för anständig ljudnivå och vid några Watt-nivå så närmar man sig hörselskadenivå.

bilstereo är inte byggda för att gå strömsnålt utan förutsätter i stort sett att en bilgenerator går hela tiden när man spelar högt. Tomgångströmmen är också hög även när du spelar på låg nivå ala bakgrundsmusik i kanske många timmar - är det solcellsdrivet och inte har groteskt stora paneler och batteribanker så har man inte råd med den 'strömläckagen'

skivspelare - är den nödvändig?

Har man sin musik också på MP3 så finns det uppspelaralternativ inklusive via din nalle etc. eller någon fristående spelare och musiken lagrad på SD-kort och dessa kan kopplas till din strömsnåla förstärkare (förstärkardelen i en bergsprängare är betydligt bättre på att snåla med batteri än en bilstereoförstärkare...) i kombination med känsliga högtalare med känslighet runt 100 dB/W SPL och då behöver du inte många Watt eller speciellt hög spänning till förstärkaren för att ändå få till rejäl ljudnivå.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är verkligen verkningsgraden så låg på en bilstereo? Att högtalarna i allmännhet är tröga är jag medveten om. Men jag trodde nog att stereon var rellativt vettig.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Verkningsgraden i sig är väl inte sämre än för vilken förstärkare som helst, men däremot så är det inte alls säkert att man snålat på övriga delar. En "välutrustad" stereo kan ha lite av varje som drar ström även vid tomgång, och för den delen så kan väl slutsteget gå i klass AB kanske lite mer förskjutet mot A än B.

Fast det här är klart olika mellan olika stereo. En stereo från 70-talet kan nog vara acceptabelt strömsnål.

Om man har en halvgammal stereo, säg från 80-90-talet, så tror jag att man kan kapa en del strömförbrukning genom att byta ut glödlampor för panelbelysning till LED. Vissa stereo har en helt separat belysningsingång som med fördel då kan kopplas över en återfjädrande knapp så att det bara lyser när man behöver se något. På en stereo som har ljusa siffror på mörk bakgrund i displayen så är däremot belysning alltid igång, åtminstone för själva displayen.

Det är för övrigt inte helt sant att en bilstereo är tänkt att köras med generatorn igång konstant, de är ju också konstruerade för att fungera med den spänning man som lägst får utan motorn igång, och åtminstone vissa är säkert konstruerade så att de inte slösar för mycket med batteriet.

Men det här är sånt som man blir tvungen att mäta upp. Jag är tveksam till att det finns data publicerat ens på moderna stereo.

En avgörande faktor är väl hur stor solanläggningen är. En del anläggningar har hundratals Ah batterikapacitet, rätt stora solpaneler, och inverter för att driva vanlig 230V-driven kyl/frys o.s.v.. En sådan anläggning lär väl inte påverkas så värst av tomgången hos en bilstereo. Andra anläggningar orkar väl lagom någon LED / något lysrör ett par timmar per dag, och de kroknar väl halvsnabbt av stereon.

Värt att tänka på är att när man lyssnar på musik under dagen med solinstrålning så slipper man effektförlusten som man annars får vid laddning och urladdning av batterier. Det är en hel del energi som försvinner den vägen. Vid standardmetoden för NiCd/NiMh-celler så kastar man bort 30% av tillförd energi, för andra batterityper så lär det också vara en ej försumbar siffra. D.v.s. orkar solpaneler ladda batteri för X Wh batteridrift så orkar panelerna *istället* direkt driva en stereo som drar 40% mer energi, så länge som stereons toppström inte går över vad panelen orkar för ögonblicket.

Värt att tänka på är att mekanik drar ström. CD-spelare, vinylspelare och bandspelare torde alla dra mer ström än en modern strömsnål mp3-spelare.

Vad gäller vinylspelare så finns det både nätdrivna motorer och motorer drivna med lägre spänningar. Det finns både omkring 12V och andra spänningar för sådana skivspelare. Man måste nog titta i schemat.

Enda undantaget där man inte behöver titta i schema är de skivspelare som matas via DC-kabel från en matchande förstärkare. Jag kanske har nån sådan från Hitachi liggandes underst-bakom, som efter förstärkardöd fick matas från en extern väggvårta. Jag tror att den väggvårtan var på kanske 9V DC eller liknande, men jag kan minnas fel. Den spelaren var väl inte direkt nån audiofilgrej men har åtminstone skivtallrik av metall och MM-pickup, d.v.s. ingen plasttallrik och ingen kristallpickup.

En gissning är väl att 80-talets skivspelare som obligatoriskt ingick i paket för totalt säg kanske uppåt 6000:- och även ihopbyggda kompaktanläggningar lär väl nästan genomgående ha DC-motor med "batterispänning". Däremot så kan 70-tals-grejer nog ofta ha 230V-motor på skivspelaren.

En tumregel, som inte alltid lär stämma, är väl att ifall 33/45-omkoppling och ev. pitchkontroll verkar vara elektriska så är det nog en "batterispänning"-DC-motor, annars så är det troligtvis en nätspänningsmotor.
Josasp

Inlägg av Josasp »

Rekommenderar dig att inte använda en bilstereo, de drar betydligt mer ström än vad de behöver.
Antagligen eftersom man inte behöver tänka på det lika mycket i en bil.

Har varit med om bilstereos som äter 2A i standby bara ändå.

T-amp låter smart, tänk i de banorna.

Helt beroende på vad kraven är på "bra ljud".
Men det finns billiga moduler från kina med FM/USB/Bluetooth och en liten stereoförstärkare i samma modul.
Jazzgossen

Inlägg av Jazzgossen »

Icecap skrev: En bilantenn är INTE rätt grej om det är dålig mottagning, skaffa istället en bra antenn men rätt impedans, då blir det så mycket bättre.

En skivspelare är ju inte så himla normal för tiden, en del har synkronmotorer för att hålla hastigheten, andra har DC-motor. Att bygga om går och kan fungera - men gör att du inte kan byta ut utan att bygga om igen.

En högtalare är en högtalare! 12V gör dock att effekten inte blir enorm - men bra högtalare behöver inte drivas med 300W heller. Och all effekt som dunkas ut ska ju komma från solpanelen så vill du spela mycket och högt kan du ha huset/stugan och uteplatsen under panelerna.
Hej!

Nej, Jag har inga krav på discoljudnivå, däremot vill jag ha en bra ljudkvalité. Vad gäller radio ligger området i relativ radioskugga, och det var därför jag funderat på att ha någon typ av antennförstärkare/aktiv antenn. När du menar att koppla en vanlig antenn med rätt impedans till ex bilstereo, vilken typ menar du då?
Jazzgossen

Inlägg av Jazzgossen »

grym skrev:man får bra ljud (en del säger emot), med bra hornhögtalare, och med rätt bestycning så är dom väldigt lättdrivna med
att ha högtalare som har 110db/w är enen extrem fördel mot ex en med 90db/w, eller rättare sagt 1w mot 100w för samma volym

det ihop med någon vettig liten förstärkare räcker långt
Googlade hornhögtalare. Förutom sirener får jag i princip fram stora klossar resp sprängskisser. Med tanke på att det är en stuga i fjällen med viss estetik skulle jag i första hand önska diskreta högtalare. Ex https://www.hifiklubben.se/Products/cam ... are-31513/

Tror du att det finns små diskreta hornhögtalare att köpa, är det en idé att försöka byga själv eller är det bara att glömma typen ifall man vill ha små, kompakta högtalare?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

mina förslag

bra högralare är nämnt, kolla lowhter med

en tda2030 baserad förstärkare, ger nog 2w ut vid 12v, men det räcker med bra högtalare, förstärkare kan man byta senare om man vill ha mera ljud, ev att ha två olika beroende på vilken volym man vill ha ut

köp en skivspelare som har dc motor i sig och ordna matning till den

köp en hifi radiomottagare och modda den för 12v, som sagts innan fanns det en del halvkombi som gick på 12 elle 18v från förstärkaren
en sådan radio har en normal antenningång, skaffa en riktantenn och vettig kabel så bör du komma en bra bit mot vettig mottagning, tills dom gör om det till digitalradio
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

glöm dom skithögtalarna 88db/w , du bör helst upp över 100

hörnhögtalare är av naturen stora, det går inte att kompromissa mycket där
men det beror mera på lägsta frekvens man ska kunna annvända dom på
Jazzgossen

Inlägg av Jazzgossen »

xxargs skrev:Skaffar/bygger man sig känsliga högtalare typ hornhögtalare så behövs det inte många mW för anständig ljudnivå och vid några Watt-nivå så närmar man sig hörselskadenivå.

bilstereo är inte byggda för att gå strömsnålt utan förutsätter i stort sett att en bilgenerator går hela tiden när man spelar högt. Tomgångströmmen är också hög även när du spelar på låg nivå ala bakgrundsmusik i kanske många timmar - är det solcellsdrivet och inte har groteskt stora paneler och batteribanker så har man inte råd med den 'strömläckagen'

skivspelare - är den nödvändig?

Har man sin musik också på MP3 så finns det uppspelaralternativ inklusive via din nalle etc. eller någon fristående spelare och musiken lagrad på SD-kort och dessa kan kopplas till din strömsnåla förstärkare (förstärkardelen i en bergsprängare är betydligt bättre på att snåla med batteri än en bilstereoförstärkare...) i kombination med känsliga högtalare med känslighet runt 100 dB/W SPL och då behöver du inte många Watt eller speciellt hög spänning till förstärkaren för att ändå få till rejäl ljudnivå.
Ursäkta-quotade fel. Har funderat på en batteribank kring 2-300 Ah. Det låter ju inte så bra med en sådan strömförbrukning. Ja, skivspelaren är helt nödvändig ;) Den skänker charm, dessutom kul att ha någonstans att spela sina gamla plattor, varav en del inte går att få tag på elektroniskt. Den jag har redan, en Numark PT101USB, går förvisso på 6 st D-batterier och har en sjukt bra batteritid. Körs på 6 D-batterier. Har ju också transformator från 230->12 V AC. Kanske skulle det gå att få den kopplad till 12V DC på något vis då den bevisligen är mkt strömsnål?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kolla så det bara går två kablar till batterierna (ingen mittpol) då kan du köra den på 12v via en 317 inställd på 9v, kolla så man inte får fel på nollan , så att batteriens nolla är kopplad mot skärmen på utgången, bör varaa så , men man får inte ta något för givet
Jazzgossen

Inlägg av Jazzgossen »

Det är för övrigt inte helt sant att en bilstereo är tänkt att köras med generatorn igång konstant, de är ju också konstruerade för att fungera med den spänning man som lägst får utan motorn igång, och åtminstone vissa är säkert konstruerade så att de inte slösar för mycket med batteriet.

Men det här är sånt som man blir tvungen att mäta upp. Jag är tveksam till att det finns data publicerat ens på moderna stereo.
Jag kanske får räkna lite på detta. Funderar som jag skrev ovan på 2-300 Ah batteribank. Trist att behöva mäta upp förbrukningen, inte som att man orkar köpa 10 bilstereos för mätning :(
Enda undantaget där man inte behöver titta i schema är de skivspelare som matas via DC-kabel från en matchande förstärkare. Jag kanske har nån sådan från Hitachi liggandes underst-bakom, som efter förstärkardöd fick matas från en extern väggvårta. Jag tror att den väggvårtan var på kanske 9V DC eller liknande, men jag kan minnas fel. Den spelaren var väl inte direkt nån audiofilgrej men har åtminstone skivtallrik av metall och MM-pickup, d.v.s. ingen plasttallrik och ingen kristallpickup.
Det där låter intressant. Ursäkta en anelektrobet, men går det att köpa prylar att koppla in för att ex. sänka spänningen från 12v till 9v som i ditt exempel ovan? Tack för bra genomgång!
Jazzgossen

Inlägg av Jazzgossen »

Har varit med om bilstereos som äter 2A i standby bara ändå.
Aj aj
T-amp låter smart, tänk i de banorna. Helt beroende på vad kraven är på "bra ljud".
Rent och klart bruksljud. Mjukt och fylligt med bra inslag av bas.
Men det finns billiga moduler från kina med FM/USB/Bluetooth och en liten stereoförstärkare i samma modul.
Det låter ju intressant. I tidigare tråd, vg se första inlägget tipsades om T-amp och en fördel var enligt de som skrev där att man kunde koppla in dessa direkt till 12 V DC utan någon 230-volt inverter. Gäller de dessa också? Har du länk till något exempel så jag förstår mer vilken sort du menar?
Skriv svar