frekvensreferens?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

frekvensreferens?

Inlägg av grym »

håller på att labba med kristaller och funderar på vad jag har som är rätt i frekvens
köpte en billig ny frekvensräknare av ungefär samma modell som finns hos k&co har en gammal som inte är bra, en annan i oscilloskåpet och scanner med för den delen
frekvenser att mäta på finns gott om i forma av kristalloscillatorer från div
dator/digital saker som skrotats.
noggrannast borde vara den nya frekvensräknaren, men över lag tycker jag den visar några hundra HZ för mycket, kan mycket väl ha fel.
vilket för mig in på problemet med kalibrering igen
detta är inget nödvändigt, men samtidigt så vill man ju ha koll på prylarna

frågan är , vad ska man jämföra med?

det jag kan komma på är följande tre saker
1, bygga en mottagare för någon av dom sändarna som sänder frekvensreferenser
2, bygga en klocka matad med en ugnskontrolerad kristall och se till att få den att gå i takt med både en radiokontrolerad klocka och klockan i gps'en, dom är helt synkade för blotta ögat
3, köpa en av dom nya digitalt kompenserade kristalloscillatorerna som börjar komma

andra allternativ ?

för min del var jag inne på allternativ nr2 för många år sedan men det blev inte av
fördelen är att man får en snygg klocka, med både sekunder och tiondelar
sedan så har man ju lätt fixfrekvenser till annat från den interna frekvensdelaren
den gången man vill bygga en bra radiomotagare så har man en pllfrekvensreferens med

eller håller man på att jaga spöken?
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

En PLL styrd VCO som är synkad mot 1PPS från en GPS kanske? (Usch vad många förkortingar på en sån kort mening det blev....)

Frågan är bara hur korttidsstabil den sådan är...
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Pilottonen i stereosystemet har jag hört skulle vara låst till någon sorts normal. Även färgbärvåg och linjefrekvens i TV lär ha varit det, men hur det är nu i den digitala eran vet jag inte.

Annars finns det normalfrekvenssändare. T.ex. Danskarnas Kalundborg långvåg. Bygger Du en oscillator kan Du nolltona interferensen mellan denna och Kalundborg för att få den på samma frekvens.

I Tyskland finns DCF77 som sänder på 77.5kHz just som tids- och frekvensreferens och styrs från en lokal rubidiumklocka som övervakas av den officiella tyska standardiseringsmyndigheten.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Köp en stämgaffel dom brukar vara hyffsat nogranna...

Frågan är vilken frekvens du mäter på när du säger 100Hz fel? 1Hz eller 10GHz? Vore intressant om du talade om vilken nogrannhet du behöver...
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Frekvenser för alla behov men kanske inte för alla plånböcker.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Enklast är nog att använda 1PPS från en hyffsad GPS-mottagare och räkna med en räknare hur många klockcykler du har mellan varje puls. Då har du en noggranhet som är bra mycket bättre än du troligtvis behöver.
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

Marta skrev:Pilottonen i stereosystemet har jag hört skulle vara låst till någon sorts normal. Även färgbärvåg och linjefrekvens i TV lär ha varit det, men hur det är nu i den digitala eran vet jag inte.

Annars finns det normalfrekvenssändare. T.ex. Danskarnas Kalundborg långvåg. Bygger Du en oscillator kan Du nolltona interferensen mellan denna och Kalundborg för att få den på samma frekvens.

I Tyskland finns DCF77 som sänder på 77.5kHz just som tids- och frekvensreferens och styrs från en lokal rubidiumklocka som övervakas av den officiella tyska standardiseringsmyndigheten.
Hmm, vad jag har förstått så är DCF77 både AM och fas modulerad bärvåg
vilket gör det jobbigt. En formidabel bärvåg som normal är NIST sändaren
i Collorado, 5,10,15Mhz på 1K watt uteffekt (eller var det 10K??), du borde
nå den med en standard 400kr Sangean pocket world radio.

Jupiter GPS module har en avkodad 10Khz referensutgång, PLLa up den till
10Mhz och du får en mycket exakt frekvens normal (tror jag, har ej prövat).

Jag skall själv pröva (nu i morgon eller i övermorgon, eller i
överövermorgon) på att försöka få in NIST sändaren!!

Vilken frekvens ligger Kalundborg på?

/funkis
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Kalundborg sänder på 243kHz. Utbredningen är störst när det är mörkt, på avstånd är det stor skillnad i signal mellan dag och natt.

Det har funnits byggbeskrivningar på mottagare som låser på Kalundborgsändaren så den kan användas som tidbasreferens till t.ex. frekvensräknare. Vad som kommer att hända framöver med den vet jag inte. Sveriga hade en sändare i Motala förr som också var låst till en atomklocka, men den är numera nedlagd.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

rehnmaak skrev:Köp en stämgaffel dom brukar vara hyffsat nogranna...

Frågan är vilken frekvens du mäter på när du säger 100Hz fel? 1Hz eller 10GHz? Vore intressant om du talade om vilken nogrannhet du behöver...
nu kollade jag på vanliga kristaller och vanliga kristalloscillatorer, 2> 50 MHZ
där är nägra hundra HZ fel fundersamt, det är så att när jag provat dom här så har jag alltid legat några hundra HZ över skriven frekvens, vilket gör mig misstänksam, någon borde även legat under

som jag sa så behöver jag inte egenteligen ha så hög noggranhet utan det är mera en fråga om man kan som hobbyist få något som man kan lite på
och då är det bättre noggranhet än en okalibrerad kristall/kristalloscillator
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

GPS referens används av proffsen vid kalibrering av mätinstrument (upp till en viss noggranhet). GSM basstationer brukar ha GPS som referens så de ska ligga i synk med varandra.

http://tf.nist.gov/timefreq/service/gpscal.htm
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> nu kollade jag på vanliga kristaller och vanliga kristalloscillatorer, 2> 50 MHZ
där är nägra hundra HZ fel fundersamt,

200 Hz del vid 10 Mhz = 20 ppm, standard kristaller är +/- 50 ppm.
Vad menar du med "fundersamt" ?

> det är så att när jag provat dom här så har jag alltid legat några hundra HZ över skriven frekvens, vilket gör mig misstänksam, någon borde även legat under

Varför det ?
Så länge de ligger innanför specad +/- ppm marginal så är allt OK.
Det kan var din koppling som "tvingar" kristallerna att ligga lite högt...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har funderat och provat en del

jag är alltid misstänksam om något alltid ligger åt ena kanten till av det som är möjligt, om man provar kanske 30 olika så borde några även vara åt andra sidan till av möjliga felmarginaler

provade en bunta kristalloscillatorer, dom låg nästan alla i ytterkanten
av 100ppm fel, högt
hadde någre som är på 9MHZ med justerings möjlighet, och fick inte in dom rätt i frekvens ,dom skulle vara med mindre feltollerans,
det gör mig misstänksam, man litar inte helt på sina prylar
har inget i dagsläget som kräver bättre noggranhet än vad jag har
men det är alltid bra att veta vilken noggranhet man har och hur mycket man litar på
sina prylar

räknade lite på vilken noggranhet jag skulle vilja ha, runt 3ppm, stabilt över veckor det ger en klocka som drar sig någon sekund per vecka, ett rimligt mål

senare har jag en sak som om det blir av skulle behöva aningens bättre noggranhet än en ej intrimmad kristall

börjar bli imponerad av klockmakaren som löste longitud navigeringen för engelska marinen
att redan då klara att bygga en mekansik klocka som drog sig så lite måste varit en stor bedrift
en klocka byggd på en 100ppm kristall kan dra sig 60 sekunder på en vecka
att bygga ett mekanisk ur som slår det och är transportabet är en bedrift

funderar mer och mer på att bygga en tmperaturkontrollerad ugn och en klocka till den
då har man en rimligt bra frekvensreferens som alltid är tillgänglig och för mina värden hyggligt rätt i frekvens
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

På elfa har de en oscillator som vi har använt ett par ggr som har bättre än 1 ppm drift. Kostar dock ca 1000 spänn...
Loial

Inlägg av Loial »

Någon som vet hur man kan lita på att en sån här fungerar?:
http://www.symmetricom.com/Products/Tel ... s/LPRO.htm
Det är en 10MHz Rubidium oscillator, kommer troligtvis från en skrotad WCDMA-station. Skickar ut en 10MHz-signal och ger lock detect efter ca. 5 minuter. Tillverkaren anger att den ska hålla sig inom 1E-9 efter tio år, den här är tillverkad sommaren -98. Nån som vet hur man verifierar funktionen/noggrannheten, om det går?
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Loial, bygg en enkel räknare som räknar antalet pulser mellan två 1PPS från en GPS-mottagare. Man kan ju använda 1PPS pulser som ligger flera dagar isär också om man vill mäta väldigt noggrannt. Det är ju bara en hur många bitar som din räknare har som sätter gränsen.
Vid 10 MHz krävs 24 bitar för en sekunds räknare, 36 bitar för 1 timme, 40 bitar för ett dygn och 43 för en vecka.
Skriv svar