Köpte mig denna lilla allströms ASEA radio på en loppis, den är från sent 1940-tal.
Det jag fann om radions ålder var 1948-49.
Den har följande rör, 2st MUCH21, 1st UBL21 och likriktarröret UY1N.
Står MUCH21 på röret, vet inte varför men de är tillverkade av Marconi.
UCH21 lär vara samma men då gäller inte garantin. Fick endast vara Marconi-rör! (står så på bakstycket)
Gick fint att sitta utomhus en söndag eftermiddag och laga radion. Fanns en del gammalt damm i radion.
Kopplade aldrig in nätsladden utan att kontrollera nätelektrolyten och de sedvanliga
papperskondensatorerna med texten "FARAD". Efter utbyte av ett antal av dem så
gjordes en mätning av kapacitansen i nätelektrolyten så konstaterades att utbyte krävs.
Uppmätt värde var endast 2uF mot de 32uF då den var ny.
Ett motstånd märkt 300kohm mätte 432kohm, så det vart bytt också.
Nätsladden vart bytt också till en modernare variant, knastrade när man böjde den gamla.
Gummiisoleringen var aningens torr.
Några bilder på undersidan
Den gula elektrolytkondensatorn på 50uF mätte 80uF ! Rätt fantastiskt för att vara så gammal. Ovansidan
Trodde först att någon hade plockat ur plattor ur vridkondensatorn men den ska vara så.
Nätelektrolyten bortplockad, OBS! att höljet (minuspolen) inte var direkt jordad utan via ett motstånd, det
gav den negativa gallerförspänningen till slutsteget med UBL21. Katoden är direkt jordad.
Jämmer och elände!

vart och hur den skulle dras. Annars kan skallinor vara lite besvärliga att få dit om man inte alls vet hur den satt från början.
Våglängdsomkopplaren ska dras ut vid omkoppling mellan MV, KV och LV.
Radion nästan färdig
Efter mjukstart med vridtransformator (fulltrafo ska tilläggas!) så började rören att glöda.

Mmm, glödande rör i mörkret.....

vrida axeln med handkraft så jag tog loss den och öppnade den för rengöring.
Fanns gammalt SEGT fett i lagringen. En liten klick fett på axeln gjorde susen så nu är den 100% ok igen.
Känsligheten anges till 30uV vid 50mW uteffekt, låter ju inte så god känslighet men den fungerar bättre
än väntat. Med en högohmig antenningång ( mycket mer än vår vanliga 50ohm ) så behövs inte
speciellt många meter antenn för bra mottagning. Bor på landet utan en massa switchade nätaggregat
som stör så brusnivån är riktigt låg även på 80m (finns inte på denna radio)
Hoppas det var intressant att se och läsa