Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Mr3D

Re: Mr3D bygger BT30 spindel från scratch

Inlägg av Mr3D »

Jo, de har ju olika prislistor beroende på hur mycket man köper.

Satan i gatan! Jag kollade på en prislista och de skulle ha 500kr/kg för Moldmax(beryllium-koppar). Men det var om man låg sämst till på prislistan, blir snabbt mycket billigare när man kommer upp i kvantiteter.

Om jag inte glömmer bort det kan jag försöka ta en bild på den prislistan jag har sett. :)
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Började skrota en hel del material på spindelhuset idag efter jobbet. :D

Klumpen uppe i svarven och jag började med att borra ett dubbhål.
WP_000143.jpg
Dubbhålet borrat och dubbdockan på plats, dags att börja svarva! :D
WP_000146.jpg
Första tempot färdigsvarvat. :D
WP_000147.jpg
WP_000148.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Mmmm, seghärdat är fint, den bästa formen av stål! :) Kan du få upp den klumpen i
er slip för lagerlägena? Eller "Loctite cylindrisk fastsättning" kanske fixar det sista ;)

Jag har gjort en liten comeback som verktygsmakare de senaste dagarna, vad fint det är
att fräsa små detaljer i 10 mm UHB11-plåt, missade grovt 1 gång idag och då bara
flyttade jag nollpunkten 15 mm och fräste ut en ny detalj. Jag har generösa toleranser
på flera hundradelar också (eftersom att jag har konstruerat det själv) på dessa delarna,
känns lyxigt att få vara "grovarbetare-utan-magsår" för en gångs skull. :)

Kan rekommendera http://www.misumi-europe.com/ , de har 2 miljoner finmekaniska
komponenter i lager och de har en flik i e-katalogen för att generera 3D-modell av
komponenten, väldigt smidigt att konstruera ifrån deras sortiment. Mycket av det de
har kan man också beställa i special-dimensioner, kostar en del mer men kan vara
"billigt" om man har ett speciellt problem som måste lösas.
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Den kommer att få plats på magnetchucken, frågan är bara om den sitter. Jag har utgått ifrån det, men återstår att se. Annars kaaaaaannnnske det går med 3-backs chucken.

Nästa tempo blir att borra starthål till trådgnisten, eftersom den då kommer vara riggad i fräsen så kör jag in höjden (+ slipmån) och kör det sista på diametern. Sen blir det trådgnistning(får se när det blir, trådgnistaren är på semester), sen fräsning av lagersätena(+ slipmån), sen slipar jag in samtliga ytor. :D Det är tanken iaf. :roll:

Jo, jag med har gjort några rejäla missar. Skulle kompensera några hundradelar en gång men glömde en nolla. Funderade sen på varför det blev så f*rbannat glappt. :D Som tur var, var det bara att vända på biten och köra en till från råämnet. :oops:
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

När ska du lämna den mörka granskogen för kontinenten, havet, frisk luft och vacker lövskog?
De söker min ersättare och det finns ganska 0 verktygsmakare att få tag i Skåne...

Det är ingen dum väg du väljer, jag har nog kompetens för en 10 bristyrken idag pga av att jag
har sökt det mest svåra och utmanande de senaste 10 åren, kan jobba som verktygsmakare,
mekanikkonstruktör, mättekniker, prototyptekniker, kvalificerad reparatör osv.

Vadå "trådgnistaren är på semester"? Då får du väl tugga manualen tills du kan göra det själv. ;)
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Vem behöver frisk luft när man har maskiner? Du försöker bara kompensera för du inte får köra hemgrejjer på jobbet. :lol:

Jag har inte valt verktygsmakare för det är en bra väg för bristyrken, jag valde det för det är förbannat kul! :D
I didn't choose verktygsmakare, it chose me. #ThugLife

Haha! Jo, det funkar ju det med! :D

EDIT: Kan tillägga att jag stått på balkongen och slipat på några träbitar denna helg(ska bygga en bokhylla). Har varit så varmt och gött så blev en utehelg. :D
kujau
Kontakt:

Inlägg av kujau »

jag lånar tråden lite.
min spindel kastar 3 hundra delar efter härdning. och har ingen tillgång till rund slip hur löser jag detta?
eller går det att ha som det är ?
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Frågan är ju VAR de 3 hundrisarna är. Om det är 300mm ut från konan eller om du klockar i konan. Om det är i konan är det rätt illa för du troligen har ett vinkelkast med, då kommer det troligen göra rätt mycket lite längre ut. Kan du inte skicka iväg den på slipning? Det är ju rätt dyrt men kan absolut vara värt det. En spindelreparatör jag snackade med för ett tag sen tillåter inte ett kast över 1hundradel, 300mm ut från konan, på en 40 kona.

Jag får se hur det blir med min spindel, men om möjligt kommer jag inte tillåta över 1hundradel 200mm ut från konan(det är ungefär vad testbaren är).

P.s. Om du inte har en testbar så tar du en krympchuck, er chuck eller liknande, sätter i spindeln och mäter kastet i den chucken.

Har du bilder på spindeln? Alltid kul med bilder som sagt! Om du inte vill ladda upp de här kan du slänga iväg ett pm. :)
kujau
Kontakt:

Inlägg av kujau »

de tre hundradelarna är i konan!
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Det suger ju... :( men ta en chuck och mät kastet i som sagt, jag är nyfiken på vad du har för kast lite längre ut från konan.

Om du ska ha en dragstång\dragtapp i spindeln med finns det risk att den kommer dra konan snett i spindeln om den inte är riktigt rak. :P
kujau
Kontakt:

Inlägg av kujau »

har ej tillverkat dragstången än så jag har ej provat med verktyg i spindeln än!
men det kommer kanske nu under semestern.
Bug_x

Inlägg av Bug_x »

Riktigt intressant tråd o läsa samt vilket hantverk! Önskar man själv hade din kunskap.

Lycka till o låt gärna oss dödliga följa bygget (samt framtida projekt!)

/ Christian
kujau
Kontakt:

Inlägg av kujau »

skulle spindelslipning vara ett alternativ?
http://www.ppindustriteknik.se/tjanster/spindelslipning
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

bug, Tackar! Är som sagt riktigt kul med all positiv feedback! :D Kan ju även tillägga att jag med är en vanlig dödlig, jag råkar bara jobba som verktygsmakare och även tycka det är roligt. :roll:

kujau, Det gör det nog. Problemet med det är att om du nån gång byter lagring eller plockar isär spindeln kommer det bli fel igen, eftersom du slipar konan efter samma fel som din lagring. Bästa hade varit om du kunde få konan rätt gentemot båda lagerlägena. Å andra sidan tycker jag att du ska bygga klart maskinen/spindeln och testa hur det blir och hur mycket den kastar innan du ger dig på att slipa konan, blir ju ett antal tusenlappar som kanske är vettigare att lägga på något annat på projektet.
Användarvisningsbild
Mr3D

Inlägg av Mr3D »

Hittade prislistan på Uddeholms material jag snackade om.

Billigt med material... :D
WP_000153.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar