Frontpanel till UPS

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
wirefire

Frontpanel till UPS

Inlägg av wirefire »

Hej,
Jag har en UPS med defekt frontpanel, det var (och är) ett brott i flatkabeln som ansluter den till UPS:en. Till min stora besvikelse gick det inte att löda i kabeln (t.o.m. ledarna löstes upp). Då denna reservdel inte existerar längre (vad jag kunnat utröna) så behöver jag tillverka en ersättare.

Jag är dock inte säker på vad den kluvna cirkeln uppe till höger fyller för funktion:
Bild

Det är ingenting på framsidan, som ni kan se på denna bild:
Bild

Någon vänlig själ här kanske kan upplysa mig :) Ni kanske också kan ge förslag på lämpliga dioder?

Mvh Marc
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Frontpanel till UPS

Inlägg av Marta »

Du kanske kan laga den med ledande silverfärg? Kortet är troligen tryckt med sådan eftersom ledarna försvinner vid lödning. Biltema säljer sådan färg till drägligt pris för lagning av elbakrutor.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

jag tror det skulle funka perfekt med sådan färg där.

Tänk på att det finns olika sorter, vissa är inte så bra.
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

Kan den kluvna cirkeln vara en reset-funktion av något slag? Ena ledaren verkar gå till två lysdioder för larm?

Vad är det för ups? Jag har några gamla stående och skulle det passa får du gärna reservdelar. :)
Användarvisningsbild
wirefire

Inlägg av wirefire »

God morgon
Många tack för alla svar! Ledande silverfärg låter som en god idé. Angående rätt sorts färg, syftar ni då till kvalitén och således i runda slängor priset eller har de olika applikationsområden?
Går silverfärgen förresten att använda som en sorts "kall" lödningsteknik för tunna kablar mån tro, om man efter lackering täcker skarven med smältlim, t.ex.?
För i mitt försök att reparera den var jag tvungen att klippa kabeln; änden med kontakten, en lång mittsektion med brott mitt i och stumpen som sticker ut från panelen. Det hade varit fördelaktigt om jag kunnat ersätta den långa biten i mitten med vanlig kabel, jag har någonting som är AWG ~26-28.

Det var mycket vänligt av dig Marcus! Det är en Powerware 5125 på 1500VA (den äldre, vita varianten), jag bifogar en manual.

Mvh Marc
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

Tyvärr var det inte någon av de jag har. Jag har inga rackmonterade alls. :/
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

är det något på "baksidan" (där den satt)?
Det kan ju vara en lucksensor eller liknande, dvs att den stänger av sig om man öppnar luckan på framsidan.

Marcus: Ledaren går till det mesta så det är antagligen någon gemensam eller GND.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det var nog ganska så osmart att klippa "bandkabeln"... Vid minsta tecken på att något börjar gå snett, sluta NU och be om hjälp är alltid en grundregel att tänka på så inte felet förvärras.

Är den rak hela vägen ner i kontaktdonet? I så fall så löda loss detta och förläng mellan kontaktdon och kretskortet där den tidigare satt. Har Du aldrig gjort sådant förr så be någon med erfarenhet och utrustning att göra det.

Troligtvis slutar det bara med en icke fungerande klump av geggamojja om Du försöker skarva med kopparledare, silverfärg och värmelim. Bättre att limma ihop bitarna med lite överlappning och sedan återskapa förbindelse med silverfärg. Kan gå, men kan också bli att silverfärgen sugs in i eventuell spalt i skarven och leder till kortslutning. Har aldrig provat att stryka silverfärg över en skarv. Försök att fylla ut spalten med oledande lim och att pressa väl vid limningen så där inte blir någon spalt.

Tänk också på att ytorna skall vara rena där silverfärgen läggs på. Testa först att det blir bra förbindelse på _en_ ledare innan Du gör alla. Silverfärg måste torka väl innan den leder som den skall.

Tillägg: Angående den mystiska runda saken. Finns där en liten keramisk bricka mitt i denna? Ser ut att möjligen kunna finnas något där. I så fall är det möjligen/troligen en piezosummer. Hålen som tycks finnas runt denna skulle kunna vara för att släppa ut ljudet.
Användarvisningsbild
wirefire

Inlägg av wirefire »

Marcus: Ok, det var synd, men tack ändå för initiativet :)

sebastiannielsen: Det är ingenting på motsatt sida om cirkeln så det är med största sannolikhet ingen komponent som interagerar med omvärlden. UPS:en har dessutom ingen lucka :)

Marta: Jag har lött en hel del (även bandkablar), jag har bara inte reparerat någon bandkabel av denna typ (som löses upp av 325°C). Hade inte klippt isär den om jag inte verkligen trodde att jag kunde laga den. Det är ingenting på baksidan om cirkeln, som ni kan se på bilderna. Jag tror inte det är en summer. Dels sitter det ingen keramisk bricka där och dels finns det en summer på kortet bandkabeln går till (vilken jag vet används av UPS:ens larmfunktion).

Bandkabelns kontaktdon är inget kontaktdon i den bemärkelsen att det har kontakthus, stift/hylsor, låsring, etc. Det består endast av bandkabelns ände med blottade ledare som styrs in i kretskortets kontakt och där hålls på plats mot kretskortets kontaktbleck av en spärr. Se bild på bandkabel
Bild

Problemet med att skarva med återstoden av bandkabeln (och varför jag ville undvika det) är att skarven skulle hamna mitt i öppningen in till UPS:en, vilken består av en 90° kurva genom en rektangulär öppning av stål. Det brottet kan jag se med blotta ögat, men det är möjligt att det finns fler. Därför vill jag helst ersätta den med en flexibel kopparledare.

Givetvis förstår jag att ytorna måste vara rena när elektriskt ledande förbindelse upprättas. Vid mitt första försök att löda bandkabeln slipade jag först ner till ledarna, varvid de rengjordes med sprit och därefter applicerades flussmedel när spriten dunstat. Försökte även utan extra flussmedel (d.v.s. endast med det som finns i lodet).

Hade någon ett förslag på lämplig silverfärg? Tack för engagemanget allihopa!

Mvh Marc
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har kjell&co's och den kan jag inte rekommendera, den är svårapplicerad och rinnig. (Kan tilläggas att dom kan ha bytt typ nu, det var flera år sen jag köpte den.)

Jag har använt nån annan typ innan som var mycket bättre.
Användarvisningsbild
wirefire

Inlägg av wirefire »

Glenn skrev: Jag har kjell&co's och den kan jag inte rekommendera, den är svårapplicerad och rinnig. (Kan tilläggas att dom kan ha bytt typ nu, det var flera år sen jag köpte den.)

Jag har använt nån annan typ innan som var mycket bättre.
Så.. vad heter den som du inte rekommenderar?

Tillbaka till mina två ursprungliga frågor, ingen som har någon idé vad cirkeln har för funktion? Och vilka dioder kan tänkas tjäna mitt syfte ifall jag måste etsa ett nytt kort?

Mvh Marc
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Marta menar nog snarast att du ska löda loss kontakten som flatkabeln ansluts i, ansluta den kontakten på den snutt du har kvar efter att du först lött på förlängning mellan den lossade kontakten och kretskortet den satt på.

Har du provat om frontpanelen funkar genom att ansluta den med sin korta snutt direkt till kortet den ska kopplas till?

Förresten, apropå värme: nu är det väl efterklokhet, men har du provat att dels putsa på ledarna och dels fortsätta löda trots att plasten smälter? Min erfarenhet av liknande ledare är att det kan gå att löda på dem, men man måste vara snabb och vara beredd på att plasten havererar så att man har ledaren mer eller mindre lös. Fast det är säkert en annan typ av ledare, och nu är det ju som sagt ändå kört när du klippt ledaren.
Användarvisningsbild
wirefire

Inlägg av wirefire »

MiaM skrev: Marta menar nog snarast att du ska löda loss kontakten som flatkabeln ansluts i, ansluta den kontakten på den snutt du har kvar efter att du först lött på förlängning mellan den lossade kontakten och kretskortet den satt på.
Det är möjligt att det skulle fungera om man slipade fram ledarna och förstärkte flatkabeln något (den enkla delen). Jag har dock ingen avlödningsstation, så det kan bli lite besvärligt att få lös den 15-poliga kontakten utan att skada någon komponent på kortet.. Då är det mindre riskfyllt att löda fast 15 kablar på baksidan av kontakten och förbinda dem direkt med panelen.
MiaM skrev: Har du provat om frontpanelen funkar genom att ansluta den med sin korta snutt direkt till kortet den ska kopplas till?
Ja, den fungerade innan den olyckliga fadäsen som orsakade kabelbrottet. Det går dock inte att ansluta panelen i sitt nuvarande tillstånd, då det är för mycket skrot ivägen. Jag är dock inte bekymrad över panelens funktionsduglighet.
MiaM skrev: Förresten, apropå värme: nu är det väl efterklokhet, men har du provat att dels putsa på ledarna och dels fortsätta löda trots att plasten smälter? Min erfarenhet av liknande ledare är att det kan gå att löda på dem, men man måste vara snabb och vara beredd på att plasten havererar så att man har ledaren mer eller mindre lös. Fast det är säkert en annan typ av ledare, och nu är det ju som sagt ändå kört när du klippt ledaren.
Jag har som sagt slipat ned isoleringen tills jag nått ledarna innan lödning. Både ledare och plast disintegrerar nästan omgående vid förtenning. Men jag hade tänkt försöks-löda AWG 28 kablarna på mittsektionen av flatkabeln (och testa några olika tillvägagångssätt), den saknar ändå annan funktion numera.

Men som sista utväg tänkte jag rita upp ett identiskt kort och beställa av Jetronic, men då behöver jag utreda vilken funktion den kluvna cirkeln har och även vilka dioder som är lämpliga att använda.

Mvh Marc
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Skippa kontrollpanelen och sköt all övervakning vi serieporten?
Det borde bara behövas kortsluta två stift för att starta upsen.
Användarvisningsbild
wirefire

Inlägg av wirefire »

mrfrenzy skrev:Skippa kontrollpanelen och sköt all övervakning vi serieporten?
Det borde bara behövas kortsluta två stift för att starta upsen.
När UPS:en ansluts till nätspänning startar den automatiskt, men då lägger den sig i standby. Har i manualen inte hittat någon annan metod att ta den ur standby än via frontpanelen. Jag övervakar nätspänning och batteristatus via serieporten med hjälp av en Raspberry Pi för att styra servrarna som är anslutna till UPS:en, så går det att styra UPS:en via serieporten så kan jag lösa det med Raspberryn. Men då måste jag också veta hur ordinarie mjukvara kommunicerar. Det är ju om man lyckas få tag i mjukvaran eller någon väldigt detaljerad manual till den..

Bild

*edit* Det är för övrigt bra med några funktioner i panelen, till exempel att kunna döda larmet handgripligen. Har faktiskt inte provat om den startar utan panelen inkopplad. Om den startar skulle man i sådana fall bara kunna ansluta de egenskaper man önskar tillgång till (ta i drift, dräpa larmet, osv.). Ska undersöka saken närmare.

Mvh Marc
Skriv svar