12volts fläkt till USB?
12volts fläkt till USB?
Hej
Jag ska sätta driva en fläkt från USB kontakten och undrar om datorn kan ta skada?
Ja vet att fläkten kommer gå långsammare men vet inte riktigt om den drar för mycket för USB, har hört att den bara ger 500mA
//Elias
Jag ska sätta driva en fläkt från USB kontakten och undrar om datorn kan ta skada?
Ja vet att fläkten kommer gå långsammare men vet inte riktigt om den drar för mycket för USB, har hört att den bara ger 500mA
//Elias
Psst (1): Om du tittar på fläkten så sitter det en klisterlapp på där det står hur mycket ström den drar. Vanlig är 0.08A - 0.3A , så finns det dom som är värre och kräver att man har hörselskydd.
Psst (2): Om du lossar klistrlappen så finns det en liten "gummi plupp" bakom. Lossar man på gummipluppen så ser man kullagret/glidlagret.
När man har kört fläkten ett år eller två så kan man smöja den med mer olja så håller den mycket bättre och går tystare.
Försök at inte få olja på klisterlappen/resten av fläkten, om klisterlappen inte klistrar så bra kan den lossna och ploppen trilla ut...
Psst (3): Den ultimata olja, bäst av 400 i test, hands down, har igen konkurent, ge mig en örfil - är "break free CLP".
Kan vara knepig att köpa i europa men jag har skickat efter ett storpack från staterna...
Psst (2): Om du lossar klistrlappen så finns det en liten "gummi plupp" bakom. Lossar man på gummipluppen så ser man kullagret/glidlagret.
När man har kört fläkten ett år eller två så kan man smöja den med mer olja så håller den mycket bättre och går tystare.
Försök at inte få olja på klisterlappen/resten av fläkten, om klisterlappen inte klistrar så bra kan den lossna och ploppen trilla ut...
Psst (3): Den ultimata olja, bäst av 400 i test, hands down, har igen konkurent, ge mig en örfil - är "break free CLP".
Kan vara knepig att köpa i europa men jag har skickat efter ett storpack från staterna...
Köpa nya grejer när man kan få fart på gamla? Är du inte riktigt klok?
Har en Chrome Orb som började låta illa efter ungefär ett år, lite "CRC vitt lithiumfett" var allt som behövdes för att få den att gå finfint hittills, alltså ungefär två år till. För någon månad sedan behövde nätaggsfläkten samma behandling efter tre års trogen tjänst, hur länge den går återstår att se... Det finns säkert bättre grejer att smörja med än det jag använder, men detta fungerar bra, är lätt att få tag i, och framförallt, jag hade det hemma när jag behövde nått att smörja med. 

Hade lite problem att finna fakta om fläkten då klistermärket va borta...netrunner skrev:Psst (1): Om du tittar på fläkten så sitter det en klisterlapp på där det står hur mycket ström den drar. Vanlig är 0.08A - 0.3A , så finns det dom som är värre och kräver att man har hörselskydd.
Men tack för tipsen