Fräs med kuggrem och servo
Re: Fräs med kuggrem och servo
Nu har det gått lite till framåt.
Fästen till servomotorer klara Encoder monterad 3d-printad adapterplatta, skall göra en i plåt senare för att minska störningsrisken. Någon som har förslag på ledning att använda till servomotorerna som tål att ligga i en släpkedja?
Krav:
Fyrledare, 2,5mm², skärmad, 600 VDC spänningstålighet.
Tioledare, 0,5mm², skärmad, 30 VDC spänningstålighet.
CAT5 nätverksledning, skärmad, 30 VDC spänningstålighet.
Det blir ca 15 meter av varje.
Fästen till servomotorer klara Encoder monterad 3d-printad adapterplatta, skall göra en i plåt senare för att minska störningsrisken. Någon som har förslag på ledning att använda till servomotorerna som tål att ligga i en släpkedja?
Krav:
Fyrledare, 2,5mm², skärmad, 600 VDC spänningstålighet.
Tioledare, 0,5mm², skärmad, 30 VDC spänningstålighet.
CAT5 nätverksledning, skärmad, 30 VDC spänningstålighet.
Det blir ca 15 meter av varje.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
IGUS har en hel del kablar gjorda för kabelkedjor.
http://www.igusab.se/chainflex
http://www.igusab.se/chainflex
Nu har jag bara skummat igenom tråden lite, så kanske har missat något, men varför direktkopplar du inte servona på kulskruvarna? Med remdrift får du en mindre styv konstruktion och sämre positionering. 4Nm bör väl räcka till en axel, och servots upplösning bör väl även räcka till(jag vet inte vad du har för upplösning på de servona men Bosch gör ju kvalitets grejjer.)
Det är bara kulskruv på Z, X och Y blir remdrift.
Det lilla svaj som remmen mellan servo och skruv ger är inget mot vad resten av maskinen rör sig, 2"x2" och mdf är inte optimalt för precision, jag är glad om jag landar på +/- 1 mm vid fräsning i trä.
Det fanns ingen inbyggd encoder i servona så jag monterar på en med 2048 pulser per varv, kflop läser med flank räkning vilket ger 8192 steg/varv i teorin
Det lilla svaj som remmen mellan servo och skruv ger är inget mot vad resten av maskinen rör sig, 2"x2" och mdf är inte optimalt för precision, jag är glad om jag landar på +/- 1 mm vid fräsning i trä.
Det fanns ingen inbyggd encoder i servona så jag monterar på en med 2048 pulser per varv, kflop läser med flank räkning vilket ger 8192 steg/varv i teorin

Jaha, jag trodde du menade remdrift mellan kulskruv och motor. Vilket som, om det är den precisionen du är ute efter så är det ju skitsamma, hehe.
Ser bra ut förövrigt!

Ser bra ut förövrigt!

Börjat montera remdrivningen av X-axel
Fullt med bröte
Skall komplementera med fler lager så att inte gängstången flaxar som ett skevt hopprep.
Fräsen blev ännu en avlastingsyta 
Är inte gängstången för vek att ha som axel om du spänner remmen lite? Du kanske kan lagra den på varje sida brevid remskivan iof. Men du ska ju som sagt tidigare inte ha så hög precision så det kanske kvittar...
pssst... det står över en av bilderna:gunne skrev:Är inte gängstången för vek att ha som axel om du spänner remmen lite? Du kanske kan lagra den på varje sida brevid remskivan iof. Men du ska ju som sagt tidigare inte ha så hög precision så det kanske kvittar...
"Skall komplementera med fler lager så att inte gängstången flaxar som ett skevt hopprep."
Du kanske gör som jag - tittar på bilderna 
Till TS, spännande bygge, kommer att följas.

Till TS, spännande bygge, kommer att följas.
-
Fått till motorfäste och släpkjedja för Z
Printa ett encoderfäste till.
Montera encoder på två servon till.
Montera servon.
Montera släpkedja på x och y.
Printa ut tre st T5 fästplattor.
Sätta i en botten i elskåpet.
Fästa upp nätaggregat, servodrivare, kflop/kanalog med mera.
Bygga servokablage.
Eldragning...
Programera kflop
Instalera mjukvara och klia sig i huvudet
Fått fast motorfäste till Y
Det som är kvar är:Printa ett encoderfäste till.
Montera encoder på två servon till.
Montera servon.
Montera släpkedja på x och y.
Printa ut tre st T5 fästplattor.
Sätta i en botten i elskåpet.
Fästa upp nätaggregat, servodrivare, kflop/kanalog med mera.
Bygga servokablage.
Eldragning...
Programera kflop
Instalera mjukvara och klia sig i huvudet

Nu när man är ledig över jul så kan det vara kul och skruva i något annat än traktorer så majoren får vänta och fräsen hammnar i fokus.
Lite fler lager till X-axelns drivning Spänning av X-axlens rem med vantskruv Spänning av Y-axelns rem med shims under lagerbockarna Alla kabelkedjor monterade Behöver röja ur elskåpet under och lägga i en hel skiva i botten Nästa projekt: en Åsbrink svarv som behöver lite omvårdnad och några nya tänder på lågväxeln
Lite fler lager till X-axelns drivning Spänning av X-axlens rem med vantskruv Spänning av Y-axelns rem med shims under lagerbockarna Alla kabelkedjor monterade Behöver röja ur elskåpet under och lägga i en hel skiva i botten Nästa projekt: en Åsbrink svarv som behöver lite omvårdnad och några nya tänder på lågväxeln