Märklig laddning, gammal Celica.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Paxman

Märklig laddning, gammal Celica.

Inlägg av Paxman »

Hej!

Min första tråd på detta forum men jag har samlat på mig lite frågor med åren så framöver kanske det blir fel.

Den här gången gäller det min gamla bli, en Celica från 1976, som har lite problem med laddningen. Denna bil har inte körts mycket sen jag totalrenoverade den i mitten på 90-talet och jag vet inte när laddproblemen startade, de kan mycket väl härstamma från renoveringen. Jag var ung och ambitiös och jag ville rensa motorrummet. Därför klipptes kabelhärvan och alla elektriska komponenter flyttades in under instrumentpanelen och alla kablar drogs så dolt som möjligt. Batteriet flyttades också till bakluckan. Det första som indikerade något problem var att motorn kunde dö om jag stod på tomgång i kö när det var varmt och kylfläkten startade. Detta skedde några gånger och jag märkte att ljusen blev svagare och svagare innan motorn stannade. Stängde jag av ljusen klarade laddningen att hålla spänningen uppe.

Nu har jag känt att det är dags att fixa de grejer som gjort att det tagit emot att köra denna i övrigt härliga bil så läckan i avgassystemet är tätad, förgasaren har fått nya packningar och nu ska alltså laddningen ordnas upp.

Jag ordnade så att jag kan övervaka spänningen i realtid och märkte då att den är helt beroende på belastning och motorvarvtal. Vid lågt varvtal och hög belastning (strålkastare och kupéfläkt på) var spänningen under 12 volt medan vid högt varvtal och låg belastning kunde den ligga ganska normalt.

Jag åkte därför iväg till en generator/startmotor-firma som kunde mäta upp att generatorn var OK men att laddregulatorn gav lite låg spänning. Otroligt nog hade killen en ny laddregulator som såg precis likadan ut som originalet men det var en nyproducerad kopia. Denna köptes givetvis och med den gick spänningen upp rejält, så pass att jag ibland ser siffror upp mot 16,5-17 volt vid normalt körvarvtal och inga elförbrukare påslagna. Jag vet att för hög spänning i laddkretsen inte är så bra utan den bör ligga på 14,4-14,8 volt. Slår jag på flera elförbrukare går spänningen ned och kan hamna runt 12 volt vid tomgångsvarvtal.

Bilen har en amperemätare i instrumentpanelen som aldrig fungerat. Jag hittade en tråd i ett australiskt forum där en kille beskrev hur denna skulle kopplas in. Jag följde hans råd och fick den att fungera som den ska men nu har laddningen blivit ännu knäppare. Nu ligger spänningen ofta väldigt högt men då kan den komma in i något märkligt fluktuerande läge som till och med visar sig i att alla lampor omväxlande blir svagare och starkare, Om jag lägger på en belastning, typ drar upp kupéfläkten på max så stabiliserar den sig. Även om jag inte lägger på extra belastning kan spänningen stabilisera sig av sig själv men den kommer ganska snart in i fluktuationen igen. Det är som att systemet kommer i självsvängning på något sätt.

Jag håller på att rita upp hur mitt elsystem ser ut genom att modifiera original elschemat. Så här ser de komponenter som är involverade i laddningen ut:

Bild

Är det någon som kan ge mig några tips vad jag ska kolla? Jag börjar bli smått frustrerad av att jag inte får ordning på detta! :doh:

Jag kan säga direkt att batteriet är det inget fel på, jag har rejäla kablar mellan batteri-kopplingsplint-startmotor och jag har försökt kolla alla andra kablar som är inblandade.

Mvh
Fred
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Märklig laddning, gammal Celica.

Inlägg av Glenn »

Det är en Celica Mk1 alltså ? TA22 eller vilken modell är det ?

Men det jag funderade på först är ju exakt var mäter du spänningen ? och har du testat att mäta spänningsfallet mellan minuspolen på batteriet och en bra jordpunkt på motorn ?

hur funkar amperemätaren, via en extern shunt eller ? edit: det syns ju på schemat duh..

Sen skulle jag skicka upp en fråga på toyotaclubsweden om du inte redan gjort det.
Paxman

Inlägg av Paxman »

Det är en RA23 så det får anses vara en MK1,5. Jag har mätt spänningen på lite olika ställen och överallt visar den lika galet men också riktigt vettigt ibland.

toyotaclubsweden är det mest kids med nyare Toyotor som hänger på så jag har inte slängt upp frågan där, däremot på ett par utländska Toyotaforum som är mer inriktade på de klassiska modellerna. Dessutom är ju inte problemet strikt Toyotarelaterat.

Det stämmer att amperemätaren fungerar med shunt. Original satt det något som heter "Fusible link" vilken var någon slags kabelstump som funkade som huvudsäkring. Denna här borta sen länge och för att få mätaren att funka använder jag en bit 16 AWG-kabel på 200 mm och kablarna upp till mätaren är 2500 mm enkel väg.
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Är det en mekaniskt laddregulator? I så fall hade jag nog försökt byta den emot en elektronisk dito.
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Hittade en rolig pdf på nätet som på ett bra sätt förklarar laddsystemet. länk här
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Det som jag omedelbart kommer att fundera över är Hur din jordning ser ut (dvs - matningen) det brukar vara den som strular. Det gäller både jorningen av generatorn till karrosen och batteriet anslutning till karrosen. Tag hjälp av någon som startar bilen (dvs kör med startmotorn men med kabeln mellan tändspole och fördelaren borttagen) då startar inte bilen men du har en rejäl last att leka med).
Mät spänningen över batteriet under last. mät spänningen på BÅDE på batteripolen OCH utsidan av batterikabelskorna respektive med hjälp av något vasst i kabeln till batteriet (men nära) mät spänningen över startmotorn under last. Om dessa ligger inom någon volt (max 1V) så är kabelarean tillräcklig, annars...
Sedan så startar du bilen. när bilen går. mät spänningen i samma punkter (över batteriet respektive startmotorn) med respektive utan halvljus+helljus påslaget. nu skall skillnaderna vara avsevärt lägre i storleksordningen en fjärdedel.
Är dom inte det så har du igen för liten area i på kablarna ELLER en dålig anslutning någonstans.

Min gissning med given information är, en dålig anslutning mellan batteri och kabelsko eller dålig anslutning mellan kabel och batterikabelsko.
Paxman

Inlägg av Paxman »

carpelux skrev:Är det en mekaniskt laddregulator? I så fall hade jag nog försökt byta den emot en elektronisk dito.
Japp, det är en mekanisk och jag har funderat på att försöka hitta en elektrisk. Jag tycker dock att en sprillans ny mekanisk regulator borde fungera bättre än den gör om allt annat är som det ska...om inte borde ju forumen vara fyllda med Celicaägare som har laddproblem.

Tack för pdf:en, den var verkligen kul! Jag har inte riktigt tid att lusläsa den nu men det ska göras till helgen, tror att jag kanske kan hitta lite ledtrådar i den.
Paxman

Inlägg av Paxman »

limpan4all skrev:Det som jag omedelbart kommer att fundera över är Hur din jordning ser ut...
Jag har bytt kablarna mellan batteri och kopplingsplint, samt mellan kopplingsplint och startmotorn, mot förtenta 25 mm2 med proffspressade kabelskor och polskorna är med skruvkontakt men jag ska göra de tester du tipsar om (även detta får ske i helgen, studentfirande av en släkting stundar!). En sak kan jag dock säga direkt, att jämföra spänningen vid olika mätpunkter när bilen är igång är helt lönlöst eftersom spänningen svajar så mycket över tid.

Tack så här långt för alla tips och råd. Jag känner att hoppet ökar lite nu när jag hittat till detta forum! Detta med laddningskretsar är ju inte en kunskap som är specifik för bilnördar medan det är vardagsmat för elektronikentusiaster! :tumupp: :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Mekaniska regulatorer ÄR skit! Har de stått ett tag kan de ha korroderat på kontaktpunkterna lite hur som helst. Kombinera detta med långa kablar blir det ganska snabbt klart att det finns så många delar som kan strula att det behövs en ordentlig genomgång.

Jag ser omedelbart det som ett stort problem med den mekaniska reglering ihop med det långa kabel mellan ackumulatorn och generatorn. Då jag och en kompis flyttade hans ackumulator till skuffen jobbade vi en hel del med att säkra grova nog kablar, just för att regleringen fick lite spader annars. Som tur var hittade vi några rester(!) från installationen av ett offline kraftverk på jobbet (en radar & kommandobunker) så de var hyggligt grova.

Sedan använde vi "lite" tid på att säkra att fördelningen från generatorn blev fördelat rätt.
Kabeln från ackumulatorn satt på startmotorn och utgången från generatorn blev monterat samma ställe. Huvudledningen till resten av elmatningen blev hämtat från samma punkt.

Jordpunkten vid ackumulatorn fixade vi vid att ta en bit rostfri plåt med en rostfri skruv genom, plåten svetsades fast bredvid ackumulatorns hållare och en tandbricka blev använd för att säkra "bett".
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Jag undrar, är det exakt rätt laddningsregulator för din Toyota eller är det en universal ?

Som Icecap skriver så är dom mekaniska regulatorerna luriga, precisionsmotstånd och massa
specialtrimmat bara för den generatorn och regulatorn skall synka ihop.

Kjelle
Paxman

Inlägg av Paxman »

Laddregulatorn ska vara en direkt ersättning till originalet. Den ser identisk ut och har precis rätt kontakt med rätta färger på kablarna, till och med den extra kabeln för att tjuva tändström finns med (även om den aldrig använts i original). Skillnaden är i princip etiketten. Denna regulator är helt ny, aldrig använd tidigare och den fick upp spänningen rejält jämfört med båda mina gamla jag hade.

Jag har införskaffat en längd vit kabel på ELFA och ska förhoppningsvis byta ut hela den kretsen i bilen. När det är gjort är i princip allt bytt i laddkretsen utom generatorn, och den blev ju godkänd när den testades.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Prova att tillfälligt koppla in ett batteri direkt framme vid generatorn med startkablar för att utesluta att svängningarna beror på dom långa kablarna till bagageutrymmet.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Om jorden (-) är ansluten både i skuffen och i maskinrummet blir det lätt fluktuationer i spänningen vid belastningsändringar.
Lika så om man inte har tillräcklig area på kablarna, från batteriet bör man ha minst 50 kvadrat till fram till startmotoranslutningen och till motorblocket och ingen negativ till chassi i skuffen.
Kolla också att motorblocket är rejält jordat i chassi (kopparfläta) och att generatorns negativ har en bra anslutning till motorblocket. Vissa elsystem förlitar sig på att generatorns fästen är tillräckliga, ofta är det inte det.
Paxman

Inlägg av Paxman »

mrfrenzy skrev:Prova att tillfälligt koppla in ett batteri direkt framme vid generatorn med startkablar för att utesluta att svängningarna beror på dom långa kablarna till bagageutrymmet.
Det ska jag absolut prova...smart test! :tumupp:
Om jorden (-) är ansluten både i skuffen och i maskinrummet blir det lätt fluktuationer i spänningen vid belastningsändringar.
Det var intressant, har jag aldrig hört talas om! Vad är teorin bakom det? Min jord är endast ansluten till chassiet nära batteriet i skuffen, möjligen med lite halvdålig kontakt. Ska testa att dubbla med en startkabel till någon annan anslutningspunkt för att se ifall det gör någon skillnad.
Lika så om man inte har tillräcklig area på kablarna, från batteriet bör man ha minst 50 kvadrat till fram till startmotoranslutningen och till motorblocket och ingen negativ till chassi i skuffen.
50 kvadrat är rejält tjock kabel...jag skaffade nya som är 25 kvadrat för att de skulle vara någorlunda smidiga att dra genom bilen. Det borde räcka tycker jag, vi pratar om en ganska liten bil så det är inga större avstånd. Varför ingen negativ till chassiet i skuffen? Menar du att man ska dra en negativ kabel fram till motorblocket och då inte jorda i chassiet där bak?
Kolla också att motorblocket är rejält jordat i chassi (kopparfläta) och att generatorns negativ har en bra anslutning till motorblocket. Vissa elsystem förlitar sig på att generatorns fästen är tillräckliga, ofta är det inte det.

Motorn är jordad med dubbla jordflätor, en på var sida om densamma. Generatorn har ingen jordkontakt vad jag har sett så att jorda den på något annat sätt än via fästet vet jag inte riktigt hur det ska gå till.

Jag har hittat en elektronisk regulator på eBay som jag är lite sugen på. Även om den bara kostar runt 230 kr att få hem så känns det lite dumt om det är inte regulatorn som är problemet för mig...eller vad säger ni, bör jag skaffa den elektroniska ändå? Risken finns ju också att den inte passar trots att säljaren uppger det.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

"Min jord är endast ansluten till chassiet nära batteriet i skuffen, möjligen med lite halvdålig kontakt."

Du gör som du vill, det är din bil.

Om det är viktigast för dig att kablarna är smidiga så får du självklart välja vilka du vill.

Motorblocket är den tekniskt mest lämpliga gemensamma jordpunkten men om du vill ha 2, 3 ,4 eller fler jordpunkter så är det helt upp till dig.

På många generatorer finns en B- anslutning som ska anslutas till motorblocket för att man inte ska få spänningsfall på minussidan, en del bilar har gummibussningar i generatorfästena som gör dem mindre lämpliga som jordledning.
Skriv svar