vad gör jag för fel??

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Inlägg av Detraw »

ok tackar.. jag ska kolla om jag hittar en kristall.. annars kanske man ska in och köpa en på 16 MHz på en gång, så att man har en ordentlig... får se hur jag gör... tack för hjälpen
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1230
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Kom ihåg att du även måste ha 2 kondingar, typ 30pF , beroende på vilken osc. du väljer, de ska gå från varsitt ben på osc. till GND
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Inlägg av Detraw »

jo men jag har tänkt att köpa en resonator med inbyggda kondingar... tycker det blir smidigare så...
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1230
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Ja, Det fungerar det oxå, fast de finns inte i speciellt höga frekvenser väl (>4 MHz?), kom ihåg att de inte är lika exakta som kristaller
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Inlägg av Detraw »

jag har hittat en på 16 MHz, sen om jag känner att jag behöver en som är mer extakt så får jag väl ta och byta ut den :D
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1230
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Oj, är det sant?, vart hittade du den? vad kostade den?
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Inlägg: 966
Blev medlem: 14 oktober 2003, 16:55:23
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Elfa har resonatorer upp till 32 Mhz som kostar 11 kr exkl moms

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/7415.htm
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Inlägg av Detraw »

jo precis det va där jag hittade de, men sen va jag inne i en liten affär idag som inte hade de, så det blev kristall i alla fall :)
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Inlägg av Detraw »

Detta är ju inte sant.... jag va inne och köpte en kristall med tillhörande kondingar, kopplar in skiten till programmeraren och sedan vidare till LPT1, vad händer? jo inte ett jävla skit, den funkar fortfarande inte, vad göra??

nån som har nått kreativt förslag??

EDIT: ööööööh satt med en multimeter och mätte lite spänningar på MPU:n, när jag mätte över kristallen så startade skiten, och sen stängdes den av igen... beror det på dålig lödning (tyckte den blev riktigt fin) eller kan de ha med nått annat att göra?

EDIT2: det spelar väl ingen roll hur man vänder en kristall va? tänkte att det är lika bra att vara på den säkra sidan :)
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Är kondingarna kopplade till jord som som ska?

Alla förbindelser runt "kristall-delen" ska göras med så korta kablar som möjligt. Alltså pic-kristall-konding-jord, så korta förbindelser som möjligt. Man beöver förvisso inte gå till överdrift med att korta ner dom, typ 2 cm kan man nog sätta som en lagom övre gräns.

Men det är rätt lustigt att den kommer igång när du mäter på den. I vanliga fall brukar kristalloscillatorer stanna när man mäter på dom med ett vanligt mätinstrument.
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Inlägg av Detraw »

allt är kopplat rätt och hela kristallkretsen (inkl kondingar och mpu) är bara på några kvadrat millimeter, men däremot så är kabeln till jord runt 10cm, men det trodde inte jag spelade nån roll, eller har jag fel?

Den startade bara en gång när jag mätte, nu är den död hela tiden, vad jag än gör

Till min kristall på 16MHz har jag 2 kondingar på 27pF som är parallell kopplade...
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ja, jag skulle nog tycka att 10 cm's jordkabel till kondingarna är lite väl mycket.

"2 kondingar på 27pF som är parallell kopplade" - Innebär det att du har 4 kodingar totalt?

Så som dom ska kopplas i vanliga fall så finns det inget "paralellt" i det hela. En konding till vardera benet på kristallen och sedan ner till jord med båda kondingarna.
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Inlägg av Detraw »

aa precis, 2 kondingar till vardera ben på kristallen och sen till jorden va vad jag menade :)

Men hur ska man kunna lösa det där med jordkabeln, utom att flytta MPU:n vilket jag inte kan göra??

EDIT: nu har jag kortat ner jord kabeln så gått det går, den är kanske 7cm nu, sen har jag också lött om kristallen på MPU:n (pinne XTAL1 och XTAL2) men den funkar fortfarande inte, vad jag än gör med den)
Senast redigerad av Detraw 15 februari 2004, 20:15:31, redigerad totalt 1 gång.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Men! Nu sa du det igen. "2 kondingar till VARDERA benet" Det blir 4 kondingar totalt i min begreppsvärld det.

Hur tusan kan du ha 10 cm från närmaste GND från kristallen? Det finns väl ändå en GND på Megan8'an? :-)
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Inlägg av Detraw »

hehe antar att vi stockholmare har lite konstiga uttryck ibland, alltså jag har en konding på ett ben och en annan på det andra benet :D

jo det finns ju ground på mega8:an men den kommer ju i sin tur från ground från powersuply:n så det va det jag menade att kabeln va 7cm, alltså från kondingarna till MPU:n och sen till ground
Skriv svar