Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major
Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major
Glöm inte oljepumpen, annars kan allt vara till spillo.
Uppdateringsdax snart? Ska dn nånsin starta igen?? Värsta cliff-hangern detta! 
/J

/J
En liten status uppdatering:
Matarpump och oljefilter loss.
Dieseltanken tömd.
I början av nästa vecka så skall jag åka och låna en foderurdragare så jag kan komma lite längre.
Motorrenoverings satsen har inte skickats än då lite av delarna var restnoterade.
Den senaste veckan så har jag mest ägnat tiden åt att njuta av semestern med bland annat:
En cykeltur.
Byggt på min cnc-fräs
Bytt kol och rem i tvättmaskinen
Shoppingrunda i Borås
Rensat 11 meter vägtrumma och en brunn som sorken fyllt med jord.
Matarpump och oljefilter loss.
Dieseltanken tömd.
I början av nästa vecka så skall jag åka och låna en foderurdragare så jag kan komma lite längre.
Motorrenoverings satsen har inte skickats än då lite av delarna var restnoterade.
Den senaste veckan så har jag mest ägnat tiden åt att njuta av semestern med bland annat:
En cykeltur.
Byggt på min cnc-fräs
Bytt kol och rem i tvättmaskinen
Shoppingrunda i Borås
Rensat 11 meter vägtrumma och en brunn som sorken fyllt med jord.
Gissar på att foder kan sitta riktigt hårt fast, fast det är väl kanske inget som inte tex 20 ton rår på.
Nu är cylinderfoderna ur.
Som storleksjämförelse så är cylindrarna 100mm i diameter. Vattenpumpen sticks in i hålet i framkant av blocket. Inte mycket rost i denna änden. Cyl.3 Runt cylinder 4 så har det inte vart någon vidare fart på cirkulationen. Nästa steg är att demontera oljepumpen och lossa motorblocket från växelådan så jag kan mäta in vad jag skall ha för lagerdimension till vevaxeln och sedan svetsa sprickan i sprängkåpan.
Cylinder 1 till höger.
Fick dra med ca 2 ton ,snabb överslagsräkning avrundat nedåt, för att fodrerna skulle lossa.
Bolinder-Munktell specialverktyg är kompitabla med alla märken 
Som storleksjämförelse så är cylindrarna 100mm i diameter. Vattenpumpen sticks in i hålet i framkant av blocket. Inte mycket rost i denna änden. Cyl.3 Runt cylinder 4 så har det inte vart någon vidare fart på cirkulationen. Nästa steg är att demontera oljepumpen och lossa motorblocket från växelådan så jag kan mäta in vad jag skall ha för lagerdimension till vevaxeln och sedan svetsa sprickan i sprängkåpan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
det där hade nog inte kylarrensning bitit på...
Man ser väldigt tydlig tendens på slam-ansamling och avstånd till vattenpumpen - undra hur det ser ut i moderna bilar efter ~20000 mil, där kan man inte dra ur fodren och kolla...
Man ser väldigt tydlig tendens på slam-ansamling och avstånd till vattenpumpen - undra hur det ser ut i moderna bilar efter ~20000 mil, där kan man inte dra ur fodren och kolla...
tror nog taktorn haft kylarläckage emellanåt då ngn fått fylla på hela tiden...
om man inte sätter i glykol är det viktigt att inte hälla i vatten direkt från kranen i kylaren..
det ska stå och lufta ur i helst flera veckor, eller så kokar man det innan,
men vem gör det?
om man inte sätter i glykol är det viktigt att inte hälla i vatten direkt från kranen i kylaren..
det ska stå och lufta ur i helst flera veckor, eller så kokar man det innan,
men vem gör det?
När du är så långt med den så se till att skaffa nya fodertätningar i silikon. Ett klassiskt fel på dessa motorerna är att att tätningarna ger upp och den släpper vatten ner i oljan.
Själv har jag fyra Majorer här hemma.
En väl renoverad Majormotor går lätt i 50 år till.
Själv har jag fyra Majorer här hemma.
En väl renoverad Majormotor går lätt i 50 år till.
Hur ligger det till med rost i foderlägena?
Även tätningsspåren.
Även tätningsspåren.
Har lossat oljepumpen nu och den var knappt sliten, men det kanske slinker med en när jag ändå gör nästa beställning.
På tal om beställning så är nu motorsatsen markerad som skickad på victoryfield, så det är nog dags att lägga på ett kol eller tre.

AlterEgo: Förslag på vart man beställer o-ringar av silikon?
säter: Det vet jag när jag är klar med den roterande stålborsten.
På tal om beställning så är nu motorsatsen markerad som skickad på victoryfield, så det är nog dags att lägga på ett kol eller tre.
Nää men roterande stålborste i borrmaskinenxxargs skrev:det där hade nog inte kylarrensning bitit på...

AlterEgo: Förslag på vart man beställer o-ringar av silikon?
säter: Det vet jag när jag är klar med den roterande stålborsten.
och som roterande stålborste för idiotutrymmen funkar stålwire med, men man kan få sno ihop det med en rörbit ett par cm från ändan
oringar kan man köpa på ebay
oringar kan man köpa på ebay
Brukar köpa hos kullager.se.
http://www.kullager.se/sv/category/181/SILIKON
http://www.kullager.se/sv/category/181/SILIKON
Tomten var och lämnade en present.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Strunt i tomten, jag vill se bilder på när du packar upp och installerar grejorna 

Intressant projekt, gillas!
Jag imponeras av alla som har energi och kunskap att ge sig på ett sånthär projekt, speciellt när det inte bara är att följa "haynes-manualen"...
Angående det där att skriva före/efter bilder: Det viktigaste är väl att man gör lika hela tiden, då begriper vi som läser nog rätt snabbt hur det görs. Om det däremot växlas fram och tillbaka så får man fundera lite mer. Jag själv brukar sätta ett kolon i slutet på texten om jag sätter den före en bild. Att ha lite mer mellanrum mellan text och "fel" bild än mellan text och "rätt" bild gör det väl ännu mer lättbegripligt.
Fast den här tråden tycker jag är alldeles utmärkt som den är.

Jag imponeras av alla som har energi och kunskap att ge sig på ett sånthär projekt, speciellt när det inte bara är att följa "haynes-manualen"...
Angående det där att skriva före/efter bilder: Det viktigaste är väl att man gör lika hela tiden, då begriper vi som läser nog rätt snabbt hur det görs. Om det däremot växlas fram och tillbaka så får man fundera lite mer. Jag själv brukar sätta ett kolon i slutet på texten om jag sätter den före en bild. Att ha lite mer mellanrum mellan text och "fel" bild än mellan text och "rätt" bild gör det väl ännu mer lättbegripligt.
Fast den här tråden tycker jag är alldeles utmärkt som den är.
En dumsnål++ sidospårsfrågafråga: dieselolja är ju från början mer eller mindre samma vätska man kan köra med till villapannan. Då infinner sig frågan om man kan använda den gamla dieseln t.ex. genom att låta ved stå och dra i sig diesel?rjl11 skrev:Dieseltanken tömd.
Hur mycket tryck tål ett motorblock på kylvattenkanalerna? Skulle man i princip kunna fixa någon lämplig adapter och ansluta nån slags högtrycksspolning? (Givetvis med fordonets vattensystemslangar bortkopplade och ersatta med annat lämpligt anslutet på motorblocket)xxargs skrev:det där hade nog inte kylarrensning bitit på...