Marcus: Ok, det var synd, men tack ändå för initiativet
sebastiannielsen: Det är ingenting på motsatt sida om cirkeln så det är med största sannolikhet ingen komponent som interagerar med omvärlden. UPS:en har dessutom ingen lucka
Marta: Jag har lött en hel del (även bandkablar), jag har bara inte reparerat någon bandkabel av denna typ (som löses upp av 325°C). Hade inte klippt isär den om jag inte verkligen trodde att jag kunde laga den. Det är ingenting på baksidan om cirkeln, som ni kan se på bilderna. Jag tror inte det är en summer. Dels sitter det ingen keramisk bricka där och dels finns det en summer på kortet bandkabeln går till (vilken jag vet används av UPS:ens larmfunktion).
Bandkabelns kontaktdon är inget kontaktdon i den bemärkelsen att det har kontakthus, stift/hylsor, låsring, etc. Det består endast av bandkabelns ände med blottade ledare som styrs in i kretskortets kontakt och där hålls på plats mot kretskortets kontaktbleck av en spärr. Se bild på bandkabel
Problemet med att skarva med återstoden av bandkabeln (och varför jag ville undvika det) är att skarven skulle hamna mitt i öppningen in till UPS:en, vilken består av en 90° kurva genom en rektangulär öppning av stål. Det brottet kan jag se med blotta ögat, men det är möjligt att det finns fler. Därför vill jag helst ersätta den med en flexibel kopparledare.
Givetvis förstår jag att ytorna måste vara rena när elektriskt ledande förbindelse upprättas. Vid mitt första försök att löda bandkabeln slipade jag först ner till ledarna, varvid de rengjordes med sprit och därefter applicerades flussmedel när spriten dunstat. Försökte även utan extra flussmedel (d.v.s. endast med det som finns i lodet).
Hade någon ett förslag på lämplig silverfärg? Tack för engagemanget allihopa!
Mvh Marc