CNC fräs projekt, 1100x700x200 arbetsyta

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Mr3D

Re: CNC fräs projekt, 1100x700x200 arbetsyta

Inlägg av Mr3D »

Fasen vad schysst! :D

Måste bara fråga, var vattenskar du grejjerna och vad kostade det?
M!k@el
Kontakt:

Inlägg av M!k@el »

Alla delar är skurna hos http://www.tovab.se i Torpshammar.

Dom tar en ställkostnad på 300kr ex moms per tjocklek och plåt. Totalt landade det på 3475kr ex moms.

Jag är nöjd även fast det vart lite dyrare än planerat då det blev fler bitar än vad jag först tänkt, men helsike vad skönt att slippa måtta ut alla hålen och kapa till alla bitarna. Kanterna är inte helt 90grader, men det är skuret så att 5mm hålen är 5mm på ena sidan och lite mindre på andra, lätt att borra upp på de ställen det behövs får man även bort ytrosten som blivit.

Va tvungen att provmontera lite mera ikväll, dock så har jag räknat helt fel på M8 skruvarna, eller så har det kanske tillkommit lite hål efter jag fixade dom senast, får fixa 50st till imorron, och 130st svarta brickor, sliter så mycket på lacken annars.
Senast redigerad av M!k@el 15 juli 2014, 10:32:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
3uba296

Inlägg av 3uba296 »

Vackert! :)
M!k@el
Kontakt:

Inlägg av M!k@el »

Kul att ni gillar projektet :)

Nu har det hänt lite till, alla axlar är monterade och provkörda med skruvdragare :D

Dock så måste jag hitta en annan lösning på X axeln (längden) kulskruven i mitten funkar inge vidare då jag kan vrida hela portalen runt "mitten", utan skulle antingen behöva en till kulskruv och flytta isär dessa ut mot kanterna alternativt dubbel remdrift.

Funderar lite på remdrift även fast jag är skeptisk mot detta, AT5 polyrutanrem ska tydligen klara höga belastningar och varvtal och ha i princip 0 töjning. jag vill helst inte ha motorn på bottenbalken på portalen, då den redan väger en hel del och det blir en kabel till som ska få plats i kabelkedjan. utan vill fortfarande ha motorn ute på fasta balken men hur löser man detta på bästa sätt? kommer ju troligen behöva dubbelvikt rem så går från sida till sida och tillbaka vilket blir en lång rem, ca 2600mm.

Har jag motorn på portalen så kan jag halvera längden på remmen, men måste jag detta eller kan det fungera ändå?

Sedan med stegmotorerna så har jag möjlighet att använda dubbla motorer en för varje sida då kanske jag klarar mig med dom jag har och får skaffa en ny i samma storlek, då bränner jag dock sista porten på min G540 drivare.

Om jag nu använder mig av alla 4 drivare i G540:in och vill ha en fjärde roterande axel, hur kan jag då ansluta en extern drivare?

ska ta och rita lite på olika möjligheter så kanske man ser vad som är smidigast, enklast är nog en till kulskruv och dubbla motorer men då vill jag inte låsa mig så jag inte får in en 4:e axel.

Jag som trodde det här projektet var genomtänkt och det bara skulle vara och skruva ihop :D
Men visste att det var en svag länk med en kulskruv i mitten men det brukar ju lösa sig!

lite bilder ska ni ju få!

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Om du byter till dubbla motorer för portalen så gör det bara ont en gång.

Låter inte så kul med de remlängderna.
Användarvisningsbild
ph
Kontakt:

Inlägg av ph »

Vill inte påstå att mitt förslag är lösningen på ditt problem (dubbla skruvar är det däremot). Har noterat att sådana där öppna linjärlager är rätt glappa, åtminstone de jag sprungit på. På anhållet på mitt fräsbord (träbearbetning) har jag bättrat på lagrena genom att borra upp och gänga hål så att man försiktigt försiktigt kan klämma ihop de öppna lagrena lite runt den härdade stången. Gör otroligt mycket på glappet även om man måste kompromissa mellan glapp och glid. Kanske inte en lösning som är perfekt i längden men jag tror ändå att de där lagrena inte är en evighetslösning.
M!k@el
Kontakt:

Inlägg av M!k@el »

Hej

Lagrerna som du säger är inte helt 100%, på de 20mm lagringarna så finns det justerskruv i mitten, dessa går spänna något, dock så hjälper inte detta så mycket mot vridningarna av bommen, provat att dra åt så dom går ganska trögt men då blir det inge vidare med nått alls :tumner:

Det är egentligen bara de längsta lagringarna som har problemet de övriga fungerar kanon, betydligt bättre. Har faktiskt börjat kolla lite på nya lagringar Hiwin 1400mm långa, 100mm längre än befintliga då kan jag öka avståndet lite mellan lagringarna utan att tappa slaglängd.

Finns ju ganska många olika sorter så svårt att bestämma sig på vilken typ och storlek, 20mm känns rent spontant lagomt :D

men tänkte försöka köra på dessa så långt det går, och man kanske ska montera fler justerskruvar? åtminstone ta bort stoppskruvarna som sitter där just nu och istället montera vanliga skruvar med en mutter så det går låsa dom på rätt ställe.
Användarvisningsbild
ph
Kontakt:

Inlägg av ph »

Du kan säkerligen förbättra lagrena något men Hiwinlinjärer eller ej, dubbla skruvar känns som rätt väg att gå! Har du dessutom fyra drivsteg känns det ju ännu mer givet även om kostnaden för skruv, motor och transmission inte är försumbar.
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Min maskin jag bygger privat använder jag 15mm linjärlager till. Mest för att jag är smålänning men även för att de uppskattningar av krafterna sa att de hade god marginal. Maskinen jag bygger på jobbet är i din storlek och där kör vi med 25mm linjärlager men det beror mycket på att de ville sälja dem så billigt till oss.

Edit: Jag är övertygad om att 20mm linjärlager fungerar utmärkt på en sån här maskin.
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Om jag inte minns helt fel så ska man räkna på 25% av den dynamiska belastningen för linjärlager och 13% för kulskruv för att få en så bra livslängd som möjligt. Jag har pratat med div. Försäljare av linjärlager och kulskruv, de har rekommenderat att köra 25or istället för 20, om möjligt för de inte är farligt mycket dyrare. Frågan är ju dock om du ens kan köra vettiga linjärlager, såna i X-anordning har väldigt snäva toleranser de får stå fel med, ett par hundradelar åt olika håll. Exakta värden får du kolla upp i produktkataloger.

Jag tror det smartaste du kan göra i dagsläget är att bygga ihop maskinen och provfräsa lite, då ser du vad du behöver bättra på.

EDIT: Jag kan mer eller mindre även garantera att 15 lager funkar bra de med. Vill minnas att jag läst ett test, ett vettigt linjärlager med kulor i X-anordning, runt 20 storlek klarar ungefär samma belastning som en kulbussning i storleken 80-100 nånstans, det har med kontaktyran mellan de olika lagrena, på riktiga linjärer är lagerbanan utformad efter kulan, medan på en kulbussning ligger det en kula emot en cylinder.

Om jag kommer ihåg det kan jag skicka PDFen jag läste det i när jag kommer hem.
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Bifogade den där PDFen jag snackade om. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar