För att kort beskriva så har jag tänkt mig något i stil med följande:
- En BeagleBone Black med Ninja Blocks. Till denna ansluter jag sedan en 433 MHz sändare och mottagare för att styra allting.
- I varje lamputtag och eluttag ska jag bygga in en eller flera TRIACs som styrs av en AVR med en 433 MHz mottagare. Dessa drivs direkt av 230V via ett litet 5V nätaggregat.
- Till varje rullgardin ska jag koppla en motor, styrd av en L9110 H-brygga och en AVR med en 433 MHz mottagare.
- Vid TVn och luftkonditioneringen sätter jag ett par IR-dioder som jag styr med en AVR med en 433 MHz mottagare.
- På ytterdörren sätter jag en motor för att låsa/låsa upp, även det styrt av en L9110 H-brygga och en AVR med en 433 MHz mottagare.
- Sensorer runt om i lägenheten med DYP-ME003DD (rörelsesensor), BH1750FVI (ljussensor), DS18B20 (temperatursensor) och en AVR med 433 MHz sändare.
- En väderstation på balkongen med en DHT22 (temperatur och luftfuktighet) och BMP180 (lufttryck) och en AVR med 433 MHz sändare. Så slipper jag förlita mig på SMHI.
- Modifiera brandvarnare till att även kommunicera med en AVR med 433 MHz sändare.
Mer detaljer (och bilder!) kommer när jag väl har börjat, men just nu tänkte jag fråga efter tips och idéer på fler saker att automatisera. Så låt höra, inga idéer är för dumma eller för svåra!

Edit: Uppdaterad med fler idéer!