Mobiltid
Re: Mobiltid
Nerre: inställning! Finns en "Byt tid till den lokala tidzon automatisk?" som du får ställa av.
Möjligt att det finns numera, men nu kör jag ClockSync sen flera år tillbaka och det funkar utmärkt. Den kör dessutom med en separat nerladdad databas över tidszoner som är mer uppdaterad än den inbyggda i telefonen.Icecap skrev:Nerre: inställning! Finns en "Byt tid till den lokala tidzon automatisk?" som du får ställa av.
Det går att stänga av i android 2.3 iaf, vet ej hur det var tidigare.Nerre skrev: Låter skumt... Men iofs så är anledningen till att jag började köra NTP att om man åkte på Ålandskryssning så ställde telefonen om till Finlands tidszon utan att fråga om det (vet inte om nyare Android lagt in en fråga). Min gamla "dum-phone" frågade alltid om det var ok, men på min HTC Hero ändrades klockan bara i det tysta. Blev lite dumt vid frukosten på Ålandsfärjan...
Jag stängde också av den funktionen efter att ha "upptäckt" det under en finlandskryssning

Eftersom så många verkar ha problem blev jag tvungen att kolla... Min mobil visar rätt tid
(det är en Xperia V, dvs. en LT25i)

Installerade ClockSync, och konstaterade att min nalle ligger 1 minut efter SP's tidsservrar
Ja just ja, glömde påpeka att ClockSync kräver root om den ska kunna ställa klockan (Android tillåter normalt inte att appar ändrar tiden).
Det finns nån root-less mode men jag minns inte hur den fungerar. Har alltid rootat mina lurar för att kunna köra Titanium Backup (när jag byter telefon använder jag Titanium för att flytta över alla appar och deras inställningar).
Det finns nån root-less mode men jag minns inte hur den fungerar. Har alltid rootat mina lurar för att kunna köra Titanium Backup (när jag byter telefon använder jag Titanium för att flytta över alla appar och deras inställningar).
Ringde Telia i dag och frågade.
Svaret blev "OOPS, vi har nog något fel i vårt system då, vi har lagt en felanmälan och skall åtgärda detta."
Svaret blev "OOPS, vi har nog något fel i vårt system då, vi har lagt en felanmälan och skall åtgärda detta."
VM i passiv-aggresivt sätt att skylla på kunderna.hummel skrev:Tidigare hade tele2 inte tidssynkronisering och kundtjänst förklarade för mig: "våra kunder vill inte ha den möjligheten att klockan ställs automatiskt"...
Finns det möjlighet att processa juridiskt en gång för alla mot någon kundtjänst eller liknande som säger något i stil med detta? Om man är kund och efterfrågar tjänsten så är påståendet givetvis felaktigt. Sannolikt nära på omöjligt att processa juridiskt, men nog är det nära på förtal att påstå att någon inte är intresserad av att dennes klocka går rätt?
Just Tele2 är väl inte värre än någon annan, men det här språkbruket vore skönt att bli av med en gång för alla...
@TomasL:
Amatörmässigt av ett så stort företag som inte själva har övervakning på att sin egen klockserver inte diffar för mycket mot ett antal andra tidsreferenser.
P.S. jag noterar nu att min dator går 15 sekunder efter DCF77-klockan.
Värt att komma ihåg i dessa sammanhang är att (nästan?) alla batteridrivna DCF77-klockor har bara radiomottagaren igång vid några få tillfällen och i övrigt drivs klockvisningen av en lokal kristall. En bra sådan klocka bör väl räkna ut hur mycket den lokala kristallen driver men gissningsvis är det nog rätt vanligt att tillverkaren struntat i sådant. Med andra ord kan en sån klocka säkert gå någon/några sekunder fel.
En annan variant på klocka som långsiktigt oftast går rätt men kortsiktigt kan visa någon sekund fel är klockor som styrs av elnätets frekvens. Elnätet sackar ofta efter något under dagen då lasten är hög och de cykler som fattas tas igen under natten då lasten är låg, för att det i genomsnitt ska bli 50*60*60*24 cykler per dygn.
DCF-77 klockan bredvid sängen uppdaterar tiden bara 1 gång varje hel timme men en kristallstyrd klocka går så lite fel på den tidsrymden att det bara hade gått att mäta för det syns säkert inte och att kompensera för ev temp drift är för denna klocka således helt onödigt.
Om jag räknat rätt så ger en 20ppm kristall i en klocka ca +-0.07 sek fel efter en timme.
Datorns klocka uppdateras visst var femte dag vilket gjordes för 2 timmar sedan men enligt DCF-77 klockan går den 8 sek för långsamt just nu. Men jag bryr mig inte om sekunder på datorklockan bara timmar och minuter så det spelar ingen roll.
Om jag räknat rätt så ger en 20ppm kristall i en klocka ca +-0.07 sek fel efter en timme.
Datorns klocka uppdateras visst var femte dag vilket gjordes för 2 timmar sedan men enligt DCF-77 klockan går den 8 sek för långsamt just nu. Men jag bryr mig inte om sekunder på datorklockan bara timmar och minuter så det spelar ingen roll.