Augmented reality hemma

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Augmented reality hemma

Inlägg av hanzibal »

Hejsan!

Här är en lite tokrolig grej jag småklurat på ibland.

Tänkte mig att man skulle åstadkomma s.k "augmented reality" i det egna hemmet. Upplevelsen skulle i princip bestå i att du knallar runt i ditt eget hus med dina "VR-brillor" (kan vara en lätt pimpad smartphone men vi kan kalla det "din enhet" så länge) framför ögonen.

På din enhets display ser du ditt hem så som det ser ut i verkligheten via dess kamera men ibland dyker det upp monster bakom en dörr eller prylar som _inte_ finns i verkligheten, men som du kan interagera med (läs panga eller norpa) på olika sätt. Man kan vara ensam eller flera deltagare som "samarbetar" i betydelsen att de virtuella interaktioner som just du utför även upplevs av andra och vice versa (du ser mig panga monstret eller norpa prylen).

Kul kanske, men hur göra detta då?

Jo, du har ett gäng RF-fyrar utplacerade i hemmet och en RF-triangulerare som ansluts till (eller sammanbyggs med) den egna enheten.

Den egna eheten kan då avgöra din 3D-position ganska exakt, kanske ända ner till 5-10 cm när (gps duger ej idag). Detta komplettteras sedan med info från inbyggd kompass och 3-axiell tiltsensor. Med detta på hand jämför sig din enhet kontinuerligt med en på förhand angiven modell av ditt hem (mycket förenklad trådmodell) som finns på en centralenhet.

Centralenheten kör "spelmotorn" och står alltid i dubbelriktad kontakt med samtliga egna enheter som den alltså orkestrerar genom att tala om vad som händer i spelvärlden (i termer av monster och prylar eller vad man nu har) som den instruerar enheterna att generera projicerade overlayer för.

Man kan såklart också tänka sig andra tillämpningar som att finna varor i en butik eller få info om föremål du ser eller närmar dig på ett museum, mm.

Finns säkert redan men troligen inte allmänt tillgängligt i form av Android-lurar med en RPi eller en av lurarna som centralenhet.

Vad tror ni, detta skulle väl inte nödvändigtvis vara jättesvårt att åstadkomma?

På nästa barnkalas blir det virtuell skattjakt :-)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Re: Augmented reality hemma

Inlägg av hanzibal »

Med Android-lur som "egen enhet" och RPi som centralenhet återstår h/w för fyrar och triangulerare. Resten är mjukvara.

Min tanke var att använda radio och att "trianguleraren" (mottagare) då skulle jämföra signalerna från ett gäng RF-fyrar (sändare) för på något vis bestämma sin 3D-position.

Troligen funkar det inte att jämföra signalstyrkan eftersom ju signalerna skulle passera igenom olika antal väggar, mellanbjälklag osv i diverse material och tjocklek etc. Misstänker också tidsskillnaderna blir för små i förhållande till hur noggrant man kan synka klockorna.

Någon med ideér om lämplig teknik att basera fyrar och triangulerare på?
zealotry

Inlägg av zealotry »

Kul ide! Ett väl fungerade system kan nog användas på många sätt, inte bara spel.

finns massor med forskning och så angående positionering inomhus. Man hittar mycket om man googlar, här är en spännande rapport som jag sprang på: http://hkr.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT02.pdf
Nerre

Inlägg av Nerre »

Hmm, var det inte några som hade gjort ett spel som fungerade ungefär så? Tycker mig minnas det från Mini Makerfaire i våras, direkt till höger när man kom in i lokalen?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

@zealotry: Smaskens, den skall läsas!

@Nerre: Skulle som sagt förvåna mig om ingen redan gjort liknande. Minns du något mer om den lösningen, körde de tex med Android-enheter?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag har bara nåt svagt minne av det, inser att det nog var mer som en projektor som man förde över väggen så det blev en "virtuell röntgensyn" typ. Men mitt minne av den är jättesvagt, jag försökte googla men fick ingen bra träff.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Ok, tack ändå.

Betänk hur läskigt det kunde bli i mörker med en IR-lampa. CCD-chipen är IR-känsliga vad jag vet, åtminstone kunde min gamla telefon se strålen från TV-fjärrisen.

EDIT: Jodå, det funkar även på min iPhone4S. Det roliga är att det "översätts" till synligt ljus på displayen - ganska bra sätt att testa fjärrisbatterierna :-)

OT: Undrar om dagens lurprestanda räcker för att kopiera IR-sekvenser, troligen inte pga för låg bildfrekvens - hade nog funnits en app redan i så fall.
Skriv svar