Roderstyrning mha elmotor

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Keso

Roderstyrning mha elmotor

Inlägg av Keso »

Halloj!
Jag sitter och spånar på lösningar för ett elektriskt roder till en jetski. :)
Har googlat runt och letat ett bra tag nu. Var först inne på starka RC-servon men det verkade onödigt då jag inte är i behov av trådlös styrning.

I allt mitt letande har jag många gånger kommit in på trådar i detta forum men inte riktigt känt att jag hittat lösning för mig.
Så nu tänkte jag att jag ställer en fråga helt enkelt så får vi se om någon har en idé.

Det jag vill uppnå är elektrisk styrning av utblåset på en jetski, höger/vänster. Strömkälla kommer vara ett 12V fritidsbatteri.
En wire från utblåset kommer ligga runt en vändskiva som jag tänkt ska vridas av en elmotor. Har läst många här som rekommenderar slaktade skruvdragare, vilket jag tror skulle fungera bra, men jag behöver isåfall få ner varvtalet ordentligt för trögare utslag på styrningen. Även att motorn stannar vid ändlägen och något sätt att polvända när man vill svänga åt andra hållet.
Själva reglaget har jag inte tänkt så mycket runt än men ett slags större vred vore kanske önskvärt.

Eller om någon kommer på en helt annan lösning så är jag öppen för förslag.

Mina kunskaper involverar inte H-bryggor, PICar och liknande som jag stött på här, ligger mer på +/- -nivå :roll:

Tack på förhand
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Roderstyrning m h a elmotor

Inlägg av Icecap »

Så i grunden vill du bygga en styrning men har ingen idé om hur den ska byggas eller hur den ska styras och du saknar all kunnande om elektroniken?
Kan inte låta bli att tänka på Mythbusters: "When i doubt, use C4!"

Självklart går det.
* Att förkasta starka RC-servo för att du inte ska ha en trådlös lösning känns redan där ganska okunnigt! Jag har inte än sett en enda trådlös RC-servo, jag har bara sett dom med ledning för ström och styrsignal! Detta betyder dock inte att jag anser att det är en bra lösning till detta.
* Skruvdragarmotor kan kanske fungera också, det är en mekanisk fråga. Om den ändå ska växlas ner är det bättre att hitta rätt växlad motor till att börja med.
* Vilka designkrav har du?
Senast redigerad av Icecap 21 maj 2014, 08:57:19, redigerad totalt 1 gång.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja det låter ju som en missuppfattning om vad ett servo är...

Det man behöver fundera på är ju:

Vilken kraft/vridmoment behövs?

Hur snabb behöver den vara?

Hur noga behöver den hålla läget?

Sen tror jag inte på att driva den från batteri, du behöver nog ha en generator på motorn som ger ström för annars kommer du få ladda batteriet väldigt ofta.
jah

Inlägg av jah »

Du kanske ska titta på linjära ställdon också?
Ganska enkla att styra med ett par knappar och reläer.

/J
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag tror linjära ställdon är lite för långsamma... det handlar ju om en jetski, det är "en MC på vatten" så det går ju fort och krävs snabba manövrer.
svanted

Inlägg av svanted »

att ha en styrning på ett fordon som drivs med batteri låter inte som en bra lösning...
för man blir utan styrning när batteriet tar slut,
om det inte finns ngn generator som kan leverera tillräckligt med ström...

en skruvdragare går säkert men man måste ha lägesåterkoppling till styret,
m.a.o. en del elektronik..
jah

Inlägg av jah »

Tja, med tanke på att ts tänker sig till/från-styrning så är det inte helt orealistiskt. Vill man ha snabbare respons ska det nog till lite mer än en skruvdragare också, samt proportionell servostyrning.

Lite för lite info om funktions- och prestandakrav än så länge för att döma ut något.

Vad är det ts vill uppnå egentligen?

/J
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Vi har en Jetski på landet, spontant med ideén så känns det som att det inte är en så bra ide..

Vi har en lite mindre jetski med en del pulver i , den gör runt 65 knop i full fart, eller den visar 125km/h på mätaren, om man kan komma upp i de hastigheterna så vill man inte att den gör något av sig självt och de är så tunga att någon radiostyrning enbart vore livsfarligt för omgivningen.

Jag har en gång tänkt på att göra styrningen trögare med dämpare eller så för att man inte ska råka dra styret åt sidan när man landar ner på en våg eller kommer in snett på en.. men jag kan inte komma på en enda anledning till att fixa servo på den eller göra den radiostyrd... det går ju med nöd och näppe att hålla sig kvar på den ändå om det är vågor och man drar på och hoppar lite snett in på vågor och då är man ändå beredd med sinnena på hur man håller osv
Keso

Inlägg av Keso »

Var sent igår och blev lanske lite väl snabbt skrivet.
Ja icecap, som jag skrev så är mina kunskaper inom styrnig med elektronik små. Erkänndes redan i första inlägget. Kanske inte framgick tydligt nog men det är därför jag kommit hit i hopp om tips och råd.

Lite utförligare beskrivning, det jag ska göra är att montera ur motor och jetpump ur min jetski för att montera den i en amfibiebil som jag håller på och skruvar med. Projektet är just nu i skedet tätning och ombyggnad. Motorn är en trött 550 så monterad i en bil är det inga 65 knop som blir aktuellt. Får nästan vara glad om den rör sig måttligt.
Jag vill kunna sitta vid förarplats och styra. Men då det blir svårt att få plats med en extra ratt/styre söker jag någon nättare lösning.

Designkrav: Inga större, kommer nog finns relativt gott om plats för montering vid motorn. Men för att säga ett mått, 30x30cm.

Vridmoment: Svårt att uppskatta men jag har föreställt mig att en lågväxlad skruvdragare ska orka. Linjärt ställdon låter annars intressant.

Hastighet: Då hela bilen i sig kommer bli väldigt trögstyrd i vattnet så kan jag tänka mig att ett ställdon nog kan fungera de med.

Batteri: Det har ni helt klart rätt i, tankevurpa där. Men då kopplar jag in det med jetskimotorns batteri så har jag laddning på det vi drift.

Tackar för svaren
Nerre

Inlägg av Nerre »

MÄT vad det krävs för vridmoment, det är ingen idé att lägga tid och pengar på nåt som visar sig vara för klent. Samma sak med hastighet, fundera över hur snabbt man behöver kunna få rodret från ena sidan till den andra. Fram med stoppur och "simulera".
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En positionsåterkoppling kommer att vara ett krav i den här aplikationen. Att försöka styra en båt utan att veta hur rodret står är hopplöst. En makansik koppling till ratten kanske skulle vara ett alternativ.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Ett kraftigt RC-servo och en servo-testare skulle kanske fungera? Man ansluter dem med en tre-ledad sladd. Du behöver 5V till RC-servot (iaf till vanliga mindre, vet ej hur det är med lite större (knytnävs-size)). Men jag tror det bör orka.

Exemplem på servotestare: http://www.ebay.com/itm/multi-Servo-tes ... 1e8a4acc13

MVH: Mikael
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Ja, jo det är skillnad på en bil på 1200kg med 50-60hk? och en jetski som vi har på 190hk och <300kg förstås ;)

Det är inte möjligt att få till vajjerstyrning? det löser frågan om position med, men du kanske inte vill styra hjulen fram samtidigt som du styr jetstrålen, det kan iofs bli lite konstiga effekter av det eftersom en jetstråle inte styr som ett roder riktigt..

Servon har ju fördelen att du kan ha en positionsgivare och omvandla det till en pwm signal som sätter den i ett visst läge, är då styrningen återfjädrande så kommer den ställa sig rakt om du släpper styrning så bli det lättare att hålla kontroll
Keso

Re: Roderstyrning mha elmotor

Inlägg av Keso »

Vet inte riktigt hur man ska lyckas mäta vridmomentet på styrningen. Det är i princip noll när man står stilla. Men när man kör blir det ju lite trögare men att lyckas mäta något samtidigt som man kör är omöjligt. Men min känsla är att det inte blir så mycket tyngre under körning. Så jag tror det blir att chansa, ta till i överkant.

Kollade på servotestare och det verkar riktigt intressant. Hittade servon som har ett vrid på 40-45kg/cm på ebay också.

Att köra mekaniskt, vajer till ratten, känns inte optimalt. Nog för att hjulen säkert skulle hjälpa till med styrningen i vattnet men när man vill styra hjulen så kan man ju snurra ratten flera varv. Men i vattnet kommer man bara behöva ett rattutslag på kanske totalt 60 grader. Då måste man i så fall ta lös vajern när man inte är vattnet.
Servon har ju fördelen att du kan ha en positionsgivare och omvandla det till en pwm signal som sätter den i ett visst läge, är då styrningen återfjädrande så kommer den ställa sig rakt om du släpper styrning så bli det lättare att hålla kontroll
Kan du förklara detta lite enklare, positionsgivare och PWM signal som sätter den i ett visst läge? Styrningen är på sätt och vis återfjädrande. När man nu släpper styret så åker det till vänster för att sätta jetskin i en liten omloppsbana när man faller av.

Men med servo dök väl ett ny-gammalt problem upp. De starkare servon jag hittat går på 7,2-8,5V och jag kommer ha 12V, antar att det måste in en omvandlare där emellan?
bearing

Re: Roderstyrning mha elmotor

Inlägg av bearing »

Fäst vajern vid styrstagen/styrväxeln?

Om du inte har baktanken att senare kunna använda autonavigation ser jag inte fördelen med el framför vajer.
Skriv svar