Då är det väldigt viktigt att du antingen:matsadona skrev:Seriekabeln har jag gjort själv, och den har som sagt fungerat tidigare och har inte skärmen kopplad alls.
A) har skyddsjord ansluten på både 1541 och TV/skärm (och/eller annat som är anslutet till C64:an)
B) INTE har strömsladden ansluten i 1541:an och/eller INTE har TV/skärm eller annat (utom trafon samt sådant som bara ansluts i en ände, såsom bandspelaren, joysticks o.s.v.) i C64:an när du kopplar i eller tar ur seriekabeln.
Om man har ojordade vägguttag så kommer nätfiltret i 1541:an läcka över en "döda cmos-tillräcklig" farlig spänning/ström från elnätet till signaljorden. Om C64:an har någon slags förbindelse med jord/elnätet (t.ex. en TV som är jordad i kabeltv-nät där uttagen är äldre än ca 10år gamla och därmed anslutna till skyddsjord, eller om C64:an är förbunden med något annat med ett litet läck i sitt nätfilter, t.ex. en kabel mellan userporten och en PC) så är det döden för 6522/6526 ifall kabeln råkar få kontakt med en av signalledarna före jorden ansluts. Extra dödande är att just vid anslutningsögonblicket så är kondingarna i nätfiltren i ett sådant tillstånd att det blir en starkare strömstöt. Om man skulle lyckas pricka så att man ansluter just vid elnätets nollgenomgång så har man en teoretiskt större chans att kretsarna håller. Det är väl också en delförklaring till att det inte alltid går sönder saker om man gör fel på detta.
Om jag vore dig så skulle jag linda på en extra ledning längs din befintliga kabel och löda fast den i metallkåpan i båda ändar. Om du inte vill göra så så bygla ihop skärmen med signaljordpinnen.
En spekulation är att det kanske var samma nätfilter både för 220V- och 110V-varianterna av 1541, och läckströmmen kanske blev såpass mycket lägre vid 110V att det ofta inte var något problem. En troligare gissning är att de som hade råd med en 1541 i USA också hade jordade uttag. De började vad jag förstått att generellt ha jordade uttag många år tidigare än i t.ex. Sverige.
Det är direkt dumt att till Sverige importerade 1541 inte försågs med dubbelisolerad transformator (om det nu inte redan var en sån?) och nätfiltret bortplockat.