Renovering av en ASEA radio från sent 1940-tal

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
YD1150

Re: Renovering av en ASEA radio från sent 1940-tal

Inlägg av YD1150 »

Jo det hörs en hel del stationer på mellanvågen fortfarande, skandinaviska stationer
är det dåligt med men andra europeiska stationer finns.
Flygfyrarna hörs bra på långvågen på ~300kHz
På kortvågen ligger stationerna nästan för tätt för det är väldigt lätt att halka förbi rätt inställning.

Tackar för länken till schemat agfamatic! :tumupp:
Det jag har tittat på i schemat verkar vara likadant i radion som jag har.
Så radion är säkert tillverkad av Radiola (Ericsson).
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Tackar för länken till schemat agfamatic! :tumupp: Men var kan man få tag på schema till en Radiola 375V, så att jag kan få igång Radiola:n som jag har ståendes?

Bild

OBS! Ej original låda.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bra att radiolicensen är betald och jag har kvitto på att den är avbetald :)
Bild

Det enda jag saknar är en korrekt nätkabel till den för att kunna testa om den fungerar.

/// Marcus
Användarvisningsbild
agfamatic

Inlägg av agfamatic »

Jag tycker mig inte ha sätt den i radiolas servicebok det kanske är en något tidigare modell än vad som behandlas i boken.
Hur som helst lär en gammaldags strykjärnskabel kunna passa
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Nog brukar väl stiften på nätintaget på apparaterna ha exakt samma mått som en vanlig stickpropp? Jag minns att de speciella kontakterna som skulle sitta i bakstycket på en radio även hjälpligt gick att använda som skarvuttag för stickproppar med 4mm-stift (alltså de gamla som är märkta 6A, och säkert också dagens europluggar).

Ett gammalt ojordat vägguttag utan försänkt brunn borde fungera fast mekaniskt blir det förstås uselt. För att få nån slags antydan till elsäkerhet så kan du såga till en bit trä som är något större än vägguttaget, och montera uttaget på med någon slags dragavlastning på anslutande sladd. Tänk också på att uttagen egentligen är avsedda för en- eller fåkarderliga kablar och alla vanliga "sladdar" har fler och tunnare kardeler, så det kan väl vara lite pilligt att verkligen få anslutningarna bra. Jag skulle inte välja ett uttag med klämanslutning, fast sådana finns nog ändå inte utan djup brunn.

Elektriskt och mekaniskt funkar det nog också med banankontakthonor, men det är säkerhetsmässigt en ännu sämre idé för ifall den som råkar vara nollan glider ur så sticker det ut ett naket stift som i serie med apparaten är kopplad till fas.

Den kanske minst dåliga varianten är väl att ta en ojordad (envägs-)skarvsladdhona av mjukplast och klippa bort den del av plasten som sticker ut och gör uttaget försänkt.

Tänk på beröringsfaran med stiften som blir strömförande innan honan helt täcker stiften!

Ja, sen kan du ju alltid lossa orginalkabeln vid strömbrytaren inne i apparaten och montera en ny, men då måste du förstås fundera på var du lämpligtvis monterar en dragavlastning och för ut kabeln utan att modifiera radion på ett ej återställbart sätt.

Någon stans extremt långt underst-bakom kanske jag har något sånthär uttag som ska sitta i bakstycket, men jag kan tyvärr inte lova att hitta någon sådan den närmaste tiden. Om någon sådan dyker upp så ska jag försöka skriva nåt här på forumet.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Inlägg av hassefikonkasse »

Är det ett sådant här uttag till nätsladden? Det
har modern nätsladdspitch.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Den där våffeljärnskontakten har väl större stiftavstånd och större stiftdiameter än vad jag tror radion har.

P.S. just den våffeljärnskontakten på bilden är ojordad, lägg den i museilådan :)
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Inlägg av hassefikonkasse »

Den kommer redan från museilådan precis som jag själv. Det är en antik brödrostkontakt och avståndet är rätt men stiftdiametern var större precis som du skrev.
opampen

Inlägg av opampen »

Vilken fin Radio! Många av dom här var ju så vackra med sina fina trähöljen! En riktig möbel.

Philips tillverkade radio och senare även TV under namnet Radiola.

I mitt föräldrar hem hade vi en Luxor radiogrammofon tror att farsgubben hade köpt den 1954 eller möjligen 1955. Den var förberedd för FM-bandet (UKV). Tror att FM sändningarna startade i Sverige i början av 60-talet ungefär samtidigt som P3 startade. Tillverkarna förberedde sina lite dyrare radioapparater med FM-bandet. Vill minnas att skalan gick ända upp till 108 MHz vilket var lite ovanligt då. Annars var det upp till 100 MHz. Då det kan ha funnits annan radiotrafik över rundradiofrekvensen?
qx5

Inlägg av qx5 »

"FM ready" :D
Skriv svar