Skydda elektronik mot oxidation

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ponte

Skydda elektronik mot oxidation

Inlägg av Ponte »

God morgon!

Jag är i behov av lite tips och råd, hoppas att någon här har kunskapen för att hjälpa mig.

Jag jobbar på en livsmedelsindustri och vi har stora problem med att vår elektriska utrustning inte håller. Problemet beror troligtvis (men kanske bara delvis) på att vi har väldigt hög luftfuktighet samt att vi dagligen tvättar, diskar och spolar våra maskiner med vatten.

Det som händer är att det tränger in vatten i elektriska komponenter, kopplingar etc vilket gör att det börjar oxidera.

Vi har monterat stänkskydd, spolskydd, tilläggstätat inkapslingar med silikon osv, men problemen återstår.

Hur kan jag på bästa sätt undvika detta? Om jag förstått saken rätt kan jag använda mig av vitt vaselin i elektriska kopplingar? Men hur gör jag med kretskorten? Ska jag plocka fram penseln, vaselinburken och sedan täcka vartenda kretskort med vaselin?

Nedan ser ni ett exempel på hur det brukar se ut. Bilden visar en elektrisk linjärenhet från LINAK.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Skydda elektronik mot oxidation

Inlägg av Meduza »

Borra fast fettnipplar på alla kapslingar och trycka in vaselin i hela kapslingen med en fettspruta?
Ponte

Inlägg av Ponte »

Så tanken med att skydda kretskorten från fukt genom att täcka det med vaselin (eller fett?) är alltså rätt?

Vad finns det för fördelar/nackdelar på fett vs vaselin vs 'något annat'?

Att borra fast fettnipplar och fylla kapslingarna kan nog fungera i vissa av våra applikationer, men knappast alla. Att tex fylla ett par apparatskåp som mäter 1,5mx2mx0.5m fungerar inte riktigt i praktiken :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nej det är såklart man inte kan fylla ett apparatskåp, men typ den linakenheten du visade på bild skulle det vara fullt möjligt att göra så med :)

Ett apparatskåp är det bättre att ha riktigt täta förskruvningar för alla kablar in/ut och täta dörrar.

Fettet är ju bra till småsaker då det lägger sig runt allt som en skyddande yta och inte drar till sig fukt

Oljefylla är ju ett annat sätt på samma tema.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Marin och bilelektronik brukar vara doppad i epoxy.
Sätt en torrboll i skåpen.
Ponte

Inlägg av Ponte »

Edit: Nu hände mycket på en gång, svarar i ett nytt inlägg längre ned :)
Senast redigerad av Ponte 27 februari 2012, 10:50:52, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

kontaktfett /vaselin lämpar sej mest för kontakteringar IMHO, den där linjärenheten borde snarare tätas bättre.

Att smeta på kontaktfett eller vaselin på saker som blir varma är inte så bra, antar att en del komponenter där blir varma.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det bästa är annars att gjuta in saker i gjutmassa tycker jag, men det förutsätter också att det inte blir för varmt och att man inte ska ha rörliga delar osv.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

1: Vit vaselin innehåller vatten! Big no no till detta!
2: Viktigast av allt: se till att vatten inte kommer in till kretskorten!
3: Kan man inte garantera att det är vatten(/fukt)fritt ska kretskorten lackas med riktig kretskortlack.

Kretskortet du på kortet har varit utsatt för vatten, inte fukt! Alltså har det antingen kommit droppar på det eller fukt har kondenserat och droppat på det. En linjär-enhet har ju ett varierande hålrum beroende på om den är inne eller ute, alltså sugs det in vatten/luft/fukt när den kör ut.

Av den anledning måste man då dela upp så att elektroniken är utanför mekaniken och alltså har en egen låda så att den inte utsätts för att få pumpat in skit.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Om du vill ha det riktigt bra rekommenderar jag http://www.paratech.nu/

De belägger korten med plast under vakuum(Läs på sidan).
Kostar lite men enligt mig överlägset sätt att skydda kort.
Ponte

Inlägg av Ponte »

Ja en del komponenter blir nog varma, hur varma vet jag dock inte. Om (och när) värmen blir för hög för gjutmassa eller fett har jag ingen aning.
Jag kan definitivt inte garantera att det är helt fritt från vatten eller fukt, vi har försökt på alla sätt och vis utan att lyckas. Det är därför jag nu vänder mig till er för hjälp och råd :)

När det gäller linjärenheten har du helt rätt i att det nästan blir som en pump som drar in vatten, just därför blir den extra svår att hålla tät.

zeus, det där såg jättebra ut, men jag vet inte riktigt om det är praktiskt och ekonomiskt genomförbart, jag kommer nämligen måsta gå igenom alla våra elektroniska prylar utan att det stör vår produktion allt för mycket. Vi pratar flera hundra (kanske tusental) elektriska komponenter.

Att lacka korten med riktigt kretskortslack tycker jag just nu låter som det kanske vettigaste alternativet, under förutsättning att det är något jag kan göra själv? Vars får jag tag på rätt typ av lack?
Josty Kid

Inlägg av Josty Kid »

Frågan är vad det är som orsakar korrosionen, att det kommer in tvättvatten eller är det kondens. Det är ganska vanligt i anläggningar där man tvättar med hetvatten eller har temperaturäxingar att det kommer in fuktig luft som sedan kondenseras när det kallnar igen. Kapslingen är oftast "vattentät" (Ip65-67) men den klarar inte någon tryckskillnad så den släpper in fuktigt luft eller ånga, exv. då de kallnar efter en dusch med 90 gradigt vatten från högtryckstvätten. Lacka kretskort, fyll ut tomrum om det går och sätt dit gortex membran så försvinner fukten ut.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Ska du lacka eller gjuta in så måste kortet vara ABSOLUT rent och det får inte bli fingeravtryck annars är du tillbaka på ruta ett.
Efter tvätt så är det torkskåp typ 50 grader som gäller och gjut in medan det är lite varmt så fukt inte kommer åt.

Just LINAK, går det inte att flytta ut elektroniken.

Protte
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har en del erfarenhet med 80-794-93 från ELFA, använde den till de kretskort som satt i olika skyltar (t.ex. "DU KÖR FÖR FORT") och det fungerade ganska bra.

Men kretskortet ska vara lödd klart, tvättat, torkat och klart. Torkningen skedde i ugn vid 50-70°C under en natt, sedan fick det kyla ner en aning varefter det fick ett par tunna lager enl. instruktionerna på burken.

Ingjutning som fuktskyddsmetod är inget jag gillar. För att säkra att det inte kommer in fukt måste det vara ett flexibelt skydd och det ger klistriga kort (typ täckt i "slime") och det samlar ihop skit som binder vatten... En hård gjutmassa är inte tät och skyddar bara mot mekanisk påverkan, man kan som regel räkna med att den spricker lite här och var och är därmed inte tät - men bara svår att kolla och laga.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Det är väldigt svårt och dyrt att få bort fukt och hålla det borta.
Jag har testat goretex-membran och tätningar. Kom till slut fram till att belägga korten med plast var det bästa.

Om det är ställdonen som är stora problemet så har jag för mig att LINAK kunde fixa det. Dyrt såklart.
Skriv svar