Mr3D bygger BT30 spindel från scratch
Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch
Har för mig att vi diskuterat detta förut, och jag har fortfarande inget tangentbord med numpad... 

Hur ska du balancera den? Finfina bitar som vanligt 
tecno:
Visste att det var något med '0' först, har alltid använt '167' som ger º

tecno:

Tanken är att först prova utan att balansera den, se hur det går på mitt tänkta max varvtal, vibrerar det allt för mycket får jag skicka iväg den på balansering, inte för jag har någon blekaste om var man kan göra det dock... 
Till min kännedom behöver man aldrig "0" framför de Alt kommandona.

Till min kännedom behöver man aldrig "0" framför de Alt kommandona.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Mr3D skrev:Har för mig att vi diskuterat detta förut, och jag har fortfarande inget tangentbord med numpad...
Måste ju tjöta på däj

- tecno
- Kontakt:
thewho skrev:Hur ska du balancera den? Finfina bitar som vanligt
tecno:
º ser man på, alltid lär man sig nåt nytt
Kommer inte byta ut mitt Ducky inom en snar framtid kan jag lova dig.tecno skrev:Mr3D skrev:Har för mig att vi diskuterat detta förut, och jag har fortfarande inget tangentbord med numpad...
Måste ju tjöta på däj

- tecno
- Kontakt:
Shit också, ja då får vi stå ut med att det ser B-ut
Nog om detta.

Nog om detta.
Om du bara balanserar spindel axeln borde du jue iofs kunna trolla ihop en egen balans jigg o slipa av på de sidor där de e för mkt vikt alternativt gjuta på bly på den saknade sidan? Har då bara balanserat kardanaxlar men de snurrar i en 6000-7000 rpm med o de kan skaka ngr jevulskt
Hur bygger man en egen balans jigg? Tanken är att ha ett maxvarvtal på 6-8000rpm(1:1 och 2:1 utväxling på motorn, motorn har ett referensvarvtal på 3000rpm).
När jag provar den kommer jag prova både med och utan grippern, då får vi se om jag märker någon skillnad i vibrationer. Frågan är ju om den ens behöver balanseras, jag har försökt vara väldigt noga med att få allt centrerat, å andra sidan har jag ingen erfarenhet av balansering osv.
När jag provar den kommer jag prova både med och utan grippern, då får vi se om jag märker någon skillnad i vibrationer. Frågan är ju om den ens behöver balanseras, jag har försökt vara väldigt noga med att få allt centrerat, å andra sidan har jag ingen erfarenhet av balansering osv.
Det var inte dumt du! 
Slipade till 7* konan och putsade till den, nästa moment på grippern blir i trådgnisten, men det blir inte förrän tidigast nästa vecka.
Jag bjuder på en värdelös mobilbild på den knappt synliga konan.

Slipade till 7* konan och putsade till den, nästa moment på grippern blir i trådgnisten, men det blir inte förrän tidigast nästa vecka.
Jag bjuder på en värdelös mobilbild på den knappt synliga konan.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
En egen jigg för axlar är två hjul i botten på vardera ände av axeln som e statiska o två i var ände som fjäderbelastat trycker på axeln o du mäter övre hjulets deflektion baserat på rotations position o tar ut medel mellan ändarna. Eller i en svarv mellan dubb med en sensor eller klocka som e känslig nog. Ställer krav på svarven dock.
Eller i rundslipen, den håller hög precision. Men hur kan man balansera axeln med hjälp av det? Rent spontant känns det dock lättare med thewho's tips. 

- Krille Krokodil
Balanseringsjiggar för slipskivor har ni ju... ..var man ska borra ur får man ju svaret på med dem, men hur mycket? Teoretiskt hade det antagligen gått att räkna ut från att mäta periodtiden i pendlingen men härledningen för det är ju inte gymnasiematematik direkt... Finns blytejp att köpa till ändra balansen i tennisracket, att först göra balanseringen med något sådant och sedan när man är klar räkna om vad det motsvarar i att man ska borra/fräsa bort...
Thewhos variant funkar med, kräver att du har ett oscilloskop och en 6dof sensor dock antar jag.