Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
Xoffis
Kontakt:

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av Xoffis »

Nice! precis vad jag har letat efter!
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Bra att höra att den där billiga grejen från Kjell hjälpte för dig : )
Funderar dock på att investera i något lite mer UPS-aktigt för att man ska känna sig lite säkrare att köra riktigt långa utskrifter.
Fortfarande inte fått min flexkoppling, det var en himla tid det tog för den : /
Xoffis
Kontakt:

Inlägg av Xoffis »

Ja det verkar så, har inte sett någon försjutning sedan dess, trots en relativt el-smutsig miljö, men kanske även mitt hemmagjorda EMC skydd har något i spelet att göra (svårt att säga)

Bild
Lådan är invändigt klädd i flera lager med aluminium tejp, bakom kretskortet sitter plast skyddsfilm för att undvika ev kortis, kabel är pålödd på alutejpen och sedan kopplad till inkommande minus, tejpen är klistrad så att kontakt bildas mellan botten och lock...

givetvis är skyddet inte på långa vägar tätt då alla kabelinförningar ochsåvidare är öppna, och kablarna i sig är ju inte täta... men jag tänkte "varför inte?"

Sedan har jag numera adaptern på andra sidan skrivaren från kretskortet sett, och matningen ligger under främre profil istället för parallellt med de andra kablarna bak... kan ju också gjort nytta...

Sedan skall jag också dela på matningen till båda värme-elementen, Har nämligen en överbliven universal notebook laddare ställbar mellan 15-24V som lämnar 6A 15-20V och 5A 20-24V som jag räknar med att den duger utmärkt till elementen, då kan jag dessutom öka volttalet lite och få lite mer fart i det (många som gjort)

Btw så har jag också tröttnat på min hotend nu som både är sne och ser ut att läcka ibland (trots gängtejp) så la precis en order på e3d v6 dessutom va de snuskigt billiga på kullager till stänger så blev några sådana... hoppas de kommer till nästa vecka =)

På tal om att dela matningen, många skriver om att köra med MOSFET, men varför är MOSFET bättre än en transistor? (jag kan inte mycket så därför jag frågar)
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

"MOSFET bättre än en transistor?" För att de kan ha väldigt lågt Rds-on. Något tiotal mOhm och man får därför små förluster.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Jag kör en MOSFET som switchar min hotbed 12V 11-12A förlusten är tror jag 0.11 W.
Den phul SSR jag köpte på ebay hade en förlust runt 20-30W!
Zkronk

Inlägg av Zkronk »

stenD skrev:form futtura har 25% på sortimentet, kan kanske vara intressant för en del. Koden är "A N N S - F F T" men kom ihåg att ta bort blankstegen!!

glömde skriva att det tar slut 4/7 redan!!
Även jag vill passa på att tacka dig för det tipset! Det blev två rullar ABS och en rulle flexibel PLA, har aldrig testat något utav det tidigare så det ska bli spännande :)

Synd att de bara anlitar UPS som speditör... Ett elände att behöva vara hemma och passa (kan inte få levererat till jobbet p.g.a. att jag är på olika ställen hela tiden.), men jag jobbar kvällar just nu så förhoppningsvis så ska jag kunna ta emot leveransen.
dbostream

Inlägg av dbostream »

Blev lite plast från formfutura för mig med.
Vejbymats

Inlägg av Vejbymats »

Både paketet från Formfutura och en E3D v6 kom idag!
Vilken ska man ge sig på? :humm:

Eller så tar jag bara en öl och tittar på grejorna! :D
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

beställt den 1'e och levererat den 3'e och då från holland. Skapligt.
Hoppas ni blir lika nöjda som jag med deras pla (inte testat nått annat i deras sortiment än).
Har varit himla dålig på att bidra med bilder i tråden men får väl bättra mig framöver och jag börjar med en bild med tintin och grodor och lite annat som storleksjämförelse. Tintin finns här i 3x och 1x. Grodorna i 3x.
Allihop med 50% infill. Grodan väger då 186g.

Edit: Shit glömde ju bilden :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Xoffis
Kontakt:

Inlägg av Xoffis »

Bara jag som tycker att den butiken verkar svindyr?

bara frakten kostar 2/3 av en rulle i Sverige!

ordinarie pris är 243:- för en rulle, vilket ger ett kilopris på 324:- altså 24kr dyrare än i Sverige, är plasten så mycket bättre?

Med nuvarande rabatt kostar plasten 240:- kilot, altså måste man köpa minst 4.4rullar innan det går jämnt ut med svenskt pris (om man räknar in frakten)...

men visst, flexPLA och andra specialplaster är svårare att hitta i Sverige till bra pris...
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

tidigare har jag haft ett inlägg om vad plasten kostar.
Grovt tror jag det var såhär

indigogo (namnet?) 200kr/kg (fri frakt?) har plast därifrån men inte provat än.
formfuttura 300 (om man köpte 4 då fick man en 5'e i rabatt eller var det ovan tro?)
3dverkstan 400 (750g/rulle)

lite reservation för minnesfunktionen
Xoffis
Kontakt:

Inlägg av Xoffis »

Kjell 299:-/kg för både PLA och ABS

och såvitt jag vet ingen frakt ifall man ber dem ta hem till butik...
Vejbymats

Inlägg av Vejbymats »

Min "Transparent" visade sig vara samma som tråkig ofärgad "Natural".

Jag mailade formfutura sent igår: "Hi, I have bought "3mm Premium PLA - C.C.Transparent™", but the spool says "PLA 3.0mm Natural"!
Is it only a new name on the same product, or have I recieved wrong type?"

och inatt svarade dom: "You indeed received the right product. We use both the name Natural and Transparent for the same product."

Jaja, då lärde man sig det...
Dom svarade ju snabbt i alla fall. :lol:
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Vejbymats skrev:Min "Transparent" visade sig vara samma som tråkig ofärgad Natural Jag mailade formfutura sent igår: "Hi, I have bought "3mm Premium PLA - C.C.Transparent™", but the spool says "PLA 3.0mm Natural"! Is it only a new name on the same product, or have I recieved wrong type?" och inatt svarade dom: "You indeed received the right product. We use both the name Natural and Transparent for the same product." Jaja, då lärde man sig det... Dom svarade ju snabbt i alla fall. :lol:
Känns inte rätt att ha samma namn på två helt olika produkter :(
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Det lät väldigt märkligt tycker jag, dåligt!
Skriv svar