Mobiltid
Mobiltid
Har alltid trott att mobiltelefonerna synkroniserar tiden med mobilnäten, men varför visar de då fel tid?
Min Nokia WP8.1 TELIA, visar 1 minut efter.
Hustruns HTC Android TELE2, 1 minut 52s efter.
Grabbens Samsung Tele2, några sekunder efter.
Jag jämför då med en DFC-klocka och även klockan på datorn.
Någon som har bra förklaringar?
Min Nokia WP8.1 TELIA, visar 1 minut efter.
Hustruns HTC Android TELE2, 1 minut 52s efter.
Grabbens Samsung Tele2, några sekunder efter.
Jag jämför då med en DFC-klocka och även klockan på datorn.
Någon som har bra förklaringar?
Re: Mobiltid
Det beror på om man ställer in dem att göra det. Det brukar finnas nånstans i inställningarna.
Men det är ju inte säkert att de synkar hela tiden.
Sen kan ju såklart operatören ha fel tid i sitt nät, även om det kanske inte är så vanligt idag.
Men det är ju inte säkert att de synkar hela tiden.
Sen kan ju såklart operatören ha fel tid i sitt nät, även om det kanske inte är så vanligt idag.
Alla inställda för automatiska tidszoner och tid.
Att operatörerna har fel tid, nja, inte troligt.
Att operatörerna har fel tid, nja, inte troligt.
Handlar det om minuter så är det nog något som inte fungerar som det skall tycker jag men få sekunder kan kanske stämma för det tar kanske lite tid att tex skriva och uppdatera register i mobilen och datum och grejs och först när det är gjort så visas den tiden som den snappade upp då men som nu alltså kanske är lite försenad. Bara en teori.
Autouppdateringen på min gamla w350i mobil fungerar tex inte nu men funkade igår vilket är lite irriterande, varför har jag inte den blekaste aning om.
Edit: plockade ut batteriet och satte i det igen och hälsades med notisen om jag ville uppdatera datum och tid m.m. så nu funkade det plötsligt.
Autouppdateringen på min gamla w350i mobil fungerar tex inte nu men funkade igår vilket är lite irriterande, varför har jag inte den blekaste aning om.
Edit: plockade ut batteriet och satte i det igen och hälsades med notisen om jag ville uppdatera datum och tid m.m. så nu funkade det plötsligt.
Jag har också noterat att min privata telefon (telia) och min jobbtelefon (tele2 ftg) ibland visar olika tid.
Man skulle ju kunna fundera på hur ofta telefonen uppdaterar tiden förvisso, men att dom ska kunna drifta minuter mellan uppdateringarna låter ju lite otroligt ?
Man skulle ju kunna fundera på hur ofta telefonen uppdaterar tiden förvisso, men att dom ska kunna drifta minuter mellan uppdateringarna låter ju lite otroligt ?
Till exempel min gamla digitala armbandsklocka från -91 (en Casio dba-80) driftar några få sekunder framåt på ca en vecka men skulle kunna fixas lite bättre då det finns en extremt liten keramisk vridkonding bredvid kristallen i den. En mobil driftar säkert den med men absolut ingen minut på en vecka och nog lite bättre än min armbandsklocka.
Möjligen är det så att telefonen inte kan "begära" tid från mobilnätet utan bara får det som tidsstämpel i vissa typer av datapaket.
Jag kör en NTP-klient på mobilen istället:)
Jag kör en NTP-klient på mobilen istället:)
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Bra frågeställningar , jag har också noterat och retat mig på dåliga kristaller och avsaknad av synkronisering.
Jag tror de gamla Ericsson telefonerna var (ur)dåliga på att visa rätt tid.
Inte ens våra nya kinesiska klara av det.
Är det avsiktligt?
Jag tror de gamla Ericsson telefonerna var (ur)dåliga på att visa rätt tid.
Inte ens våra nya kinesiska klara av det.
Är det avsiktligt?
Tidigare hade tele2 inte tidssynkronisering och kundtjänst förklarade för mig: "våra kunder vill inte ha den möjligheten att klockan ställs automatiskt"...
- MarcusUmeå
- Kontakt:
Jag har märkt ett liknande problem. Min HTC Desire ligger ungefär 1-2 minuter efter. Det märks då jag får sms eftersom smsen har en tidsstämpel någon minut in i framtiden. Svarar jag då direkt så hamnar mitt svar före originalsmset i historiken. Det blir väldigt rörigt tycker jag...
Jag har Telia, kontantkort och har aktivierat nätverkstid.
Jag har Telia, kontantkort och har aktivierat nätverkstid.
Missade tåget i morse. Det skulle gå *:43 men min telefon visade fortfarande *:42 när jag såg tåget försvinna bort i kurvan. Stationsklockorna visade nog snarare *:44. Det berodde väläven på att jag överskaddade min fart på cykeln, men visst är det irriterande när tiden inte stämmer.
Har HTC one (m7) och auto tid. Min visar samma som datorn. Kanske någon sekund fel.
Telenor som operatör.
Telenor som operatör.
Min dator, armbandsklocka (radiokontrollerad) och mobil (Apple iPhone 4) (Telia) går precis lika.
Låter skumt... Men iofs så är anledningen till att jag började köra NTP att om man åkte på Ålandskryssning så ställde telefonen om till Finlands tidszon utan att fråga om det (vet inte om nyare Android lagt in en fråga). Min gamla "dum-phone" frågade alltid om det var ok, men på min HTC Hero ändrades klockan bara i det tysta. Blev lite dumt vid frukosten på Ålandsfärjan...hummel skrev:Tidigare hade tele2 inte tidssynkronisering och kundtjänst förklarade för mig: "våra kunder vill inte ha den möjligheten att klockan ställs automatiskt"...