USB2.0 i 480 Mbit/s, går det så fort?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
stoffe
Kontakt:

USB2.0 i 480 Mbit/s, går det så fort?

Inlägg av stoffe »

Hej

Jag har nyligen kommit över en känslig höghastighets USB2.0 kamera (ZWO ASI120MM) som gärna vill utnyttja USB2.0 porten fullt ut ända upp till 480 MBit. Ingen av mina datorer har så snabb USB2.0 port. Den datorn som jag främst kommer att använda kameran till har ett ASUS M2N68-AM PLUS moderkort, det moderkortets USB2.0 portar har en hastighet på ca 180-250 Mbit vilket är långt från 480 Mbit, det är ungefär lika med samtliga datorer jag äger. Däremot så kom jag över ett PCI kort med USB2.0 med NEC chipset som kan ta emot data upp till 385 Mbit vilket fungerar men jag får gå ner i framerate lite. Jag vill upp på högsta hastighet som kameran klarar av att leverera, hur ska jag lösa detta? Hur gör man för att komma upp i 480 Mbit?

Jag kan tillägga att kameran av någon outgrundlig anledning inte är 100% kompatibel med USB3.0 portar. Jag har läst att för vissa så funkar kameran i USB3.0 portar men för de allra flesta så funkar den inte.

Vet inte om detta är tillräckligt elektronikrelaterat egentligen för att fråga på elektronikforumet men jag provar ändå. Alla megabits som jag angett är ungefär uppskattade hastigheter, jag räknade baklänges från max fps.

MBit -> Mbit/s //blueint
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: USB2.0 i 480 MBit, går det så fort?

Inlägg av TomasL »

480Mbit är burst-hastigheten, dvs inte någon hastighet man kan uppnå egentligen.
Då USB är ett väldigt komplicerat protokoll, som dessutom pollas, så skall man inte lita på hastigheterna.
Vad man kan konstatera är att din kamera sannolikt inte är USB-kompatibel överhuvudtaget.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Jag vet inte vad burst-hastigheten innebär?

Inte USB-kompatibel kanske var att ta i, jag har ju uppenbarligen fått den att fungera men kan inte nå riktigt full hastighet som jag tänkt. Max fps i "full-frame mode" är 35 enligt databladet men dit når jag inte. Jag har för mig att jag når runt 27 fps som högst. Kameran är däremot inte fullt USB3.0 kompatibel (varför det är så har jag ingen anning om, USB3.0 borde vara fullt bakåtkompatibel) men däremot USB2.0 portar fungerar den utmärkt i dock vill jag fortfarande nå full hastighet vilket jag inte gör. Därför ställde jag frågan här på forumet.

Jag kan tillägga att detta är ingen vanlig kamera på något sätt utan en kamera avsedd för astronomisk tillämpning.

Här är en länk till tillverkarens hemsida.
http://www.zwoptical.com/Eng/Cameras/ASI120/index.asp
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Visst var det att ta, men med USB kan man nog inte förvänta sig mer än halva hastgheten
Josasp

Inlägg av Josasp »

stoffe skrev:Jag vet inte vad burst-hastigheten innebär?
...
Impulshastighet skulle man kanske kunna kalla det :wink:
Alltså inte för en konstant dataström utan bara en samling data.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Kan du inte kontakta tillverkaren av kameran, och fråga vilka USB3.0-kort de rekommenderar?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Om USB2.0 står att läsa: maximum signaling rate of 480 Mbit/s (due to bus access constraints the effective throughput is limited to 35 MB/s or 280 Mbit/s)
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Hej

Tack för alla svar, jag vet inte hur många mbit min kamera egentligen behöver. Men jag vill ju ligga på max dataflöde, undrar om PCI bussen räcker till, man kanske måste ha ett PCI-E kort för att vara på rätt sida?
Max dataflöde kanske går att räkna på, jag har 12 bit färgdjup (eller vad det nu heter på monokameror) och jag har ingen bayermask så det är en monokrom kamera, 1,2 Mpix.

Tillverkaren verkar inte veta vilka USB3.0 kort som rekommenderas.

Har läst mig till att min kamera kräver/har "1024 byte bulk transfer" vilket jag gissar är storleken på paketen eller något åt det hållet.

Någon som har några förslag ang snabba USB2.0 PCI kort?
hummel

Inlägg av hummel »

Om inte tillverkaren vet vad som fungerar skulle jag lämna tillbaka kameran och titta efter fungerande alternativ.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

480 Mbit/s är en begränsning i både hård och mjukva. Det är en del av själva USB2.0 protokollet.
USB-kretsar är designade med begränsad flankbranthet för att precis klara denna gräns. Dessutom så är data-raten dynamiskt reducerbar för att försäkra sej om att data hinner tolkas i andra änden.
Det finns många delar i detta men t.ex. är kabelns kvalitet mellan portarna av betydelse för att större datamängder ska kunna överföras snabbt. Det finns kablar märkta såsom uppfyllande USB2.0-standard men jag tror det finns mycket fusk här.
De flesta kablar duger nog för att kommunicera med en mus men har ett USB-baserad mätinstrument som kan överför stora datamängder på kort tid. Med detta instrument följde en 1 meter lång(kort) kabel, vilket är den enda kabeln som den ger fullt ös med. Ebay-kabel med vackert silvrig extra påkostad skärmning ger program-varning om lågt dataflöde.
NEC USB-kretsar har ett gott rykte vad gäller drivförmågan och gissar att dessa bättre klarar kabelförluster.
För att komma över 480Mbit/s så skulle man behöva överklocka i bägge ändarna men risken är stor att dataöverföringen inte hänger med och slutresultatet blir en långsammare överföring.
Att överklocka i bara en ända tror jag inte fungerar alls.
Det finns även en anna hastighetsgrej och det är polling-raten. Det är hur ofta som datorn frågar om det finns data att hämta. Finjustering här kan öka totala överförda hastigheten.
Standard är pollingraten 250 Hz. Detta styrs av hårdvara men är ställbart via mjukvara i äldre windows-versioner. Denna möjlighet lär vara bortpatchad i Win8 och kanske även Win7. Däremot har det fungerat för mej att ställa ner hastigheten i Win2003. Det var en vituell com-port där bakomvarande hårdvaran inte ville bli pollad för ofta.
Förmodar att optimala polling-raten i detta fallet är att polla precis efter att det finns datapaket att hämta, varken fortare eller saktare.
Det finns möjlighet i vissa USB-chip att ställa pollingraten upp till 1000 Hz. Det finns moderkort som tillåter att man ställer detta i BIOS. Ett av dessa lär vara ASUS Fatal1ty.
Om Kameran även får sin strömförsörjning via dator kan det av flera skäl vara värt att testa separat strömkälla, i synnerhet om det finns skräp överlagrat på DC-nivån. Det kan påverka överföringshastighet eller t.o.m bildkvalitet, även jag tror att en hygglig kamera är väl filtrerad mot skräpig strömförsörjning.
En kort och bra USB-kabel rekommenderar jag som en ytterst enkel första åtgärd. Kan göra stor skillnad, i synnerhet om drivkrets-designen inte är på topp.
Har ingen som helst egen erfarenhet av att mixtra med moderkorts-hårdvaran, så se det som möjliga tips som bör dubbelkollas.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Tillverkaren verkar inte veta vilka USB3.0 kort som rekommenderas.
Då är det nog inte tillverkaren du talar med, en säljare mera... härja lite med han att han ska kontakta tillverkaren.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

NULL
Jag har kontaktat Sam på ZWO, vet inte riktigt vad han har för uppgift där. Ska forska vidare i det.

hummel
Lämna tillbaka kameran? Jag känner inte till någon kamera som presterar bättre än denna för detta ändamål. Uppenbarligen fungerar den ju och slår jag på ROI så når jag 215 fps vid någon av de lägre upplösningarna. Men för solfoto och månfoto så skulle jag gärna vilja ha de 35 fps som faktiskt är möjligt. Det är ju folk som köpt denna kamera och fått ut 35 fps, dock har jag inte hittat några specifikationer.

E Kafeman
Min nuvarande USB kabel är 6,5 meter lång och är skarvad av en 5 meters och en 3 meters kabel. Det är ingen som helst skillnad på en kort 30 cm kabel i prestanda i mitt fall. Jag har testat lite olika kablar men inte märkt någon skillnad alls faktiskt. Vad ska jag ha för kabel om jag behöver en 6,5 meters kabel? Ej aktiv.

Om det finns intresse så kan jag lägga upp en bild jag tagit med denna kamera genom mitt teleskop.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Du får ett problem med långa kabellängder, USB är dubbelriktad kommunikation och det blir timingproblem med långa kablar. Det har alltså inget alls med dämpning i kabeln att göra.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Ska jag montera en aktiv USB-hub emellan kanske? Kabeln behöver vara så lång tyvärr. Men hur som helst så märker jag absolut ingen som helst skillnad med långa eller korta kablar. Prestandan verkar enbart ha med datorns hastighet och USB portens hastighet att göra. Vad finns det för fler bra chipset som jag ska försöka leta efter? Jag kan direkt säga att chipset ALi var riktigt långsamt, hittade ett sådant kort i en skrotlåda.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Låter som dåliga odds, 5 meter är väl eg max?
Skriv svar