Openenergymonitor och Raspberry Pi, nån som provat?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Openenergymonitor och Raspberry Pi, nån som provat?

Inlägg av PHermansson »

Jo tiden för andra projekt blir ju lite begränsad, men det är det ju värt. Säger jag än så länge i alla fall. Men nu väntar jag ju ändå på att få hem en Atmega328 så att jag kan bygga en mottagare med lite bättre kapacitet. Har iaf fått hem två RFM12B så länge.
Sen har jag funderat på strömförsörjning till första sändaren också. Den är ju tänkt att sitta i elskåpet, men där finns inget eluttag. Blir nog ett par vanliga AA-batteriet till att börja med, det verkar vara den bästa lösningen.
esn
Kontakt:

Inlägg av esn »

Jo. :-)

Föressten så såg jag att rfm12b gått EOL. Jag köpte på mig fyra till, så nu har jag några att köra ett tag.
sir88alex

Inlägg av sir88alex »

Jag håller på med ett liknande projekt där jag just nu försöker styra NEXA mottagare av/på. Använder en liknande sändare som länkades till tidigare i tråden från Kjell & co som jag styr direkt från en PIC via data in på sändaren. Det gamla protokollet fungerar jättefint att styra men jag har stött på problem med det nya protkollet. Varje gång jag trycker på sändarknappen sänds 5 paket data med 10ms mellanrum. Ibland reagerar mottagaren direkt på första sändningen men ibland måste jag trycka 2,3 eller 4 gånger innan mottagaren uppfattar signalen. Har mätt upp timingen och tycker att signalen som går till sändaren ser bra ut. Har även testat med en hel del olika timingvärden och den verkar ju inte vara särskilt kritisk då det funkar med väldigt spridda värden.

Är det någon som stött på liknande problem eller har någon ide på någon lösning? Vad var det för filter ni pratat om tidigare i tråden?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Filtret är en SAW-resonator som gör att man inte stör på andra frekvenser, din koppling ska fungera bra utan ett sånt. Men jag tror det är bäst att du ställer din fråga i en egen tråd. lite för off-topic här.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Nu har även jag byggt ihop en emonTX och dragit igång RPi:n med transceivermodulen. Återstår att ladda firmware på emonTX. Köpte även en emonGLCD som är under byggnad.

Helt underbart koncept!
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Trevligt! Själv har jag inte haft så mycket tid för detta projekt, men igår lyckades jag i alla fall färdigställa en klon av en RFM2Pi v2. Den har en Atmega328 istället för en Tiny84, så nu ska jag få plats med kod både för OEM och Nexa.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Dags för en liten uppdatering, har äntligen tagit tag i detta igen. Jag har nu lagt planerna på Nexa-sändning åt sidan och fokuserat på att bygga en väl fungerande sändare. Denna består av en hembyggd Arduinoklon baserad på en Atmega168. Till denna har kopplats sensorer för temperatur (DS18B20), fukt (DHT22), ljus (LDR) och lufttryck (BMP085). Alltihop drivs av ett Lithiumbatteri och en 3,3 volts LDO-regulator (MCP1827).
Alltihop har monterats i en vanlig eldosa för utomhusbruk, måste vara den billigaste vattentäta elektronikbox man kan köpa?

Allt fungerar bra så långt. Nu återstår bara att koppla in ljussensorn (TLS257) som ska läsa av elmätarens röda lysdiod. Tanken är att måta tiden mellan pulserna för att få fram den momentana förbrukningen. Att räkna alla pulser blir svårt tidsmässigt tror jag, och dessutom skulle batteriet ta slut fort. Finns inget eluttag i elskåpet (än).
Screenshot041014.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Nu har min Emontx varit i drift ett tag med strömmätaren inkopplad. Gränssnittet är hyfsat konfigurerat och ett delmål i projektet är klart.
emoncms.png
Nu är det dags för att bygga nästa del. Tanken är att bygga en enhet med en blå LED-display som ska visa utvalda data och monteras i en Infinity mirror i hallen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Detta är ett projekt jag måste återuppta! Ser bra ut PH!

Jag antar att en infinity-spegel är en spegel med en inbyggd display? Är ju verkligen ett häftigt sätt att presentera data.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

:D

En infinity mirror är typ en halvgenomskinlig spegel och en vanlig spegel monterade ett par cm isär. Ser ut som en vanlig spegel. Innanför glaset sitter en ring med lysdioder. När dessa tänds speglas ljuset på ett sätt som gör att det ser ut som en tunnel av ljus, långt in bakom själva spegeln.
Den display jag ska montera ska dock inte speglas. Tanken är bara att den ska sitta innanför glaset så att siffrorna och inget annat syns.
nomis_82

Inlägg av nomis_82 »

Spännande projekt. Ska bli kul att se bilder på infinity mirror. Sitter och funderar på om jag ska använda mig av Openenergymonitor i de fläkt styrningsprojekt som jag håller på med. Jag har ganska mycket grejer till det redan så ska nog skaffa en raspberry pi också.
Skriv svar