Här är en lite tokrolig grej jag småklurat på ibland.
Tänkte mig att man skulle åstadkomma s.k "augmented reality" i det egna hemmet. Upplevelsen skulle i princip bestå i att du knallar runt i ditt eget hus med dina "VR-brillor" (kan vara en lätt pimpad smartphone men vi kan kalla det "din enhet" så länge) framför ögonen.
På din enhets display ser du ditt hem så som det ser ut i verkligheten via dess kamera men ibland dyker det upp monster bakom en dörr eller prylar som _inte_ finns i verkligheten, men som du kan interagera med (läs panga eller norpa) på olika sätt. Man kan vara ensam eller flera deltagare som "samarbetar" i betydelsen att de virtuella interaktioner som just du utför även upplevs av andra och vice versa (du ser mig panga monstret eller norpa prylen).
Kul kanske, men hur göra detta då?
Jo, du har ett gäng RF-fyrar utplacerade i hemmet och en RF-triangulerare som ansluts till (eller sammanbyggs med) den egna enheten.
Den egna eheten kan då avgöra din 3D-position ganska exakt, kanske ända ner till 5-10 cm när (gps duger ej idag). Detta komplettteras sedan med info från inbyggd kompass och 3-axiell tiltsensor. Med detta på hand jämför sig din enhet kontinuerligt med en på förhand angiven modell av ditt hem (mycket förenklad trådmodell) som finns på en centralenhet.
Centralenheten kör "spelmotorn" och står alltid i dubbelriktad kontakt med samtliga egna enheter som den alltså orkestrerar genom att tala om vad som händer i spelvärlden (i termer av monster och prylar eller vad man nu har) som den instruerar enheterna att generera projicerade overlayer för.
Man kan såklart också tänka sig andra tillämpningar som att finna varor i en butik eller få info om föremål du ser eller närmar dig på ett museum, mm.
Finns säkert redan men troligen inte allmänt tillgängligt i form av Android-lurar med en RPi eller en av lurarna som centralenhet.
Vad tror ni, detta skulle väl inte nödvändigtvis vara jättesvårt att åstadkomma?
På nästa barnkalas blir det virtuell skattjakt