Stämmer helt rätt, QHY5L-II har exakt samma sensor, dock så har ZWO kameran lite bättre mjukvarustöd och intern värmeavledningsförmåga sägs det. Därför valde jag den istället.TomasL skrev:Bearing, inte databladet isig, däremot en flyer (man måste tydligen registrera sig för att få mer info om kameran)
Nåväl, ZWO's hemsida säger att det är en:Dvs kameran är egentligen en är en MT9M034 från Aptina om jag fattat saken rätt.Specification:
Sensor: 1/3" CMOS AR0130CS(Color) / MT9M034(mono)
Uppenbarligen så funkar kameran med 35 fps med en av mina datorer och många andra oxå, 32 fps är nära.blueint skrev:Mao för optimistisk bönräknar USB2 får man 32 fps. Medan det är mer realistiskt att förvänta sig runt 27 fps (400 Mbit/s).
Den magiska 6-pol RJ kontakten är en ST4 port för guidning och är ett måste vid långa exponeringstider vid astrofotografering.blueint skrev:Här är en som plockat isär kameran med avsikt att kyla bildsensorn direkt:
http://stargazerslounge.com/topic/18719 ... e-cooling/
(hittade rejäl jämförelselista med andra modeller)
Mer data som säger att 1280x960 @ 35 fps är max. Fast det ger 516 Mbit/s som är mer än USB2 någonsin lär klara.
Info om den magiska 6-pol RJ kontakten.
Kanske lämpligt objekt för en modifiering till Ethernet. 1000 Mbit/s är något häftigare än USB2..
Att modda kameran till ett annat interface övergår mitt förstånd men däremot så kommer det en USB3.0 variant senare i år sägs det.
I listan du postade så finns det en sån där blå TIS kamera med Firewireanslutning som jag ratat. Dock med 21 sensors istället för 618, de har även andra problem som t ex lökringar i bilderna.
Jag som äger denna ASI120MM kamera kan ju försöka luska reda på vad den kör för eventuell codec med oförstörande komprimering, hur gör jag det i så fall?
Jag kan säga att detta är en helt otrolig kamera som jag är jättenöjd med, CMOS tekniken går framåt och med sina 75% peak qe så är den mycket känslig, dock så kunde man förväntat sig lite mer känslighet i rött och speciellt infrarött.