Skydda elektronik mot oxidation
Re: Skydda elektronik mot oxidation
Just min idé med fettnippel var att man kan gå och trycka in lite till när linjärenheten har "läckt ut" fett pga sina rörselser...
Till syvende och sist handlar det väl om att använda rätt typer av kapsling och rätt typ av produkter.
Spolar man grejerna så krävs relativt hög IP-klassning, eller som sagt var att grejerna byggs in och skärmas av.
Börjar man modifiera grejerna så tar man över allt ansvar från ursprungstillverkaren. Vaselin är ju t.ex. brandfarligt, kanske inte det bästa att fylla grejerna med... Särskilt inte om det sitter en borstad motor i grejerna.
Så steg 1 är väl att kontakta tillverkaren av utrustningen och påpeka problemet och fråga om inte deras grejer är tänkta att fungera i den mijön.
Problem med fukt får man väl bara om fukten kondenserar, då krävs det temperaturskillnad (kall yta) och hög luftfuktighet. Det finns "ventilationspluggar" som har semipermeabelt membran (typ GoreTex) som alltså släpper ut luftfuktigheten men stoppar vatten.
Spolar man grejerna så krävs relativt hög IP-klassning, eller som sagt var att grejerna byggs in och skärmas av.
Börjar man modifiera grejerna så tar man över allt ansvar från ursprungstillverkaren. Vaselin är ju t.ex. brandfarligt, kanske inte det bästa att fylla grejerna med... Särskilt inte om det sitter en borstad motor i grejerna.
Så steg 1 är väl att kontakta tillverkaren av utrustningen och påpeka problemet och fråga om inte deras grejer är tänkta att fungera i den mijön.
Problem med fukt får man väl bara om fukten kondenserar, då krävs det temperaturskillnad (kall yta) och hög luftfuktighet. Det finns "ventilationspluggar" som har semipermeabelt membran (typ GoreTex) som alltså släpper ut luftfuktigheten men stoppar vatten.
Lite åsikt om det här problemet.Arbetar på fartyg som ibland råkar ut för lite fuktig miljö
. Min erfarenhet vad det gäller dosor och apparatskåp som utsätts för mkt och svår översköljning är att man inte ska täta totalt utan lämna en öppning i botten med ett anslutet 8mm rör som är ca 200mm långt och som går i ett svagt s neråt utan att det blir vattenlås, ev komplettera med ett effektmotstånd för skapa lite värme.

Måste bara få säga att jag blir oerhört imponerad på detta forum! Kunde aldrig drömma om att få enormt bra respons på så kort tid 
Temperaturväxlingar sker hela tiden, varmt vatten, kallt vatten, värmen från själva elektroniken (som blir kall när maskinerna är avstängda..) etc. Kondens är med andra ord svårt att undvika.
Ställdonen är var bara ett exempel, jag har samma problem i stort sett överallt. När det gäller vissa maskiner finns inte ens tillverkaren kvar. Att låta leverantörerna lösa problemen är således ingen lösning som fungerar i det stora hela, dessutom är jag rädd att det då blir rätt dyrt.
Det här med att ha rätt typer av kapslingar är inte så enkelt, vi har tex fotoceller som enligt tillverkaren (SICK) har IP-klass 69k, men trots det bildas det imma/kondens på insidan av siktglaset. Nu händer detta bara på ett par fotoceller per år, så där kan vi helt enkelt kontinuerligt byta ut felande givare.
Att hela tiden byta ut fuktskadade delar fungerar dock inte heller i det stora hela, jag måste hitta på en lösning som åtminstone fördröjer problemet och förlänger livslängden, även om jag kanske inte kan komma ifrån problemet till 100%.
Jag är definitivt ingen elektriker eller ens överdrivet elektronikintresserad, men jag tycker att en kombination av era föreslagna lösningar kanske vore det bästa?
Dvs att först, som Icecap säger, rengöra, tvätta och torka kretskorten och sedan lacka med därtill avsedd lack. (tex 80-794-93?)
Sedan monterar man, där det är möjligt, någon typ av membran eller som Repen säger, ett dräneringsrör så att vatten som tagit sig in också tar sig ut.
Låter detta som en lösning värd att testa?

Temperaturväxlingar sker hela tiden, varmt vatten, kallt vatten, värmen från själva elektroniken (som blir kall när maskinerna är avstängda..) etc. Kondens är med andra ord svårt att undvika.
Ställdonen är var bara ett exempel, jag har samma problem i stort sett överallt. När det gäller vissa maskiner finns inte ens tillverkaren kvar. Att låta leverantörerna lösa problemen är således ingen lösning som fungerar i det stora hela, dessutom är jag rädd att det då blir rätt dyrt.
Det här med att ha rätt typer av kapslingar är inte så enkelt, vi har tex fotoceller som enligt tillverkaren (SICK) har IP-klass 69k, men trots det bildas det imma/kondens på insidan av siktglaset. Nu händer detta bara på ett par fotoceller per år, så där kan vi helt enkelt kontinuerligt byta ut felande givare.
Att hela tiden byta ut fuktskadade delar fungerar dock inte heller i det stora hela, jag måste hitta på en lösning som åtminstone fördröjer problemet och förlänger livslängden, även om jag kanske inte kan komma ifrån problemet till 100%.
Jag är definitivt ingen elektriker eller ens överdrivet elektronikintresserad, men jag tycker att en kombination av era föreslagna lösningar kanske vore det bästa?
Dvs att först, som Icecap säger, rengöra, tvätta och torka kretskorten och sedan lacka med därtill avsedd lack. (tex 80-794-93?)
Sedan monterar man, där det är möjligt, någon typ av membran eller som Repen säger, ett dräneringsrör så att vatten som tagit sig in också tar sig ut.
Låter detta som en lösning värd att testa?
Som jag skrev, men får väl förtydliga en gång till:
Modifierar du grejerna bli ni helt ansvariga för eventuella olyckor. DET, om något, riskerar att bli "dyrt".
Modifierar du grejerna bli ni helt ansvariga för eventuella olyckor. DET, om något, riskerar att bli "dyrt".
Ja du har helt rätt Nerre, men som jag också skrev finns det inte någon tillverkare kvar till vissa av våra applikation, där är jag så illa tvungen att själv lösa problemet.
Dessutom har vi många 'specialare' som vi själva tillverkat, där har vi inte heller någon leverantör eller tillverkare som kan ta tag i problemet.
Utöver detta har vi dessutom importerat ett antal maskiner och eftersom vi importerat dem själva är det vi som ansvarar för att de uppfyller det krav som finns. (Åtminstone när det gäller CE-märkning och liknande)
Men det tror jag är en egen diskussion som vi inte behöver ta i denna tråd
Dessutom har vi många 'specialare' som vi själva tillverkat, där har vi inte heller någon leverantör eller tillverkare som kan ta tag i problemet.
Utöver detta har vi dessutom importerat ett antal maskiner och eftersom vi importerat dem själva är det vi som ansvarar för att de uppfyller det krav som finns. (Åtminstone när det gäller CE-märkning och liknande)
Men det tror jag är en egen diskussion som vi inte behöver ta i denna tråd

Problemet är att då behöver ni kompetens för att kunna avgöra om modifieringarna kan bli farliga.
Som jag skrev så är det antagligen inte helt lyckat att trycka in brandfarligt vaselin i en kapsling som det sitter en motor i. Det finns många fler fällor man kan gå i.
Undrar om inte silica gel-kapslar som byts regelbundet skulle vara en bättre lösning...
Som jag skrev så är det antagligen inte helt lyckat att trycka in brandfarligt vaselin i en kapsling som det sitter en motor i. Det finns många fler fällor man kan gå i.
Undrar om inte silica gel-kapslar som byts regelbundet skulle vara en bättre lösning...
Jag har negativ erfarenhet av sådana där skyddslacker som i ELFA-länken ovan. Efter ett år utomhus (skyddat mot direkt väderpåverkan, givetvis) så var skyddslacken alldeles frasig och fullt med sprickor som jag kan tänka mig gärna suger i sig vatten.
Jag har istället hittat flytande silikon (enkomponentshärdande i rumstemperatur efter några timmar) som man kan hälla ut eller pensla över kretskortet. Det används i bilindustrin för att skydda elektronik. Tyvärr är det snordyrt om man bara ska ha små kvantiteter. Man behöver köpa in i 25-liters fat för att få ett vettigt pris. Det går att importera från Kina men då frakten blir dyr vid små kvantiteter blir det inte så billigt ändå (Specialfrakt: vätska).
Det är inte kladdigt när det väl har torkat.
Här lite bilder från mina test:
(Första bilden UV-belyst)

Jag har istället hittat flytande silikon (enkomponentshärdande i rumstemperatur efter några timmar) som man kan hälla ut eller pensla över kretskortet. Det används i bilindustrin för att skydda elektronik. Tyvärr är det snordyrt om man bara ska ha små kvantiteter. Man behöver köpa in i 25-liters fat för att få ett vettigt pris. Det går att importera från Kina men då frakten blir dyr vid små kvantiteter blir det inte så billigt ändå (Specialfrakt: vätska).
Det är inte kladdigt när det väl har torkat.
Här lite bilder från mina test:
(Första bilden UV-belyst)
jesse, har du någon mer info om detta? Beteckning, fabrikat etc?
ACC Silicones - ACC15 *
Svenska återförsäljare:
ESD CENTER AB
Sjöängsvägen 5 Box 700, Sollentuna
, Sweden SE19127
Tel: +46 8 626 4250
Fax: +46 8 626 6840
Web: http://www.esd-center.se/ *
Farnell - Sweden
Skeppsgatan 19 , Malmö
, Sweden 211 19
Tel: 0046 08 730 50 00
Fax: 0046 08 83 52 62
Web: http://se.farnell.com/acc
Gleitmo Technik AB
Varlabergsvagen 6 , Kungsbacka
, Sweden 434 91
Tel: +46 (0) 300 333 33
Fax: +46 (0) 300 143 00
Web: http://www.gleitmo.se
Dock, när jag ringde Farnell så vägrar de sälja ACC15 i Sverige pga att det är en vätska.
* EDIT: uppdaterade trasiga länkar
Svenska återförsäljare:
ESD CENTER AB
Sjöängsvägen 5 Box 700, Sollentuna
, Sweden SE19127
Tel: +46 8 626 4250
Fax: +46 8 626 6840
Web: http://www.esd-center.se/ *
Farnell - Sweden
Skeppsgatan 19 , Malmö
, Sweden 211 19
Tel: 0046 08 730 50 00
Fax: 0046 08 83 52 62
Web: http://se.farnell.com/acc
Gleitmo Technik AB
Varlabergsvagen 6 , Kungsbacka
, Sweden 434 91
Tel: +46 (0) 300 333 33
Fax: +46 (0) 300 143 00
Web: http://www.gleitmo.se
Dock, när jag ringde Farnell så vägrar de sälja ACC15 i Sverige pga att det är en vätska.
* EDIT: uppdaterade trasiga länkar
Senast redigerad av jesse 17 maj 2014, 09:20:05, redigerad totalt 2 gånger.
Hej alla!
Såg detta inlägg nu och jag jobbar med Nano Coating av elektronik. Titta på videon jag länkar till nedan så förstår ni innebörden av vår teknik.
Tänk er ett kretskort behandlat med detta.
Såg detta inlägg nu och jag jobbar med Nano Coating av elektronik. Titta på videon jag länkar till nedan så förstår ni innebörden av vår teknik.
Tänk er ett kretskort behandlat med detta.
-
Övertrycks ventilering, en regulator med lågt tryck och torr tryckluft, men den skadan som jag ser på ditt kretskort liknar skada efter kemet, ett återkommande problem i livsmedels industrin är att städarna byts ut ofta och då lätt använder högtrycket på fel ställe.
25 års erfarenhet som serviceingenjör varav 15 med livsmedel
25 års erfarenhet som serviceingenjör varav 15 med livsmedel

- Volvo245GLT
- Kontakt:
Vilket trådlyft, men det enda rätta är antigen att välja grejer som tål miljön, eller anpassa rengöringen på något vis så att överspolning med vatten undviks.
Hålla på och modifiera prylarna själv med olika fuktskydd gör väl varenda märkning för CE och allt vad det heter ogiltig? Sådant kan säkert ge problem vid en försäkringsskada t.ex.
Hålla på och modifiera prylarna själv med olika fuktskydd gör väl varenda märkning för CE och allt vad det heter ogiltig? Sådant kan säkert ge problem vid en försäkringsskada t.ex.
Hej!
Med vår behandling så modifierar man inget. Den teknik vi använder används till t.ex hörapparater och de kan
även efterbehandlas. Tekniken har funnits ett tag men den har varit otroligt dyr. Man kan inte heller se att vi behandlat
produkten då beläggningen blir ca 1000 ggr tunnare än ett hårstrå.
Med vår behandling så modifierar man inget. Den teknik vi använder används till t.ex hörapparater och de kan
även efterbehandlas. Tekniken har funnits ett tag men den har varit otroligt dyr. Man kan inte heller se att vi behandlat
produkten då beläggningen blir ca 1000 ggr tunnare än ett hårstrå.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Om man har en miljö där korten tar skada och det i dessa fall definitivt
kan uppstå farliga situationer så är ju CE märkning och IP klass märkningen
i sig också värdelös. OM försäkringsbolaget skulle jävlas för att ni har lackat
era kort så kan jag tänka mig att de jävlas 100 gånger mer om miljön är felaktig
för prylarna i sig i sitt originalutförande....
Swech
kan uppstå farliga situationer så är ju CE märkning och IP klass märkningen
i sig också värdelös. OM försäkringsbolaget skulle jävlas för att ni har lackat
era kort så kan jag tänka mig att de jävlas 100 gånger mer om miljön är felaktig
för prylarna i sig i sitt originalutförande....
Swech