Kul att ni gillar projektet
Nu har det hänt lite till, alla axlar är monterade och provkörda med skruvdragare
Dock så måste jag hitta en annan lösning på X axeln (längden) kulskruven i mitten funkar inge vidare då jag kan vrida hela portalen runt "mitten", utan skulle antingen behöva en till kulskruv och flytta isär dessa ut mot kanterna alternativt dubbel remdrift.
Funderar lite på remdrift även fast jag är skeptisk mot detta, AT5 polyrutanrem ska tydligen klara höga belastningar och varvtal och ha i princip 0 töjning. jag vill helst inte ha motorn på bottenbalken på portalen, då den redan väger en hel del och det blir en kabel till som ska få plats i kabelkedjan. utan vill fortfarande ha motorn ute på fasta balken men hur löser man detta på bästa sätt? kommer ju troligen behöva dubbelvikt rem så går från sida till sida och tillbaka vilket blir en lång rem, ca 2600mm.
Har jag motorn på portalen så kan jag halvera längden på remmen, men måste jag detta eller kan det fungera ändå?
Sedan med stegmotorerna så har jag möjlighet att använda dubbla motorer en för varje sida då kanske jag klarar mig med dom jag har och får skaffa en ny i samma storlek, då bränner jag dock sista porten på min G540 drivare.
Om jag nu använder mig av alla 4 drivare i G540:in och vill ha en fjärde roterande axel, hur kan jag då ansluta en extern drivare?
ska ta och rita lite på olika möjligheter så kanske man ser vad som är smidigast, enklast är nog en till kulskruv och dubbla motorer men då vill jag inte låsa mig så jag inte får in en 4:e axel.
Jag som trodde det här projektet var genomtänkt och det bara skulle vara och skruva ihop
Men visste att det var en svag länk med en kulskruv i mitten men det brukar ju lösa sig!
lite bilder ska ni ju få!