blueint skrev:@rogerk8, Företagens produkter speglar rätt ofta deras kundgrupper
Om du törs testa lite annat så är här en lista:
*
KolibriOS - Assembler OS
*
BareMetal - Assembler OS, kräver 4 MB RAM
*
FreeBSD - BSD unix
*
PC-BSD - FreeBSD med integrerad desktop
*
ReactOS - MS-Windows klon
Här finns en lista som kan vara värt att kika på:
enwp: Comparison of open-source operating systems
Det finns alltid bakvända beslut som tas runt omkring dig. Men man kan undvika att dras med mer än ett absolut minimum.
Mycket intressant!
Jag har alltid varit intresserad av Assembler. Känns som den enda gången jag
nästan vet vad jag gör!
Har också alltid varit intresserad av DOS med den härliga känslan av att kommandomässigt vara i full kontroll av maskinen (och dessutom känna sig som den hacker man
inte är).
Jag har i dagarna spånat på om man kunde utveckla DOS-konceptet lite till att åtminstone kunna surfa med.
Jag ser inga problem med att kunna göra det och då kanske på ett sådant sätt att man har två fönster där det ena fönstret bara visar texten på hemsidan och som kodar varje bild som typ bild1+.jpg varvid man kör den filen och visar bilden i ett separat fönster om/när man nödvändigtvis vill se bilden.
Fast det blir värre om man skulle försöka skapa ett DOS CAD-program för typ kretskort
Jag känner att ska jag ge mig in ordentligt i datavärlden vill jag vara med från början.
Jag har lite tafatt konstruerat en enkel 16-bit CPU modell 6809 mha en CPLD och 6 gamla hederliga men långsamma EPROMs (som utgör instruktionsregistret, IR). Jag har i dagarna modifierat konstruktionen till att använda en CPLD som IR istället. Detta inte bara pga hastigheten utan även pga smidigheten med editering då realiseringen av alla instruktioner inte är verifierade och editering kräver mycket jobb om man envisas med EPROMs.
Båda enheterna är konstruerade mha Xilinx XCR3512XL CPLDs. CPU-delen är grind-caddad (ECS) medan IR är Verilog-caddad.
Jag har dessutom i dagarna kommit på en helt galen ide':
Först tänkte jag att jag skulle bygga ett rack med tre slots dvs ett för I/O (dvs skärm/tangentbord), ett för minnena (dvs programminnet/BIOS, som i så fall också blir ännu ett CPLD, och ett batteriuppbackat RAM, som skulle bli min Floppy) samt själva CPU-delen med de två CPLD:erna.
Men plötsligt slog det mig, PCIe...varför inte bara konstruera ett kretskort med min "Dual Core" och låta det bli ett plug-in kort i en PCIe-slot?
Jag måste då komma åt systemklockan (och dela ner den även om CPLD'na kan gå på uppemot 100MHz) för att synkronisera grejerna, sen kan själva programmet (kanske nån enkel Assemblator för den egna CPU'n?) få finnas på ett stick som man ställer maskinens bios till att boota ifrån.
Jag behöver typ 16+8+R/W+CLK+PWR=28 pinnar.
Du ser själv vad lite jag kan om datorer
Det fina med det här är att jag inte behöver konstruera allt som berör en dator utan "bara" själva CPU'n.
Skulle detta kunna funka?
MVH/Roger
PS
Min CPU-prototyp kan än så länge bara köra JMP och eventuellt också LDA samt STA. Men detta betyder att CPLD-konceptet fungerar!
Se även:
Gamla prototypen:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=63087
Nytänk:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=72748