Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåskärm]

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
swesysmgr

Re: Får blåskärm vid installation av Win-XP, vad göra?

Inlägg av swesysmgr »

Lasp skrev:Efter senaste beskedet från Banken frånsett att de har sänkt min ränta från 0,1% till 0,05% är att det är slut med BankId till Linux.
Se svaret:

Svar SEB Internet Support
Hej!
Tack för ditt meddelande.

Det är beslutat gemensamt av bankerna att BankID ska sluta stödja Linux. Det kan tyckas trist men det finns ett fullt fungerande alternativ i mobilt BankID som finns tillgängligt för iOS, Android och Windows Phone.

Det betyder att jag inte kan räkna med Linux i Bankhanteringen. Trist!
– Totalt finns 7,3 miljoner BankID och av dem räknar vi med att lite drygt 5 000 kör Linuxversionen IDG
0,7 promille av användarna, är det så konstigt att den plattformen då läggs ner?
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

blueint skrev:Som att alternativen skulle vara adekvata. :wall:
Varför kan du inte köra Bank-ID i din Android-platta? Fungerar det inte?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Annars går inte android köra i virtualbox eller liknande??
Alternativ så finns det väldigt billiga android stickor och köra vnc?
Nerre

Inlägg av Nerre »

swesysmgr skrev: – Totalt finns 7,3 miljoner BankID och av dem räknar vi med att lite drygt 5 000 kör Linuxversionen IDG
0,7 promille av användarna, är det så konstigt att den plattformen då läggs ner?
Undrar hur många som använder det under Windows Phone då?
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

rogerk8 skrev:
Att CRT skärmarna åker ut och ersätts med plattskärmar förstår jag utmärkt. Man slipper problem med damm som kan t.ex innehålla resistenta bakterier i sjukhusmiljö. De är lättare att hantera pga lägre vikt och tar mindre plats. Håller längre osv. Minskade problem med flimmer för t.ex epileptiker. Helt klart ett lätt val.
Håller med dig även om jag fortfarande tycker man borde köra slut på CRT innan man byter. I dom fallen det går iaf. Jag t.ex har en CRT som jag inte störs av och jag kommer bara byta om den lägger av (vilket förra iMac-skärmen gjorde med en smäll för bara några veckor sedan).

Apropå lull-lull så fascineras man över alla dessa pop-up dialoger som fadas in och ur. Jag fick tidigt en påminnelse om att skärmupplösningen inte var optimal. Efter typ 20s stirrande fadades den så vackert bort dock. Det lilla jag kan om programmering säger mig emellertid att mängder med dylika totalt onödiga script(?) inte heller kostar noll i hårddiskutrymme.
MVH/Roger
Och du sitter alltså och bildbehandlar lite på denna skärm? Har du en tjockskärm kopplad till denna dator i fråga eller är det till någon av dina andra 12 datorer? Är det en plattskärm så kommer den bli suddig eller få andra konstiga fel om du inte ställer in optimal upplösning, mycket bra att du får den varningen av operativsystemet. Du kör slut på dina ögon om inte annat.

Dessutom bör alla som ska titta på en bild på sin dator kalibrera sin skärm, det är mycket viktigt. Själv har jag följt denna guide som fungerar mycket tillfredställande och kräver inga kalibreringsverktyg eller dylikt.
http://www.lagom.nl/

Dessutom skrev du tidigare att bilden du skrev ut blev över förväntan, det saknades med största sannolikhet bilddata för att få en optimal utsrkift. Jag föreslår att du köper dig en bok om ämnet bildbehandling, t ex moderskeppets böcker är mycket bra om du vill lära dig det mest grundläggande.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är full nu så jag sitter mest och skrattar åt era trevliga inlägg :)

Jag har en dröm.

Jag drömmer om den perfekta datorn.

Den perfekta datorn skulle för mig innebära:

1) Snabb start.
2) Lull-lull fritt gränssnitt
3) Jag kontrollerar datorn och inte tvärtom

Ett korkat lull-lull exempel är detta:

Rätt som det är får man en kommentar om "There are unused icons on your desktop". Vem f-n bryr sig? Jag städar väl mitt skrivbord när f-n jag vill!!

Jag tycker sånt här är så fruktansvärt irriterande och korkat att jag inte vet vart jag ska ta vägen!

Det finns så många korkade exempel på vad Windows gör med våra liv så jag orkar inte ens gå in på dom. Jag vill mest ha en maskin som utför det jobb jag beordrar den till att göra. Jag, med betoning på jag, vill ha den fulla kontrollen!

MVH/Roger
PS
Hoppas man slipper ångest i morgon :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag tror DOS skulle vara ett bra operativsystem för dig.
Jag använder det fortfarande dagligen, och trivs bra med det.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

@rogerk8, Företagens produkter speglar rätt ofta deras kundgrupper :badgrin:

Om du törs testa lite annat så är här en lista:
* KolibriOS - Assembler OS
* BareMetal - Assembler OS, kräver 4 MB RAM
* FreeBSD - BSD unix
* PC-BSD - FreeBSD med integrerad desktop
* ReactOS - MS-Windows klon

Här finns en lista som kan vara värt att kika på: enwp: Comparison of open-source operating systems

Det finns alltid bakvända beslut som tas runt omkring dig. Men man kan undvika att dras med mer än ett absolut minimum.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Den första knappa veckan används för att stänga av skit man inte kommer att använda och sätta igång de grejer man vill ha och så att det blir som man vill, sedan fungerar det fint utan några störmoment.

Uppdateringsfunktionen sätter jag på att säga till när det finns uppdateringar men inte installera något då jag vill veta vad den installera vilket har visat sig vara bra men går bra att sätta på auto om man så vill så säger den inte till och nu är det W7 jag pratar om.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

blueint skrev:@rogerk8, Företagens produkter speglar rätt ofta deras kundgrupper :badgrin:

Om du törs testa lite annat så är här en lista:
* KolibriOS - Assembler OS
* BareMetal - Assembler OS, kräver 4 MB RAM
* FreeBSD - BSD unix
* PC-BSD - FreeBSD med integrerad desktop
* ReactOS - MS-Windows klon

Här finns en lista som kan vara värt att kika på: enwp: Comparison of open-source operating systems

Det finns alltid bakvända beslut som tas runt omkring dig. Men man kan undvika att dras med mer än ett absolut minimum.
Mycket intressant!

Jag har alltid varit intresserad av Assembler. Känns som den enda gången jag nästan vet vad jag gör!

Har också alltid varit intresserad av DOS med den härliga känslan av att kommandomässigt vara i full kontroll av maskinen (och dessutom känna sig som den hacker man inte är).

Jag har i dagarna spånat på om man kunde utveckla DOS-konceptet lite till att åtminstone kunna surfa med.

Jag ser inga problem med att kunna göra det och då kanske på ett sådant sätt att man har två fönster där det ena fönstret bara visar texten på hemsidan och som kodar varje bild som typ bild1+.jpg varvid man kör den filen och visar bilden i ett separat fönster om/när man nödvändigtvis vill se bilden.

Fast det blir värre om man skulle försöka skapa ett DOS CAD-program för typ kretskort :D

Jag känner att ska jag ge mig in ordentligt i datavärlden vill jag vara med från början.

Jag har lite tafatt konstruerat en enkel 16-bit CPU modell 6809 mha en CPLD och 6 gamla hederliga men långsamma EPROMs (som utgör instruktionsregistret, IR). Jag har i dagarna modifierat konstruktionen till att använda en CPLD som IR istället. Detta inte bara pga hastigheten utan även pga smidigheten med editering då realiseringen av alla instruktioner inte är verifierade och editering kräver mycket jobb om man envisas med EPROMs.

Båda enheterna är konstruerade mha Xilinx XCR3512XL CPLDs. CPU-delen är grind-caddad (ECS) medan IR är Verilog-caddad.

Jag har dessutom i dagarna kommit på en helt galen ide':

Först tänkte jag att jag skulle bygga ett rack med tre slots dvs ett för I/O (dvs skärm/tangentbord), ett för minnena (dvs programminnet/BIOS, som i så fall också blir ännu ett CPLD, och ett batteriuppbackat RAM, som skulle bli min Floppy) samt själva CPU-delen med de två CPLD:erna.

Men plötsligt slog det mig, PCIe...varför inte bara konstruera ett kretskort med min "Dual Core" och låta det bli ett plug-in kort i en PCIe-slot?

Jag måste då komma åt systemklockan (och dela ner den även om CPLD'na kan gå på uppemot 100MHz) för att synkronisera grejerna, sen kan själva programmet (kanske nån enkel Assemblator för den egna CPU'n?) få finnas på ett stick som man ställer maskinens bios till att boota ifrån.

Jag behöver typ 16+8+R/W+CLK+PWR=28 pinnar.

Du ser själv vad lite jag kan om datorer :D

Det fina med det här är att jag inte behöver konstruera allt som berör en dator utan "bara" själva CPU'n.

Skulle detta kunna funka?

MVH/Roger
PS
Min CPU-prototyp kan än så länge bara köra JMP och eventuellt också LDA samt STA. Men detta betyder att CPLD-konceptet fungerar!

Se även:
Gamla prototypen: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=63087
Nytänk: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=72748
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Skulle nog satsat på kort med så många FPGA:r man har råd med..
För att kommunicera med dessa kan man ha något perferikort med JTAG+Ethernet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Fast det blir värre om man skulle försöka skapa ett DOS CAD-program för typ kretskort
Varför skulle det vara värre?
daer

Inlägg av daer »

Om man vill känna lite på detta så finns Autotrax och EasyTrax att ladda hem som Freeware från Altium
http://techdocs.altium.com/display/ALEG ... +Downloads
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

BeOS är ju också ett alternativ.. :D
http://en.wikipedia.org/wiki/BeOS
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

TomasL skrev:
rogerk8 skrev:Fast det blir värre om man skulle försöka skapa ett DOS CAD-program för typ kretskort
Varför skulle det vara värre?
Du menar att man faktisk kan skapa ett CAD-program för kretskort i DOS?

Detta är i så fall mycket intressant.

Samtidigt kommer man tillbaks till det förbannade W7 som väl inte ens emulerar DOS längre, men jag kanske har fel?

Jag besitter ett mycket enkelt, snabbt, smidigt och lull-lull fritt DOS-program som är en databas över 10000-tals elektronrör. Jag tänkte inte på detta när jag skrev ovanstående men det är ett underbart litet program som har precis alla dom nödvändiga finesserna (inklusive datavisning för två rör samtidigt) som behövs och inte ett smack mer!

Hur många vill hjälpa mig skapa ett DOS-program för 2-lagers kretskortscad?

Det här kan jag nämligen tänka mig att lägga lite tid på!

MVH/Roger
PS
Det käckaste av allt är att, normalt sett, behöver man inte ens installera nåt nytt OS och då vare sig dual-boot eller single-boot, om man säger.

Edit: fixade citatförfattare //blueint
Skriv svar