Taklampan käkar glödlampor!
Det där med micron känner jag mycket väl till även om jag inte testat det.
Men det hände alltså inte efter några sekunder utan det hände i exakt samma ögonblick som jag tryckte på strömknappen, knappt så att glödtråden hann bli uppvärmd än mindre glaset. Hade däremot lampan varit igång en liten tid så hade det stämt bra.

- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jag har en sån "glaskupa" i taket (läs: plafond) med 3st 60W-lampor i. Den armaturen styr jag med dimmer. Har sällan den på full effekt. Dock är det ca 10cm mellan tak och glaset, så det är god ventilation.
Om du har möjlighet, så sänk glaset från taket, så det blir mer än ett par cm.
En annan sak man kan göra i mikron, är att ta en hyffsat stor glaskupa, tända ett ljus/trästicka i mitten, och sätta kupan över med distanser under, så syre kan komma in. Slå igång mikron. Voila! Plasma. Och det låter konstigt.
Har läst att denna plasma kan vandra genom glaskupan och hamna utanför. Det är mindre bra... Tänk dock på att det bildas nitrösa gaser. Farligt
Om du har möjlighet, så sänk glaset från taket, så det blir mer än ett par cm.
En annan sak man kan göra i mikron, är att ta en hyffsat stor glaskupa, tända ett ljus/trästicka i mitten, och sätta kupan över med distanser under, så syre kan komma in. Slå igång mikron. Voila! Plasma. Och det låter konstigt.
Har läst att denna plasma kan vandra genom glaskupan och hamna utanför. Det är mindre bra... Tänk dock på att det bildas nitrösa gaser. Farligt

Jodå jag har sett många experiment göras med glödlampor och annat så jag vet vad som händer. 
Angående glödlampan som havererade så är det en helt öppen armatur som sitter ca 3 dm från taket utan någonting runt om kring så att säga, lampan är liksom helt bar. Det var som sagt ca 15 år sedan detta hände och jag har bytt många glödlampor i denna sedan dess och det hände igen ca 2 månader efter den första gången för dom 15 åren sedan men sedan dess så har det inte hänt någon mer gång. Det är det som är så konstigt.

Angående glödlampan som havererade så är det en helt öppen armatur som sitter ca 3 dm från taket utan någonting runt om kring så att säga, lampan är liksom helt bar. Det var som sagt ca 15 år sedan detta hände och jag har bytt många glödlampor i denna sedan dess och det hände igen ca 2 månader efter den första gången för dom 15 åren sedan men sedan dess så har det inte hänt någon mer gång. Det är det som är så konstigt.
Tja det hade ju inte varit helt omöjligt, men det var det att detta hände samtidigt som jag tryckte på knappen, ingenting i lampan skulle kunna hinna bli varmt då glödtråden knappt hunnit mer än precis glöda. Om det hade hänt på detta sätt så skulle det vara vanligt förekommande. Att det kommer in luft i själva glaskolven tycker jag inte skall kunna få en lampa att implodera, det är bara när det är ett yttre tryck och trycker på lampan utifrån som är högre än vad lampkolven klarar. Men det är intressanta teorier som läggs fram.
Undrar vad som händer om det har läckt in bara en liten mängd luft. Tillräckligt för att snabbt bränna av glödtråden, men inte mera än att gasen i lampan kan joniseras och bli ledande. Om en sådan gassammansättning att råka få, vilket jag inte vet om den är, så kan den mycket väl bli så varm att trycket räcker för att spränga lampan. Det kan utvecklas kW-effekter om det vill sig illa.
zeus: Ja jag skulle haft höghastighetskameror i alla vinklar.
Med en 60W lampa som det var så är det bara en ström på 0,26A som går igenom den och det finns argon i som gör att glödtråden håller lite längre.
Marta: ja det var en intressant teori. Fast om det varit lite luft i den så borde det ha kommit dit efter tillverkningen eftersom dom vacuumsugs, fylls med argon och testas där. Men det kan kanske blivit ett litet hål där luften sipprade in genom på något vis. I så fall så skulle nog ev hela kolven vara fylld med luft vid normalt atmosfär tryck när jag sedan fått tag på den och denna luft höjer joniseringsspänningen till en bra bit över 230v skulle jag gissa så det kan bli svårt att få en ljusbåge med en sådan kraft som behövs.
Men det är en intressant teori. Tror jag skall ta och testa det någon gång genom att bryta vakuumet med luft och sedan köra igång den och se om någonting mer händer än att tråden bara brinner av. Fast då dokumenteras det enbart med en digitalkamera som jag filmar med.

Marta: ja det var en intressant teori. Fast om det varit lite luft i den så borde det ha kommit dit efter tillverkningen eftersom dom vacuumsugs, fylls med argon och testas där. Men det kan kanske blivit ett litet hål där luften sipprade in genom på något vis. I så fall så skulle nog ev hela kolven vara fylld med luft vid normalt atmosfär tryck när jag sedan fått tag på den och denna luft höjer joniseringsspänningen till en bra bit över 230v skulle jag gissa så det kan bli svårt att få en ljusbåge med en sådan kraft som behövs.
Men det är en intressant teori. Tror jag skall ta och testa det någon gång genom att bryta vakuumet med luft och sedan köra igång den och se om någonting mer händer än att tråden bara brinner av. Fast då dokumenteras det enbart med en digitalkamera som jag filmar med.