frekvensreferens?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

Andax skrev:På elfa har de en oscillator som vi har använt ett par ggr som har bättre än 1 ppm drift. Kostar dock ca 1000 spänn...
Man kan faktiskt bygga en engen (ett skals ugn) ugns kontrollerad
oscillator där man kan kalibrera bort 1ppm felet relatift lätt.

En gång för mycket länge sedan satt jag själv och test mätte på
GSM/PDC/ADC och diverse andra bastations referenser, bästa OSC'en
vi hade var en på 14 siffror (om jag inte minns helt fel) kostade runt
10000kr och var gigantisk, konstigt nog så hade den lödben!
Det satt visst en sån per TX/RX basstation.

Jag minns att vi kunde inte mäta vare sig fasbrus eller ppm
då våra highend HP prylar helt enkelt hade sämre upplösning! :lol:

Synd att jag inte kom på den iden att märka en som kass! :shock: :D

/funkis
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

14 siffror från en kvartsoscillator? Det är omöjligt. Det är ju knappt att en kommersiell CBT-styrd låda kommer upp i sådan noggrannhet. Det lär finnas/funnits kvartsoscillatorer med dubbla ugnar som kunnat nudda vid rubidiumprestanda, men vem vill ha en sådan idag? Rubidiumenheterna har sjunkit drastiskt i pris på senare tid.
Loial

Inlägg av Loial »

Den Rubidiumoscillator jag har ska enligt tillverkaren ha en onoggrannhet på 5E-11 vid leveransen.En av dom nyare Cesium-"atomuren" har en onoggrannhet på -15. Låter otroligt att få den noggrannheten med en kristalloscillator.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hm, problemet med detta forumet är att det liksom puttar in tankebanorna på andra växlar
visserligen vad som är bra med forumet, men det kan bli dyrt när man hittar kul lösningar på byggena
det där med en gpsreferens var nästan för bra för att vara sann
visserligen är det mycket arbete för att få till det och man bör ju ha kristalloscillatorn stabil även när gps'ens signal försvinner
såg att allt för det fanns på ebay för ungefär 1500kr
och skulle det vara så så går ju gps modulen annvändas till annat

fast det fanns ju rubinrefernser med på ebay, och jag vet att det funnits
cesiumreferns med, men priset är en helt annan sak

på tal om det, är frekvens den måttenhet som är mest noggran i praktiskt bruk?
eller finns det något som slår det
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

En cesiumref vill man normalt inte ha verkar det som. Cesiumröret bli förbrukat (bli ostabilt) på 6-7 år och ett nytt kostar tydligen uppåt 200 000 kr :-(

Jag har nu fått tag i en trave OCXO's och har sen tidigare 3 st Oncore GPS moduler med 1pps output. Så nu hade jag tänkt att bygga mig egen frekvensnormal med OCXO för korttidsstabiliteten och GPS för att smiska den lite och hålla den långtidsstabil.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

"fast det fanns ju rubinrefernser med på ebay"

Det är rubidium, inte rubin, i en frekvensreferens. Ett grundämne som ligger en period ovanför cesium.

Principen för hur frekvensnormalerna är helt olika. Ett CBT (Cesium Beam Tube) skickar ut en stråle av atomer från ett ändligt förråd, när detta är slut så är röret finito. Hur det hela fungerar är väldigt komplext.

En rubidiumcell innehåller förångat rubidium som när det utsätts för ett elektromagnetiskt fält med rätt frekvens blir mindre genomsläppligt för ljus med en viss våglängd. Detta ljus kommer från en urladdningslampa som också innehåller rubidium och är den del som blir utnött först.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ett förtydligande: DCF77 är ENBART AM-modulerat och har INGEN fas-modulering alltså, just för att den ska kunna användas som referens.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

DCF77

Jo, den har fasmodulation och även en morse-ID. men den senare kommer att avlägsnas så småningom.

Har man en trög PLL så skall inte fasmodulationen störa.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

tja, nu börjar det nog klarna lite

fick hem en spänningsruckningsbartemperaturkontrolleradkristalloscillator (kunde inte låta bli det ordet :-) )
sen vad tiden lider får man väl hem gpsmottagaren med så man kan faslåsa oscillatorn mot riktiga frekvensreferenser
(tackar för tipset om detta, hadde helt gått mig förbi att den möjligheten fanns)
nu visar frekvensmätaren ungefär samma fel som vanligt så den får skruvas om
vilket retar mig, det borde varit bättre , men man får väl vad man betalar för
eller vad säger ni andra?

felet var ungefär * 1,0001
vilket är på gränsen till max avikelse på en 100ppm kristall, suck
funderar på om man ska bygga en ny tidbas till frekvensräknaren när man ändå är på g
kollade på den som satt i och dom verkar gjort någons slags tempreglering då den hadde en extra trissa , en op och värmeisolering, vilket borde göra att man kunde hålla den på kanske +- 10 ppm
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Vad köpte du för OCXO? Jag fick hem 4 st Isotemp OCX0143-55 för några dagar sen också har jag tre Motorola Oncore GPS-moduler liggande sedan innan.

Tyvärr är Oncorerna den modellen som är avsedd för positionering (GT) och inte timing (UT)så det är ett rätt högt jitter på 1PPS-utgången på den. typ upp till 500 nS istället för max 50 nS. Men man får ta en rolling average över nån timma på 1 PPS'en för att få bort det mesta av jittret när man syncar OCXO'n.

I värsta fall så köper jag en UT eller ännu bättre en Trimble T som har jitter på under 15 nS...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

isotemp 134-10

gps blir rockwell jupiter, har inte koll på prestandan på den men det fanns några byggbeskrivningar på nätet som passade och sen hittade jag den relativt billigt på ebay

har du någon bra sida som beskriver för och nackdelar med gps'er till dom här ändamålen?

alltid kul att veta mera även om jag tror det som jag bygger ihop har nogranhet bättre än jag behöver för tillfället
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en sak till som jag såg nu

kollade på kristallkurvorna på dom vanliga
kan temperaturdrift dra kristallen åt olika håll vid samma temperatur ökning?
räknar kallt med att min ocxo häller frekvensen och kristallen i frekvensräknaren strular

det här händer , startar frekvensräknaren kall, hamnar ungefär på * 1.0001 i frekvens och det
ökar aningen när temperaturen i kristallugnen ökar * 1,000105

slår man då av den och startar den direkt så hamnar felet på * 1,000002
och minskar när temparaturen i kristallugnen ökar * 1,0000017

ungefär som om oscillatorn kan hamna i två olika lägen beroende på vilken temperatur den
startar i

andra allternativ?

återkommer när jag provat några fler gånger
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Hmm...ja ämnet tenderar att komma med DYRA lösningar.

Behövs verkligen denna noggrannhet i ditt instrument ??

De frekvensreferenser jag använt när jag bytt ut frekvensnormalen (för att de gått sönder) i syntesgeneratorn i mina trafikmottagare,
är de färdiga kristalloscillatorer som finns hos ELFA, fabrikat C-MAC.

C-MAC har ännu bättre grejor som man kan köpa på Internet.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

inte behöver jag det, men som jag skrev innan, börjar man ana ugglor i mossen så vill man kolla upp det

sen har jag en sak en stund framöver som skulle behöva ha en hyggligt bra frekvens noggranhet, bör hålla 1ppm, och då bör man ju kunna mäta bättre än så och lite på det

sen så är det väl som allt annat, kan man spika fast ena hörnet när man börjar måtta in något så vet man ju att det hörnet inte rör sig så mycket
Skriv svar