Köpte på en elektronikfirma en jordhygrometer med inbyggd strömbrytare. Funktionen är enkel, jordfuktighetsmätaren (plastklump med två galvade spikar som kommer ut) signalerar till en enhet hur blött vs torrt det är i marken. Tre lysdioder som syns uppe på basenheten visar för användaren hur blött det är med en grön, en orange och en röd diod. När sedan den röda dioden börjar lysa så är det meningen att enheten ska skicka ut 24 volt genom en kontakt på sidan. Funktionstestet visade att allt fungerade som det skulle och dioderna visar hur torrt det är i jorden. Dock så verkar inte inte strömmen slås på när det är torrt, jag skickade tillbaka jordhygrometerströmbrytaren till där jag hade köpt den. Ett tag senare fick jag en ny....samma fel

. Sedan orkade jag inte skicka tillbaka den och nu har det gått några år, stället där jag köpte den har slutat saluföra just den här produkten.
Produkten är perfekt för mig eftersom jag endast har vattentunnor att vattna mitt minimala jordbruk med. Tanken var att jordhygrometerströmbrytaren ska driva en liten 24 V pump i vattentunnan dådå, om ni inte räknat ut det själva

.
Eftersom strömbrytarfunktionen inte fungerar så är min fråga till er: hur kopplar jag på något på enklast sätt som styrs av när den röda lysdioden tänds på basenheten? Alltså istället för att använda den inbyggda strömbrytaren så använder jag strömmen från när den röda lysdioden tänds vilket indikerar torr jord som en styrström till gärna 240 voltsbrytare.
OBS: Tänk på att förklara det enkelt för en som tycker att elektricitet är ganska magiskt.