Är det där länkade elfa-reläet verkligen bistabilt?
"Industrirelä" my ass, det där är ett bilrelä...
I ditt schema står det "Spridare" ensamt på en reläutgång utan att det finns med i listan, medan "Sittbrunn" ensamt finns med i listan men inte i schemat. Felskrivning nån stans?
Bistabila reläer brukar väl oftast manövreras med korta pulser. Tål de garanterat kontinuerlig spänning på spolen? Är kontinuerlig spänning kanske slöseri med batteriet?
Vad sägs om detta:
1-2-3-techno.PNG
1,2,3 är bistabila reläer; 4 och 5 är vanliga reläer.
Omkopplaren kan med fördel vara återfjädrande.
Jag är inte säker på om backströmdioderna över relä 2 och 3 behövs, det kan också vara så att det behövs en över relä 1.
Siffrorna före "Tändningsschema" är binärvärdet ut från de tre första reläerna, i den ordning de är ritade i schemat.
Relä 2 matar spridare direkt, varje gång det är på så ska spridare vara 2.
Relä 3 styr om sittbrunn eller fördäck ska vara tänkt, med två undantag:
A) Dioderna som matar reläet ger bara ström om relä 1 och/eller 2 är påslaget.
Om du vill slippa spänningsfallet så sätt in ett extra relä mellan dioderna och relä 3.
B) Om reläerna 1 och 2 är på samtidigt så ska allt vara tänt samtidigt.
Relä 4 ger jordanslutning ut till relä 5 om relä 1 är på. Om relä 4 och 2 är på samtidigt så får relä 5 ström och kopplar ihop fördäck och sittbrunn.
Relä 4 kan enkelt ersättas med en transistorkoppling.
Om du kan få tag på tvåpoliga bistabila reläer så kan relä 1 och 2 få vara tvåpoliga. Andra polen på relä 1 och 2 seriekopplas och ansluts till utgångarna på relä 3. Då behövs alltså inte relä 4 och 5.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.