Vad satte du i för fett i stället och hur fick du bort kullagren?
Mins du hur trögt det var att snurra snäckskruven? Tycker det är trögt på min.
Här kommer bilder från saneringen...
Åkej inte så vackert...
Hmm, verkligen inte:
*skrubba-skruva-borsta-dammsuga*
Tada!
MVH: Mikael
Electrolux Assistent
Re: Electrolux Assistent
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
En sak som förvånade mig lite var att den strömbrytaren fastnade i på-läget, trots att strömmen inte var i. Svärmors gjorde inte så.
När jag skruvade isär den och plockade isär centrifugal-grunkan (inuti rem-drevet på snäckväxeln) så såg jag att axeln till en av
de två vikterna som ska slungas ut hade glidit i sidled så att den kärvade. Antagligen hindrade detta centrifugalgrunkan från att
låsa strömbrytaren i på-läge så man hade öppnat och bänt lite vid strömbrytaren för att få den att gå på ändå.
Jag fixade centrifugal-grunkan och bände tillbaka vid strömbrytaren, så nu är den lite säkrare och fungerar som den ska.
(När vi lånade svärmors fick vi nytta av den eftersom sonen lyckades få in handen mellan skålen och "tornet", maskinen stannade och han klarade sig bra!)
Det är svårt att få bort smutsen utan att repa lacken dock :/
När jag skruvade isär den och plockade isär centrifugal-grunkan (inuti rem-drevet på snäckväxeln) så såg jag att axeln till en av
de två vikterna som ska slungas ut hade glidit i sidled så att den kärvade. Antagligen hindrade detta centrifugalgrunkan från att
låsa strömbrytaren i på-läge så man hade öppnat och bänt lite vid strömbrytaren för att få den att gå på ändå.
Jag fixade centrifugal-grunkan och bände tillbaka vid strömbrytaren, så nu är den lite säkrare och fungerar som den ska.
(När vi lånade svärmors fick vi nytta av den eftersom sonen lyckades få in handen mellan skålen och "tornet", maskinen stannade och han klarade sig bra!)
Det är svårt att få bort smutsen utan att repa lacken dock :/
adent, jag har ett par sorters livsmedelsgodkänt fett jag skulle kunna avvara lite av..
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Lithiumfett, icke livsmedelsklassat.
Jag bytte kullagret som sitter mot skålhållaren, behövdes lite våld.
Vår går också trögt.
Din ser lite modernare ut, med ventilationshål och varierbar hastighet? (ser ut att vara ett reglage istället för en on/off-knapp)
Jag bytte kullagret som sitter mot skålhållaren, behövdes lite våld.
Vår går också trögt.
Din ser lite modernare ut, med ventilationshål och varierbar hastighet? (ser ut att vara ett reglage istället för en on/off-knapp)
Hornbach har små tuber med livsmedel godkänt fett i sitt sortiment.
/// Marcus
/// Marcus
Det är en on-off-knapp.
För övrigt är första satsen bröd från maskinen i ugnen just nu
Få se om det blir nått. Brödkryddorna hade bäst före 2005, så de kanske
tappat lite smak
För övrigt är första satsen bröd från maskinen i ugnen just nu

tappat lite smak