Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåskärm]

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av Spisblinkaren »

blueint skrev:Det finns en stor tröghet i befintlig utrustning, befintlig programvara, ingånga avtal och inte minst hur människor tänker (vanor). Så att bryta ny mark är trögt.
Det enda tröga jag personligen känner med Breach är att jag kör ett helt fantastiskt enkelt och smidigt webutvecklarprogram i FF som kallas FireFTP och det har jag mycket svårt/trögt(!) att överge.

Å andra sidan är siten nästan klar :)

Men jag lovar dig att jag kommer studera Breach mer i detalj för detta fullkomligt älskar jag!

Tack för ditt underbara tips!

MVH/Roger
PS
Kanske man kan köra nån slags dual boot medans man bygger?

Nerre, ditt trevliga inlägg dök upp medans jag skrev ovanstående.

Ett mycket förenklat svar är att "min" Breach-webläsare bara ska hantera ren text enligt ovan något flummiga utläggning :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Det skapas för lite klassikers idag.

Allt ska förändras.

Inget kan få bestå.

Inte ens en ketchup-flaska kan få bestå :D

Det ska bara skapas nytt, nytt, nytt :D

Ett tekniskt undantag är dock iPod Classic.

Såvitt jag vet kom den redan 2001 och tillverkas än idag (om än med större HD).

Men annars ska precis allt förändras hela tiden.

Speciellt gäller detta mjukvara.

Ett område där förändringar i användargränssnitt är fullkomligt onödiga.

Jag kan förstå att man vill släppa ett par ”betor” men när full elementär funktionalitet uppnåtts så borde man kunna koncentrera sig på säkerhetsbrister allena utan att för den skullen ”passa på” att mutera användargränssnittet också.

Ta t.ex mitt (analoga) oscilloskop som jag nog haft i 25 år och se det som en applikation.

Skulle jag vilja att reglagen plötsligt flyttades runt och kanske tom bytte funktion?

Vem skulle vilja det?

För mig är en dator ett verktyg och inget mer.

Jag caddar gärna mina elektriska såväl som mekaniska ritningar i Paint, skapar komponentlistor i Excel och designar CPLDs mha ISE samt snart kanske tom PCBs mha PADS (troligtvis).

Jag har egentligen inte så stort behov av internet men visst är det roligt att både kunna läsa sin webmejl, googla upp nåt obekant samt kunna chatta med trevligt folk som Er.

Men dom som vill spela spel kan köpa en spelkonsol, tycker jag (och tydligen fler med mig).

Så jag har fått en helt galen ide’.

Tänkte jag skulle köpa mig en billig liten laptop och köra ”format c:” på den samt bygga mig ett nytt OS mha den dator jag redan har (och föra över datat via USB).

Hur galen är man då? :D

Med vänlig hälsning/Roger
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

"Varför komplicera saker om det inte behövs."
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Point taken :)

Idag beslutade jag mig emellertid för att jag inte kommer dra det så långt.

Detta av den enkla anledningen att jag ju inte ens kan programmera ordentligt :D

Så jag kommer göra så här istället:

1) Skaffa en gullig liten laptop av modell 32-bit single core (om möjligt)
2) Försöka få tag i DOS 6.22
3) Bara ha DOS på datorn
4) Försöka skaffa AutoCad

Och sen sitta på nåt cafe' och cadda lite kretskort i DOS-miljö :)

Ur lärdomssynpunkt kanske jag sen ger mig på att programmera i DOS och då främst nån basal texteditor (finns säkert redan) som t.ex ger mig möjlighet att skriva böcker om hur onödigt komplicerad datorvärlden är och ide'er på hur man kanske kan göra nåt åt det ;)

Ha det bra!

MVH/Roger
PS
När jag ryckte ur laddaren ur min alternativa pseudomoderna mobil (värdelös pålurad hybrid mellan knapptelefon och smartphone) fick jag meddelandet "Laddaren är inte inkopplad"...

En annan gång ringde alarmet fastän den var avstängd. Undrar vad man ska med en avstängningsknapp till då? :D
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

AutoCad är till för mekaniska konstruktioner inte kretskort. MS-DOS är fullt av hack för diverse funktioner. Det är en ren soppa att jobba i strukturerat. Däremot är det bra om man vill testa hårdvarunära I/O.

Prova gEDA eller KiCAD under FreeBSD istället.

Tror detta annars faller under "Simplification beyond point of useful gains".
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

skall du cadda kort under DOS, så kan tdu tanka ned AutoTrax/Protel, eller vad det nu heter.
Dock är det tveksamt om du kan få DOS att funka på en laptop som är nyare än år 2000.
Det finns helt enkelt inga drivrutiner för disk, CD, Display etc.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Bakåtkompabiliteten kommer säkert att ordna den saken..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Vilken bakåtkompabilitet?
traditionell diskettläsare försvann runt år 2000, CD har alltid krävt speciella drivisar i DOS.
Å andra sidan har jag senaste DOS-versionen liggande, kör den i en WIN 7 VM, för skoj.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hårddisk med begränsad storlek borde fungera och dyka upp som ISA 0x1F0, dito för flashminne. VGA kompabilitet finns väl också. Tangentbord bör fungera. Realmode fungerar väl fortfarande. I slutändan är det bara att testa helt enkelt..

Annars får man väl fixa till en 8086 emulator så att man kan köra MS-DOS på Raspberry-Pi eller så..
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

blueint skrev:AutoCad är till för mekaniska konstruktioner inte kretskort. MS-DOS är fullt av hack för diverse funktioner. Det är en ren soppa att jobba i strukturerat. Däremot är det bra om man vill testa hårdvarunära I/O.

Prova gEDA eller KiCAD under FreeBSD istället.

Tror detta annars faller under "Simplification beyond point of useful gains".
Konstigt med användare "säter". Jag har lyckats citera honom men hittar inte originalinlägget jag citerade ifrån. Sen nämner han tydligt AutoCad (men om det var för PCB blir jag nu tveksam över). En annan detalj som jag kanske drömt var versionen (AutoCad 6.4).

Dock vet jag att någon, förutom du TomasL, tacksamt tipsade mig om just AutoTrax.

Hur tycker du blueint, jag ska göra?

1) Jag är genuint intresserad av datorer (med speciellt enkärniga CPU bl.a för att de blir enklare att programmera)
2) Jag vill ha fulla kontrollen över speciellt applikationerna (gärna även OS:et men min kompetens...)
3) Jag kan tänka mig att lära mig C ordentligt (även om jag föredrar Assembler)
4) Jag kan tänka mig att att köpa en laptop för ändamålet (P3 hade tydligen varit lagom men i modern laptop...)
5) Jag är inte så förtjust i att kopiera andras kod/lösningar ("jag kan själv", säger barnet inom mig)
6) Jag kan tänka mig väldigt basala svart/vita applikationer (som inte ens behöver nyttja internet)
7) Jag kan tänka mig försöka skapa en egen 32-bitars CPU mha CPLDs (men smidigare och billigare med befintlig HW i en laptop, naturligtvis)
8. DOS låter mycket attraktivt för mig (men då "fuskar" jag ju :))

MVH/Roger
PS
Vad krävs av en laptop för att kunna köra DOS (6.22)?

Jag kollade förresten upp "Breach" men det krävdes medlemskap för att kunna läsa mycket mer än vad du så tacksamt gav mig.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> (med speciellt enkärniga CPU bl.a för att de blir enklare att programmera)

Nej, det är ingen som helst skillnad! Ett normalt program har inte
en susning om att det finns flera kärnor och det är absolut ingenting
som man som programmerare behöver bry sig om.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Ladda hem FreeDOS och Borland C så får du nog till det. Men det blir betydligt smidigare med någon Unix typ FreeBSD.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Tack, blueint!

Näst efter DOS gillar jag Unix bäst.

Kommer ihåg att jag satt i skolan och skulle skapa ett rutnätsmönster för mitt galna examensarbete (TV-Scope).

Jag hade programmerat så fruktansvärt ineffektivt så det tog den på den tiden (96) väldigt kraftfulla unix-maskinen flera timmar att processa datat!

Men rätt blev det :D

Det var nåt med nästlade for-snurror. En kursare till mig skrev sedan om programmet och när det testkördes så gick det på nån minut :D

MVH/Roger
PS
Intressant i sammanhanget att bara några månader efter jag var klar så kom PC-Scope ut på marknaden med i det närmaste samma prestanda (20MS/s, 5MHz).

Att överhuvudtaget inrikta sig på TV som display var ju helt korkat (om än roligt) men jag tyckte att en fattig student lättare skulle ha råd med en billig TV än en dator...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

sodjan skrev:> (med speciellt enkärniga CPU bl.a för att de blir enklare att programmera)

Nej, det är ingen som helst skillnad! Ett normalt program har inte
en susning om att det finns flera kärnor och det är absolut ingenting
som man som programmerare behöver bry sig om.
Vågar jag påstå att du har fel? ;)

Ur assembler-synvinkel så har man ett flöde av konsekutiva instruktioner med dito operander och om man har flera kärnor måste man veta om instruktionerna kan utföras parallellt eller inte.

MVH/Roger
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

För en enstaka kärna (core) som använder spekulativ och icke sekventiell exekvering så kontrollerar denna att det går att göra innan det sker. Så det behöver programmerare ej tänka på i någon större utsträckning.

När det gäller att nyttja flera kärnor parallellt så måste man dela upp sitt program i flera delprogram (trådar-threads) som kan utföras samtidigt. För detta krävs att man kan föreställa sig programmet som flera parallella delprogram och vilka beroenden som finns. Programmeraren måste tänka till hur programmet fungerar teoretiskt och det går inte att fånga alla fel genom att stega med en debugger. Semaforer och andra kanaler mellan delprogrammen blir oerhört viktiga.

Sedan uppger man för operativsystemet vilka delprogram som skall utföras. Och operativsystemet kan sedan optimalt välja hur detta skall genomföras.
Skriv svar