Arduino är ratat av hardcore programmerare som verkligen vet att arduino, det är inget annat är en leksak osv.
Men när universitet börjar använda arduino och skippa det där med MicroChip och Atmel Studio osv. Vad tänker ni då?
Jag har nyss kommit in på en kurs som heter Design-Build-Test som är 15 hp på avancerad nivå, Umeå Universitet. 5 olika projekt i kursen, där några av dem använder man arduino för att lösa problem.
Al: du har tydligen inte bra koll på vad en Arduino i verkligheten är.
Det är en helt vanlig ATmega<nånting> utan något avancerat kring sig. Den är inte snabb, har ingen speciella features som är extra användbara och det är begränsat med minne i den.
Så vad vill du att vi ska tänka?
Att de använder den till introduktion på ett universitet betyder att den duger att blinka en LED med och kan användas av min mormor.
För en hundring får man en 32-bitar µC med 512kB programminne, 64kB RAM, 9 timers, 5 UART och en massa annat samt en intern oscillator på 50MHz. Väljer jag en annan version är det samma saker men 100MHz som gäller, dock utan intern oscillator.
Och det finns många andra i den klass till en billigare peng också.
Så Arduino är till för steget innan nybörjare och till projekt som inte ställer krav. Men till det fungerar de bra.
Jag är ledsen om jag förstör dina illusioner. Men du vetkar ha missförstått vad kursen handlar om. Jag hittar visserligen inte någon kurs som riktigt passar in på din beskrivning. Men andra "Design-Build-Test" kurser. Det handlar om en kurs i projektarbete. I den mån det finns företag som spelar beställare så är det ett bra sätt att öka kontakten mellan företag och studenter, men det är knappast för att de vill ha hjälp. Använder de resultatet alls får ni vara glada. I den här typen av kurser platsar nog den plattformen bra.
Håller med Danei.
Kursen är väl ämnad att ge en första inblick i det här med inbäddad programmering och konstruktion.
I verkliga livet/Världen duger Arduino inte till någonting, mer än just en "leksak".
> Är det inte viktigare att lösa problemet istället för att ha bästa uC som finns?
Du tycks inte förstå att det är helt beroende på vad "problemet" är!
Det finns absolut "problem" som en Arduino kan lösa.
Det finns även "problem" som en Arduino absolut inte kan lösa.
Ingen är speciellt förvånad över det och ingen har väl
heller påstått något annat.
Om du faktiskt kände en säkerhet i dina egna uppfattningar
så hade du nog aldrig startat sådana här meningslösa trådar.
Vad ska man tycka om att "universitet börjar använda Arduino"?
Tja, ingenting sannolikt. Det är väl oika bra som något annat, det
beror ju som sagt helt på kontexten.
Precis! Jag håller helt med och tänker nu starta en tråd "Hur man gräver en brunn med en dessertsked" och en "Hur jag kontrollerar om batteriet till luciakronan är OK med en HP 34401A"
Arduino fungerar väl utmärkt till Universitetets avsikt att utbilda. Dessutom kan man även använda mikrokontrollern direkt utan Arduinobiblioteken om man behöver mer avancerade projekt. Den mekaniska kompabiliteten ger åtkomst till många möjligheter. Som dessutom kan återanvändas med t.ex en 32-bit MCU med samma mekaniska gränssnitt.
Jag ser inget direkt fel med det, jag har använt en i ett projektarbete. Arduino är dock inget bra exempel på en µC då användaren befinner sig långt från hårdvaran, vidare kanske det är bra att använda en extern programer och inte använda bootloaders (eller i så fall implementera den själv) osv. osv. Rena Pic eller Atmel (tex) µC'n är nog att föredra om syftet är att lära sig.