Edit: Fel av mig, alla relän är såklart bistabila, inte bara det översta.
Relä med sex lägen?
Re: Relä med sex lägen?
Det ser ut som en väldigt avancerad koppling för att växla mellan lägena "Fördäck" och "släckt"? Några andra lägen blir det väl inte med den där kopplingen? Eller är jag för trött (läggdags...)?
Edit: Fel av mig, alla relän är såklart bistabila, inte bara det översta.
Edit: Fel av mig, alla relän är såklart bistabila, inte bara det översta.
-
FaberCastell
- Inlägg: 45
- Blev medlem: 30 januari 2014, 10:22:01
Re: Relä med sex lägen?
Ja alla ska vara av samma typ så det borde funka. Mycket klickande blir det i lådan...arvidb skrev:Det ser ut som en väldigt avancerad koppling för att växla mellan lägena "Fördäck" och "släckt"? Några andra lägen blir det väl inte med den där kopplingen? Eller är jag för trött (läggdags...)?
Edit: Fel av mig, alla relän är såklart bistabila, inte bara det översta.
Re: Relä med sex lägen?
Är det där länkade elfa-reläet verkligen bistabilt?
"Industrirelä" my ass, det där är ett bilrelä...
I ditt schema står det "Spridare" ensamt på en reläutgång utan att det finns med i listan, medan "Sittbrunn" ensamt finns med i listan men inte i schemat. Felskrivning nån stans?
Bistabila reläer brukar väl oftast manövreras med korta pulser. Tål de garanterat kontinuerlig spänning på spolen? Är kontinuerlig spänning kanske slöseri med batteriet?
Vad sägs om detta: 1,2,3 är bistabila reläer; 4 och 5 är vanliga reläer.
Omkopplaren kan med fördel vara återfjädrande.
Jag är inte säker på om backströmdioderna över relä 2 och 3 behövs, det kan också vara så att det behövs en över relä 1.
Siffrorna före "Tändningsschema" är binärvärdet ut från de tre första reläerna, i den ordning de är ritade i schemat.
Relä 2 matar spridare direkt, varje gång det är på så ska spridare vara 2.
Relä 3 styr om sittbrunn eller fördäck ska vara tänkt, med två undantag:
A) Dioderna som matar reläet ger bara ström om relä 1 och/eller 2 är påslaget.
Om du vill slippa spänningsfallet så sätt in ett extra relä mellan dioderna och relä 3.
B) Om reläerna 1 och 2 är på samtidigt så ska allt vara tänt samtidigt.
Relä 4 ger jordanslutning ut till relä 5 om relä 1 är på. Om relä 4 och 2 är på samtidigt så får relä 5 ström och kopplar ihop fördäck och sittbrunn.
Relä 4 kan enkelt ersättas med en transistorkoppling.
Om du kan få tag på tvåpoliga bistabila reläer så kan relä 1 och 2 få vara tvåpoliga. Andra polen på relä 1 och 2 seriekopplas och ansluts till utgångarna på relä 3. Då behövs alltså inte relä 4 och 5.
"Industrirelä" my ass, det där är ett bilrelä...
I ditt schema står det "Spridare" ensamt på en reläutgång utan att det finns med i listan, medan "Sittbrunn" ensamt finns med i listan men inte i schemat. Felskrivning nån stans?
Bistabila reläer brukar väl oftast manövreras med korta pulser. Tål de garanterat kontinuerlig spänning på spolen? Är kontinuerlig spänning kanske slöseri med batteriet?
Vad sägs om detta: 1,2,3 är bistabila reläer; 4 och 5 är vanliga reläer.
Omkopplaren kan med fördel vara återfjädrande.
Jag är inte säker på om backströmdioderna över relä 2 och 3 behövs, det kan också vara så att det behövs en över relä 1.
Siffrorna före "Tändningsschema" är binärvärdet ut från de tre första reläerna, i den ordning de är ritade i schemat.
Relä 2 matar spridare direkt, varje gång det är på så ska spridare vara 2.
Relä 3 styr om sittbrunn eller fördäck ska vara tänkt, med två undantag:
A) Dioderna som matar reläet ger bara ström om relä 1 och/eller 2 är påslaget.
Om du vill slippa spänningsfallet så sätt in ett extra relä mellan dioderna och relä 3.
B) Om reläerna 1 och 2 är på samtidigt så ska allt vara tänt samtidigt.
Relä 4 ger jordanslutning ut till relä 5 om relä 1 är på. Om relä 4 och 2 är på samtidigt så får relä 5 ström och kopplar ihop fördäck och sittbrunn.
Relä 4 kan enkelt ersättas med en transistorkoppling.
Om du kan få tag på tvåpoliga bistabila reläer så kan relä 1 och 2 få vara tvåpoliga. Andra polen på relä 1 och 2 seriekopplas och ansluts till utgångarna på relä 3. Då behövs alltså inte relä 4 och 5.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
FaberCastell
- Inlägg: 45
- Blev medlem: 30 januari 2014, 10:22:01
Re: Relä med sex lägen?
Tack för ditt förslag. Ska kolla på det lite senare.
Jo, jag läste fel pä min egen skiss såg jag efteråt. Spridare ska vara Sittbrunn.
Strömförbrukningen ökar med 0,13-0,26 A med konstant ström genom spolarna om jag tolkat databladet rätt. Vet inte om dom håller för det dock.
Återkommer.
Jo, jag läste fel pä min egen skiss såg jag efteråt. Spridare ska vara Sittbrunn.
Strömförbrukningen ökar med 0,13-0,26 A med konstant ström genom spolarna om jag tolkat databladet rätt. Vet inte om dom håller för det dock.
Återkommer.
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
- Inlägg: 1039
- Blev medlem: 8 mars 2008, 23:04:40
- Ort: Stockholm
Re: Relä med sex lägen?
Vad händer om något togglande relä hamnar i osynk av någon anledning eller kan dom inte det? Kanske det behövs någon "Reset all" knapp. Minns dom inte senaste läget oavsett spänning? Med en sådan mängd reläer i hierarki kan ju felet bli stort misstänker jag och då räcker det ju inte att slå av spänningen och starta om. Man behöver då liksom vid programmering debugga uppifrån. Bara en tanke.
-
FaberCastell
- Inlägg: 45
- Blev medlem: 30 januari 2014, 10:22:01
Re: Relä med sex lägen?
Jobbet kom emellan med en certifieringskurs men nu har jag fått lite tid över igen.
Tittade på ditt förslag MiaM och jag tror jag fattar hur du menar (= och kan få ihop det).
Nu är masten avplockad och nästa helg ska båten upp på land så då börjar förbättringsarbetet för nästa säsong. Innan dess ska jag försöka hitta komponenter till bra pris.
Tack för hjälpen!
Tittade på ditt förslag MiaM och jag tror jag fattar hur du menar (= och kan få ihop det).
Tack för hjälpen!
