hur är detta tänkte igentligen?? Velleman mk 188
Re: hur är detta tänkte igentligen?? Velleman mk 188
Tänkte bilens ägare skulle skaffa en transistor.. Vilken ska han köpa?.. Måste lista ut nåt ställe som säljer sånt här över disk oxå.. Tänkte fixa i helgen..
Kjell har en del satser, tex denna med lite blandade typer:
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... 046-p89346
Du behöver en NPN-transistor som tål lite ström, kanske uppåt 1-2A för att vara på säkra sidan.
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... 046-p89346
Du behöver en NPN-transistor som tål lite ström, kanske uppåt 1-2A för att vara på säkra sidan.
Nedan ett förslag på koppling med transistor. På en NPN vill man egentligen ha lasten före kollektorn och sen basen till jord men detta bör funka och blir enklast i ditt fall:
Ev kan du nu utelämna dioden. Invänta dock gärna andras synpunkter på detta.
Punkten A skulle då bli din nya "signal" som skall kunna ge mer ström än dagens.Ev kan du nu utelämna dioden. Invänta dock gärna andras synpunkter på detta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
tack så mkt.. =)
då ska han svänga förbi kjell imorn.. dom hade inte de paketet hemma men ett annat 100 pack för 139:-.. bara hoppas nåt som funkar finns med..
alternativt ska han svänga förbi elektro industri o kolla om dom har nåt liggandes.. =)
så hoppas vi på detta.. testet blir på lördag.. =)
då ska han svänga förbi kjell imorn.. dom hade inte de paketet hemma men ett annat 100 pack för 139:-.. bara hoppas nåt som funkar finns med..
alternativt ska han svänga förbi elektro industri o kolla om dom har nåt liggandes.. =)
så hoppas vi på detta.. testet blir på lördag.. =)
Ingen orsak, som sagt bra om någon annan instämmer i att en sådan transistorkoppling bör funka här.
Lycka till på lördag, var beredd att leta datablad för att se så trissan ni väljer håller måttet map spänning och ström.
OBS: 12V i min bild skall också tas efter din säkring som jag tycker du skall ersätta med 1-2A.
Lycka till på lördag, var beredd att leta datablad för att se så trissan ni väljer håller måttet map spänning och ström.
OBS: 12V i min bild skall också tas efter din säkring som jag tycker du skall ersätta med 1-2A.
UPDATE:
2st transistorer smällde.. så.. varför gör som så?
tänkte testa med reläkort från kjell.. http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... ort-p87197
hann sätte ihop de o halv testa lite innan idag.. men hittade inte hur jag får vidare 12v ur reläet sen..
kopplade matning på + , jord på - och signal på IN mellan + och -
sen finns det 2 hål till.. båda heter IN.. ööh...
typiskt med transistorerna.. trodde de skulle funka..
2st transistorer smällde.. så.. varför gör som så?
tänkte testa med reläkort från kjell.. http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... ort-p87197
hann sätte ihop de o halv testa lite innan idag.. men hittade inte hur jag får vidare 12v ur reläet sen..
kopplade matning på + , jord på - och signal på IN mellan + och -
sen finns det 2 hål till.. båda heter IN.. ööh...
typiskt med transistorerna.. trodde de skulle funka..
Vadå small, hur kopplade du och exakt vilka transistorer användes?
Ang. reläkortet från Kjell så säger ju denna bild allt: Börjar bli dyrt för dig detta...
Ang. reläkortet från Kjell så säger ju denna bild allt: Börjar bli dyrt för dig detta...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av hanzibal 29 augusti 2014, 21:07:17, redigerad totalt 1 gång.
Kopplade 12v till E, signal till B med en säkring mellan och från C till timer modulen.. Hmm.. Glömde dioden där såg jag jämfört med bilden du ritade.. Kan det vara det?
Ang reläkortet.. Bilden säger allt.. Den sa inte allt till mig.. Funkar den till ändamålet?
Ang reläkortet.. Bilden säger allt.. Den sa inte allt till mig.. Funkar den till ändamålet?
Resistor på basen? Det är absolut nödvändigt med en vettigt dimentionerad resistor där.
Ja de e klart.. Omg.. De körde jag med på reläkortet sen ju.. Men kopplade inte att de kan va för att ja glömde de till transistorn.. Som man brukar säga.. Shit va piin.. 

Japp.. Det blir imorn efter lunch.. Så då kommer denna tråden gå varm 

det kommer 10v fån centrallåset.. vilken resistor behöver vi mellan den och basen på transistorn.. satte dit en för bra nu.. nu satte jag röd,röd, röd, guld.. funkade bra när vi skulle testa på bänken med en led som simulerade mk188 timerkortet.. men de blev för lite kräm för att tända kortet.. men måste ju ha en resistor där så vi inte smäller transistorn ???
Du satte 2,2k vilket låter nästan lite redan det, dvs bör ge tillräcklig basström vid 10V.
1. Vilken transistor har ni, vad står det på den?
2. Vilken spänning mäter ni från signalen när transistorn är inkopplad med 2,2k?
1. Vilken transistor har ni, vad står det på den?
2. Vilken spänning mäter ni från signalen när transistorn är inkopplad med 2,2k?