vilket experiment kort är bäst?
Re: vilket experiment kort är bäst?
Det beror förstås också på hur sakerna kommer användas. Om något sitter stilla utan att utsättas för stötar och vibrationer så duger pertinax allt rätt bra även i många år.
Det är också skillnad på pertinax och pertinax. Oj vad mycket dyrare pertinax-experimentkort från Schroff via Elfa var på 80-talet, jämfört med billiga konkurrenter, men oj vad mycket stadigare det kortet var!
Det är också skillnad på pertinax och pertinax. Oj vad mycket dyrare pertinax-experimentkort från Schroff via Elfa var på 80-talet, jämfört med billiga konkurrenter, men oj vad mycket stadigare det kortet var!
-
Ni som kör med öar och virtråd, hur gör ni rent praktiskt?
Speciellt om man vill ha flera trådar till ett ben.
Tänker ni genom layouten först, tex genom att lägga trådarna enligt någon form av logik.
Jag har byggt en del med banor, men oj vad det är lätt att få kortslutning eller dåligt avborrade banor...
Bästa kortet jag har prövat är samma layout som labplatta.
För audioändamål fungerar veroboard alldeles utmärkt, givet man inte har extrema krav på kanalisolatiion vid 20 kHz.
Speciellt om man vill ha flera trådar till ett ben.
Tänker ni genom layouten först, tex genom att lägga trådarna enligt någon form av logik.
Jag har byggt en del med banor, men oj vad det är lätt att få kortslutning eller dåligt avborrade banor...
Bästa kortet jag har prövat är samma layout som labplatta.
För audioändamål fungerar veroboard alldeles utmärkt, givet man inte har extrema krav på kanalisolatiion vid 20 kHz.
När man har ritat ett antal mönsterkort kommer designen liksom naturligt. Som med "vanliga" mönsterkort gäller det om att lägga komponenterna rätt, dels ur ett elektrisk synpunkt men även gärna ur ett estetisk synpunkt.
Ha funktionsblock så att säga. Dessa kopplar man sedan ihop, då brukar det mesta lösa sig.
Att löda fler virtrådar på samma ben/lödö är inget större problem, en stadig hand, en pincett och ett finger till att hålla den/de redan lödda trådar på plats brukar lösa det meste.
Ha funktionsblock så att säga. Dessa kopplar man sedan ihop, då brukar det mesta lösa sig.
Att löda fler virtrådar på samma ben/lödö är inget större problem, en stadig hand, en pincett och ett finger till att hålla den/de redan lödda trådar på plats brukar lösa det meste.
-
ok, blir sugen att testa... får hitta på något bara att testa 

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Köp för jösse namn INTE dessa i fenolpapper, bara man visar en löd penna så lossnar ju lödöarna.
Tycker det är ok med fenolpapper (för det är väl samma som pertinax?) om det är hyfsad kvalitet på korten
En annan fälla är kort där hålen inte är centrerade i öarna, har fått sådana på kjell&co så numera ber jag att få
kolla det innan köp om jag ska handla där.
..Helst vill man ju dock ha genompläterade glasfiberkort, om man kan hitta för vettigt pris..
En annan fälla är kort där hålen inte är centrerade i öarna, har fått sådana på kjell&co så numera ber jag att få
kolla det innan köp om jag ska handla där.
..Helst vill man ju dock ha genompläterade glasfiberkort, om man kan hitta för vettigt pris..
Pertinax/fenolpapper är inte bara OK, det är IMHO bäst. Detta därför dessa kort är lätta att dela till lämplig storlek och lätta att borra upp banorna på med ett handhället borr. Kort med banor är ofta det bästa alternativet, men öar kan vara bättre ibland liksom helt kopparfria kort med bara hålraster. Glasfiber är bara jobbigt och förstör mycket snabbt alla normala verktyg.
Så olika man kan tycka. För mig är öar och epoxylaminat det enda tänkbara, delar dom gör jag genom att knipsa med en avbitare mellan hålen, bryter av mot en bordskant och klipper/skaver till kanterna med en vanlig sax. Det blir hur fint som helst.
Jag bygger mycket med dessa, inte bara labbar utan färdiga kort i mina byggen. Öar gör att det går att göra kompakt och epoxylaminatet är starkt, lödbart och stinker inte.
Jag bygger mycket med dessa, inte bara labbar utan färdiga kort i mina byggen. Öar gör att det går att göra kompakt och epoxylaminatet är starkt, lödbart och stinker inte.
Blev från electrokit;) borde komma imorn..
Art.nr Produkt Pris Antal Subtotal
41010654 Experimentkort 1-hål 20x80mm genompläterade hål
8.00 2 16.00
41010657 Experimentkort 1-hål 50x70mm genompläterade hål
16.00 2 32.00
10140006 Experimentkort hela banor
Art.nr Produkt Pris Antal Subtotal
41010654 Experimentkort 1-hål 20x80mm genompläterade hål
8.00 2 16.00
41010657 Experimentkort 1-hål 50x70mm genompläterade hål
16.00 2 32.00
10140006 Experimentkort hela banor
Jag kör med öar, virsocklar, virstift och virpenna. Lätt att koppla och ändra. Likaså lätt att rensa och återanvända för nästa projekt.
Hur bra/dåligt banorna sitter fast beror på allt möjligt förutom just pertinax/fenolpapp v.s. glasfiber.
Tänk på att glasfiber är inte direkt jättehälsosamt löst och därför är det kanske ingen vidare idé att kapa banor med borr på glasfiberkort, om man inte dammsuger noga vid varje borrning.
Jag tycker inte att genompläterat är särskilt bra eftersom då går det åt mycket mer värme och det är mycket större risk att kortet går sönder om man behöver avlöda något.
Tänk på att glasfiber är inte direkt jättehälsosamt löst och därför är det kanske ingen vidare idé att kapa banor med borr på glasfiberkort, om man inte dammsuger noga vid varje borrning.
Jag tycker inte att genompläterat är särskilt bra eftersom då går det åt mycket mer värme och det är mycket större risk att kortet går sönder om man behöver avlöda något.
vad är deta med "vir"? socklar, stift o pennor?..
En bekant sa att det finns nån penna som man kan måla med på experiment kort för att bryta en bana tex?
En bekant sa att det finns nån penna som man kan måla med på experiment kort för att bryta en bana tex?
Läsövning på engelska om virning:
http://en.wikipedia.org/wiki/Wire_wrap
http://en.wikipedia.org/wiki/Wire_wrap
Virning är väl bra om man är van vid det och har utrustningen, men jag föredrar att löda.
Påminner mej om att jag borde samla ihop alla virgrejer jag har och kränga till nån som faktiskt använder det
Påminner mej om att jag borde samla ihop alla virgrejer jag har och kränga till nån som faktiskt använder det