Min första tråd på detta forum men jag har samlat på mig lite frågor med åren så framöver kanske det blir fel.
Den här gången gäller det min gamla bli, en Celica från 1976, som har lite problem med laddningen. Denna bil har inte körts mycket sen jag totalrenoverade den i mitten på 90-talet och jag vet inte när laddproblemen startade, de kan mycket väl härstamma från renoveringen. Jag var ung och ambitiös och jag ville rensa motorrummet. Därför klipptes kabelhärvan och alla elektriska komponenter flyttades in under instrumentpanelen och alla kablar drogs så dolt som möjligt. Batteriet flyttades också till bakluckan. Det första som indikerade något problem var att motorn kunde dö om jag stod på tomgång i kö när det var varmt och kylfläkten startade. Detta skedde några gånger och jag märkte att ljusen blev svagare och svagare innan motorn stannade. Stängde jag av ljusen klarade laddningen att hålla spänningen uppe.
Nu har jag känt att det är dags att fixa de grejer som gjort att det tagit emot att köra denna i övrigt härliga bil så läckan i avgassystemet är tätad, förgasaren har fått nya packningar och nu ska alltså laddningen ordnas upp.
Jag ordnade så att jag kan övervaka spänningen i realtid och märkte då att den är helt beroende på belastning och motorvarvtal. Vid lågt varvtal och hög belastning (strålkastare och kupéfläkt på) var spänningen under 12 volt medan vid högt varvtal och låg belastning kunde den ligga ganska normalt.
Jag åkte därför iväg till en generator/startmotor-firma som kunde mäta upp att generatorn var OK men att laddregulatorn gav lite låg spänning. Otroligt nog hade killen en ny laddregulator som såg precis likadan ut som originalet men det var en nyproducerad kopia. Denna köptes givetvis och med den gick spänningen upp rejält, så pass att jag ibland ser siffror upp mot 16,5-17 volt vid normalt körvarvtal och inga elförbrukare påslagna. Jag vet att för hög spänning i laddkretsen inte är så bra utan den bör ligga på 14,4-14,8 volt. Slår jag på flera elförbrukare går spänningen ned och kan hamna runt 12 volt vid tomgångsvarvtal.
Bilen har en amperemätare i instrumentpanelen som aldrig fungerat. Jag hittade en tråd i ett australiskt forum där en kille beskrev hur denna skulle kopplas in. Jag följde hans råd och fick den att fungera som den ska men nu har laddningen blivit ännu knäppare. Nu ligger spänningen ofta väldigt högt men då kan den komma in i något märkligt fluktuerande läge som till och med visar sig i att alla lampor omväxlande blir svagare och starkare, Om jag lägger på en belastning, typ drar upp kupéfläkten på max så stabiliserar den sig. Även om jag inte lägger på extra belastning kan spänningen stabilisera sig av sig själv men den kommer ganska snart in i fluktuationen igen. Det är som att systemet kommer i självsvängning på något sätt.
Jag håller på att rita upp hur mitt elsystem ser ut genom att modifiera original elschemat. Så här ser de komponenter som är involverade i laddningen ut:

Är det någon som kan ge mig några tips vad jag ska kolla? Jag börjar bli smått frustrerad av att jag inte får ordning på detta!
Jag kan säga direkt att batteriet är det inget fel på, jag har rejäla kablar mellan batteri-kopplingsplint-startmotor och jag har försökt kolla alla andra kablar som är inblandade.
Mvh
Fred