Vad tycker ni när universitet börjar använda Arduino?
Re: Vad tycker ni när universitet börjar använda Arduino?
Arduino utveckades väl i utbildningssyfte från början? Alltså en förenklad miljö för nybörjare att anv'nda för att lära sig lite om inbäddade system. Nånstans ska man ju börja, och då är enkelt = bra. Universiteten sysslar ganska mycket med "leksaker" i labbmiljö bara för att de ska kunna testa idéer enkelt och billigt. Men ska man göra lite mer seriösa saker så brukar man använda sig av flexiblare system än lek-och-lär-plattor.
Det är antagligen ingen idé att börja om igen och försöka dra allt som inte är bra med Arduino - det är väl redan avklarat i ett hundratal trådar... Men en väldigt enkel begränsning är väl att det inte är så lätt om man plötsligt behöver en processor med mer minne, fler I/O, fler hårdvarufunktioner eller något annat... då är plötsligt Arduino för liten - och då sitter man där med ett system som inte går att utveckla.
Det är antagligen ingen idé att börja om igen och försöka dra allt som inte är bra med Arduino - det är väl redan avklarat i ett hundratal trådar... Men en väldigt enkel begränsning är väl att det inte är så lätt om man plötsligt behöver en processor med mer minne, fler I/O, fler hårdvarufunktioner eller något annat... då är plötsligt Arduino för liten - och då sitter man där med ett system som inte går att utveckla.
Jag gissar att Al skapade tråden, då han, eftersom han aldrig läser svaren, tror att vi alla är motståndare till sådana system.
Det kan vara läsförståelsen som felar också.
Varför måste det alltid bli så dålig stämning så fort arduino näms här på forumet? Nu vet jag att första inlägget här i tråden var provocerande men de flesta saker som görs och diskuteras här på forumet är ju inte massproducerat eller extremt kritiska system och då kan en arduino funkar utmärkt. Det finns ju tex 32-bitars modeller med cortex processor och massor portar om man vill utveckla sitt system. Som sodjan och flera andra skrev funkar det till endel saker andra inte men Arduino som fenomen har ju skapat ett väldigt stort intresse för elektronik. Det borde väl uppmuntras istället för nedlåtande kommentarer. Har själv bara prövat arduino än så länge men tänker absolut försöka lära mig mig andra system när tiden räcker till.
Nomis, det finns inget egentligt motstånd mot just Arduino här på forumet, förutom de generella sakerna att man använder en inhemsk mix av C och C++, vilket gör, om jag förstått saken rätt, koden tämligen o-porterbar.
Motståndet du märkt har väl mer att göra med TS och hans inlägg, där han försökt såga alla som inte använder Arduino.
Arduino, som den är tänkt, tja jag har inga problem med udda läromedel sas.
Motståndet du märkt har väl mer att göra med TS och hans inlägg, där han försökt såga alla som inte använder Arduino.
Arduino, som den är tänkt, tja jag har inga problem med udda läromedel sas.
tråd <> svarAl_Bundy skrev:Jag läser tråden...
Jag läser också dina trådar ganska ofta. Ibland kan de vara intressanta.Al_Bundy skrev:Jag läser tråden...
Berätta gärna hur du upplever kursen och om den verkar givande!

Vad jag minns har vissa universitet tidigare även använd BASICstamp i det nivå som nu använder Arduino. Alltså som ingångssteg till att blinka LED, precis som många barn börjar med stödhjul på cykeln innan de får en "riktig" cykel.
Att Arduinon har många anhängare är väl OK som sådan - men efter vad jag har sett här kan vissa ha en lite konstig uppfattning av vilket nivå Arduino befinner sig på.
Att Arduino är hästlängder bättre än BASICstamp kan vi nog snabbt bli överens om - men även en trehjuling är väldigt bra om man jämför mot en rullskridsko med trasiga hjul, det betyder dock inte att den är i närheten av en professionell cykel - eller en cykel med stödhjul.
Men skillnaden är i erfarenhet och kunskap om hur det hela fungerar, är man grön och oprövat är Arduino helt fint, lätt att komma igång med.
Men "lätt att komma igång med" betyder ytterst sällan "rejäla grejer med muskler" och inte sällan behövs en del resurser för att lösa en del uppgifter.
Och med tanke på de "Arduino+"-versioner som finns med "större" och snabbare µC, mer minne osv. är Arduinon alltså erkänd "trång" om man vill öka på funktioner - och alla kloner med tillägg betyder ju att grundkonceptet är krossat.
Och vad erbjuder Arduino egentligen?
+ Enkel programmering och spänningsmatning via USB.
+ Färdigt kretskort.
+ En himla massa shields.
± En massa källkod av tveksam kvalitet med minimal utbildningsfunktion.
- Ett högre pris.
- Ett icke-portabelt icke-standard språk. Visst, det går att trixa men det är inte standard ändå.
- En gammal och relativ långsam µC med begränsat mängd minne.
Min åsikt är att programmeringsdelen är marginellt enklare än att t.ex. köra med AVRstudio och ha en AVRISP mk2 och då man ju ändå måste bygga något för att använda systemet kan man likaväl lägga in en µC på kretskortet samtidig.
Att Arduinon har många anhängare är väl OK som sådan - men efter vad jag har sett här kan vissa ha en lite konstig uppfattning av vilket nivå Arduino befinner sig på.
Att Arduino är hästlängder bättre än BASICstamp kan vi nog snabbt bli överens om - men även en trehjuling är väldigt bra om man jämför mot en rullskridsko med trasiga hjul, det betyder dock inte att den är i närheten av en professionell cykel - eller en cykel med stödhjul.
Men skillnaden är i erfarenhet och kunskap om hur det hela fungerar, är man grön och oprövat är Arduino helt fint, lätt att komma igång med.
Men "lätt att komma igång med" betyder ytterst sällan "rejäla grejer med muskler" och inte sällan behövs en del resurser för att lösa en del uppgifter.
Och med tanke på de "Arduino+"-versioner som finns med "större" och snabbare µC, mer minne osv. är Arduinon alltså erkänd "trång" om man vill öka på funktioner - och alla kloner med tillägg betyder ju att grundkonceptet är krossat.
Och vad erbjuder Arduino egentligen?
+ Enkel programmering och spänningsmatning via USB.
+ Färdigt kretskort.
+ En himla massa shields.
± En massa källkod av tveksam kvalitet med minimal utbildningsfunktion.
- Ett högre pris.
- Ett icke-portabelt icke-standard språk. Visst, det går att trixa men det är inte standard ändå.
- En gammal och relativ långsam µC med begränsat mängd minne.
Min åsikt är att programmeringsdelen är marginellt enklare än att t.ex. köra med AVRstudio och ha en AVRISP mk2 och då man ju ändå måste bygga något för att använda systemet kan man likaväl lägga in en µC på kretskortet samtidig.
Om man utgår från kostnaden: [Utvecklingskostnaden] + [Tillverkningskostnaden] / [Antalet produkter tillverkade]
Om en Arduino + lämplig sköld, har teknisk möjlighet att hantera uppgiften så blir den prismässigt svår att slå. Dels finns det väldigt många fler som kan hjälpa till med programvaran, när elektronik kunskaper inte är ett krav. Dels kan tekniken köpas färdig, direkt från Kina.
Det finns väldigt många önskemål som inte kräver extrem hårvara, som tex: "Larmbågar i 150 butiker ska ge statistik tillbaka till en central server. Larmbågar, LAN + WAN och server finns redan."
Så för högskola: Välkommen till verkligheten.
Om en Arduino + lämplig sköld, har teknisk möjlighet att hantera uppgiften så blir den prismässigt svår att slå. Dels finns det väldigt många fler som kan hjälpa till med programvaran, när elektronik kunskaper inte är ett krav. Dels kan tekniken köpas färdig, direkt från Kina.
Det finns väldigt många önskemål som inte kräver extrem hårvara, som tex: "Larmbågar i 150 butiker ska ge statistik tillbaka till en central server. Larmbågar, LAN + WAN och server finns redan."
Så för högskola: Välkommen till verkligheten.
Men söte jesus... Detta är ju en ICKE-diskussion...
Jag jobbar på en högskola och hjälper en del forskare med olika projekt.
Jag har använt arduino i massor av olika projekt. Jag har även använt BasicStamp och BasicX tidigare.
Vissa Arduino baserade projekt använder en helt vanlig Uno med nån off-the-shelf shield, andra har jag bara använt UC:n med egen hårdvara men skrivit koden i Arduinos utv-miljö.
Skulle jag bygga styrsystem till en respirator skulle jag nog använda något annat, men "Rapid Prototyping" och icke kritiska one-off lösningar är ju precis det som Arduino är bäst på.
För närvarande håller jag på med ett andra exemplar av en konst(ig) pryl där mitt bidrag är består av 64 modellservon, en arduino, 4 servodrivkort, två avståndssensorer. Originalet kan man f.n. beskåda på en textilutställning i Virserum...
Jag har även varit inblandad mer eller mindre i bl.a.: (tyvärr inga bra bilder)
http://smarttextiles.se/knitted-light/
http://smarttextiles.se/repetition/
http://smarttextiles.se/en/functional-styling/

Jag jobbar på en högskola och hjälper en del forskare med olika projekt.
Jag har använt arduino i massor av olika projekt. Jag har även använt BasicStamp och BasicX tidigare.
Vissa Arduino baserade projekt använder en helt vanlig Uno med nån off-the-shelf shield, andra har jag bara använt UC:n med egen hårdvara men skrivit koden i Arduinos utv-miljö.
Skulle jag bygga styrsystem till en respirator skulle jag nog använda något annat, men "Rapid Prototyping" och icke kritiska one-off lösningar är ju precis det som Arduino är bäst på.
För närvarande håller jag på med ett andra exemplar av en konst(ig) pryl där mitt bidrag är består av 64 modellservon, en arduino, 4 servodrivkort, två avståndssensorer. Originalet kan man f.n. beskåda på en textilutställning i Virserum...
Jag har även varit inblandad mer eller mindre i bl.a.: (tyvärr inga bra bilder)
http://smarttextiles.se/knitted-light/
http://smarttextiles.se/repetition/
http://smarttextiles.se/en/functional-styling/

Det finns faktiskt en kurs som heter Automation 15 hp hos Umeå Universitet. Där lär sig maskiningenjörer programmera arduinosystem blandat med reglerteknik.
Ja, man får lära sig elementär ellära.
Ja, man får lära sig grundlig C-programmering(egentligen Processing som arduinos språk heter på riktigt)
Ja, man får tillämpa reglerteknik.
Ja, man får bygga ett projekt av det.
Ja, man får lära sig elementär ellära.
Ja, man får lära sig grundlig C-programmering(egentligen Processing som arduinos språk heter på riktigt)
Ja, man får tillämpa reglerteknik.
Ja, man får bygga ett projekt av det.
-
Det är väl bra. Men pluggar man tex. embedded så är det nog mer lärorikt att använda µC'n som faktiskt kan användas i massproducerade enheter eller att implementera en µC i en FPGA än att ödsla tid på en tingest som inte är mycket mer än en leksak. Så känner iaf jag. Men det är klart att det finns många tillfällen var en arduino fungerar ypperligt.
Detta är långt ifrån svart och vitt. Som vanligt är detta lite av en döfödd diskussion. Har du föresten inte redan startat en tråd om µC'n på högskolor?
Detta är långt ifrån svart och vitt. Som vanligt är detta lite av en döfödd diskussion. Har du föresten inte redan startat en tråd om µC'n på högskolor?
-
Arduino duger när den duger, dock funkar det "bara" till små projekt där inga speciella krav ställs. iom den återvändsgränden anser vissa personer att det är poänglöst att anväda den då man blir begränsad av den iaf.
Som exempel så byggde jag och några kompisar en led snurra som spelade film från sd kort på en kurs på chalers.
Vi behandlade ~5Mpixel/sekund med koordinat systemtransform, gamma och färg korrigering medans vi kodade av en film och flyttade den från sd kort med fat32 i realtid.
Försök köra det på din arduino, lyckas du så kan jag låva att jag kommer att använda arduino under resten av mitt liv.
Som exempel så byggde jag och några kompisar en led snurra som spelade film från sd kort på en kurs på chalers.
Vi behandlade ~5Mpixel/sekund med koordinat systemtransform, gamma och färg korrigering medans vi kodade av en film och flyttade den från sd kort med fat32 i realtid.
Försök köra det på din arduino, lyckas du så kan jag låva att jag kommer att använda arduino under resten av mitt liv.