vad gör jag för fel??

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Detraw

vad gör jag för fel??

Inlägg av Detraw »

Jag har just blivit klar med min programmerare och en enkel testkrets till min nyinköpta AVR, (bestående av en LED :) ) när jag kopplar in programmeraren till MPU kretsen och till LPT1 så funkar det inte att skicka eller läsa till MPU:n... vad gör jag för fel, jag har ställt in vilken typ av programmerare och när jag trycker på probe säger den "Ok", men om jag väljer t ex Erase säger den bara "unkown device (-24)"

nån som har några tips som kan få igång den, eller har nån sida där det står vad jag kan ha missat??

(jag använder en programmerare med en 74LS244 krets och har testat med PonyProgg och har en ATMega8)

så här ser programmeraren ut:

Bild

EDIT: Hmmm kom just på en sak, min LED sitter med en 330ohms resistor mellan +5V och pin14 (PORTB,0) borde inte den lysa (vilket den inte gör) när jag kopplar på strömmen på min MPU, eftersom pinnarna är låga som default, eller har jag fått allt om bakfoten, och isf vad kan det bero på och vad kan man göra åt saken???

uppskattar alla svar /Daniel
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

antar att du har en fungerande strömmatning till din AVR..ser ut som kretsen strömförsj från det den är inkopplad till..
Användarvisningsbild
Melker

Inlägg av Melker »

LEDen är ju inget nödvändigt, därmimot som anlamot säger så kan man lät missa att den ska spänningsmatas och glöm inte att ha gemensam jord mellan programmeraren och det du programmerar också (ifall du snor ström till AVRen från något annat än din dator).
Detraw

Inlägg av Detraw »

programmeraren är spänning, den får både + och jord från samma ställen som AVR:en nämligen denna:

Bild

som i sin tur matas med en 12V DC adapter..

EDIT: undra om jag inte har hittat felet, verkar som jag har satt 100k ohms motsånden innan 74LS244:an istället för efter... ska kolla om det funkar om jag ändrar

EDIT2: nehe det verkade inte göra nån skillnad.... samma problem fortfarande :x

EDIT3: hmm i en äldre ver. av PonyProg säger den att Erase funkar, men när jag ska läsa får jag samma fel.... vet fortfarande inte vad som kan vara fel... har dubbel kollat alla kopplingar och allt sitter bra och rätt....
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

vad kör du för os?
använder du parallellporten på moderkortet eller någon på ett instickskort?
rätt adress?
parallellportens inställningar i bios? ...SPP/EPP/ECP
har du någon annan ATMega att prova med?

kolla även att du har spänning... mät 5V över 74244, kanske
har du vänt dioden åt fel håll... kolla alla dina kopplingar en gång till
kanske kortis någonstans eller dålig lödning...

/Andreas
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Re: vad gör jag för fel??

Inlägg av anlamotte »

Detraw skrev:EDIT: Hmmm kom just på en sak, min LED sitter med en 330ohms resistor mellan +5V och pin14 (PORTB,0) borde inte den lysa (vilket den inte gör) när jag kopplar på strömmen på min MPU, eftersom pinnarna är låga som default, eller har jag fått allt om bakfoten, och isf vad kan det bero på och vad kan man göra åt saken???

uppskattar alla svar /Daniel
pinnarna är satta som input från början..
Detraw

Inlägg av Detraw »

anlamotte skrev:vad kör du för os?
använder du parallellporten på moderkortet eller någon på ett instickskort?
rätt adress?
parallellportens inställningar i bios? ...SPP/EPP/ECP
har du någon annan ATMega att prova med?

kolla även att du har spänning... mät 5V över 74244, kanske
har du vänt dioden åt fel håll... kolla alla dina kopplingar en gång till
kanske kortis någonstans eller dålig lödning...

/Andreas
jag använder det kortetsom sitter på moderkortet, adressen är rätt, och nej jag har ingen annan att testa med... inställningarna ska jag kolla i bios när jag kommer hem igen (ska ivåg några timmar nu), men vad ska den vara inställd på??

spänningen ligger på 4,98 över 74244:an, och jag hittar fortfarande inget fel på mina kopplingar
Användarvisningsbild
erixon

Inlägg av erixon »

Jag kan rekomdera följade program
http://www.myplace.nu/avr/yaap/index.htm

Programet fungerar bra under Win2k (på de datore jag har testat)

Har du någon kristall till AVR? den måste ha någon form av "klock" krets om den inte är av typen med in byggd RC osc, med då måste den vara enablad som stardar...
Detraw

Inlägg av Detraw »

jag ska ta och testa ditt program, och hoppas på att det funkar

nej jag har ingen extern klocka, men det finns en intern på 1 MHz som default

EDIT: jag testade att byta BOIS inställning för LPT1 från EPP+ECP till SPP, plus att jag bytte device typ i PonyProg från: AVR micro till AT89S micro... Nu funkar det tydligen att göra allt med MPU:n utom att skriva till den, vad kan detta bero på? När jag ska skriva en .hex fil till den säger den bara "Device not responding", vad kan detta bero på och kan de inställningarna jag ändrade vara rätt inställda nu??

/Daniel
Användarvisningsbild
Melker

Inlägg av Melker »

Inställningarna du har nu är nog inte rätt, ska vara AVR micro -> ATmega8 i ditt fall då. Att du kan göra allt annat utom att skriva kan ju bero på att programmet "tror" att det läser AVRen, eller så läses AT89-serien på samma sätt som AVRerna, men skrivs på ett annat. Får du samma felmedelande om du kopplar ifrån AVRen från programmeraren?
Detraw

Inlägg av Detraw »

hmm jo jag tyckte också att det borde vara AVR micro -> ATmega8 men ATmega8 finns ju inte med i listan att välja på, jag har testat med nyaste stabila ponyprog och nyaste BETA...

Om jag kopplar bort avr:en kan jag fortfarande läsa, vilket är lite skumt kanske... däremot innehåller minnet bara 0xFF vilket det inte gör om jag kopplar in avr:en
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ponyprog 2000 v 2.05a (beta) har ATMega8 mittemellan ATmega103 och ATmega16 i Device| AVR Micro-menyn.

Vilken version har du som den saknas i?
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

I .ini filen till ponyprog så kan du ändra SPIBusSpeed sätt den till SLOW eller VERYSLOW.
Restarta ponyprog

Gör en chip erase om det går.

Kanske är klockfusarna ändrade av misstag (som erixon sa) => du måste koppla in extern klocka

Lycka till och glöm inte meddela hur det löser sig..
Detraw

Inlägg av Detraw »

jag hade testat med v2.02c BETA som inte innehöll atmega8, men nu testatde jag Ponyprog 2000 v 2.05a (beta) som matseng tipsade om och där fanns mega8 så nu funkar allt fin fint...

Tack så jätte mycket för all er hjälp, nu ska jag kasta mig ut i asm djungeln :D

hihihihih min LED lyser nu :wink:

EDIT: Det är ju helt jävla otroligt... jag hade fått LEDen att lysa, så ville jag ändra CKSEL för att ändra frekvensen på den inbygda RC av nån dum anledning, så jag trycker i ponyprog och sätter CKSEL3..0 till 0100 som det står i databladet, och nu har jag hamnat där jag var från början, alltså ponyprog låter mig inte göra nått utan säger bara: "Unknown device" finns det nått sätt att rätta till det fel jag har gjort, vilket det nu kan va, eller måste jag masa mig in till stan för att köpa en resonator?

jag hoppas att ni har tålamod med mig och alla mina frågor :oops:
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Nu måste du klocka den externt för att sätta bitarna korrekt igen.
Kolla på gamla kretskort hemma om du hittar någon liten klockkristall.
Värdet är inte så kritiskt. Allt mellan 0 och 8mhz (eller är det 16mhz även på Atmega8?) kan användas. Överklockning kan ju oxå fungera :)
Jag har för mig att allt var bakvänt när man matade in det i Ponyprog.

Sedan så akta dig för ett annat problem som jag höll på att bli galen utav.
Vet inte om Atmega8 har Jtag men om den har det så måste den inaktiveras för att alla bitar på portC skall kunna användas.
Skriv svar