Är i princip novis om konstruktion, dock kan jag bygga ihop sakerna jag labbar fram.
Nu undrar jag om någon snäll själ kan hjälpa mig med följande.
Jag vill kunna starta om min bredbandsomvandlare och router genom att bryta och sätta på strömmen (230V). De är kopplade till ett och samma grenuttag. Jag har en NEXA-brytare kopplat till detta grenuttag+Tellstick Net+app i iPhone. Jag kan alltså från min mobil stänga av strömmen till omvandlare/router men jag kan ju naturligtvis inte sätta på (starta om) strömmen igen då ju routern/nätverk/Tellstick Net är nere.
Nu skulle jag vilja bygga en pryl som känner av att strömmen till routern (eller grenuttaget), kanske via en eliminator, försvunnit och då, efter 20 sek, skickar en startimpuls till min NEXA-brytare. Givetvis med strömförsörjning från ett annat konstant strömförsörjt eluttag.
Jag kan säkert göra detta med en Raspberry Pi och en Tellstick men det känns overkill och dyrt. Borde man inte kunna bygga detta men en Flip Flop och en 555 samt ta lämpliga delar av en billig NEXA-fjärr? Jag kan dock inte tillräckligt för att kunna konstruera detta och hoppas mycket ödmjukt på hjälp av alla duktiga i detta forum som kanske inte visste att de hade detta problem

Bakgrunden till att jag vill göra detta är att min omvandlare och ibland SIP-boxen ballar ur då och då, och när de gör det så kan jag inte komma åt mina övervakningskameror eller mitt Yale Doorman.
Först hade jag en idé om att ta en Velleman MK111 (som innehåller en 555) och skicka startimpulser via ett relä från en NEXA-sändare varje minut. Men det känns också konstigt och onödigt, kanske tar också NEXA-mottagaren stryk av alla startimpulser över tid (?)