Effektmätninge?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nitropunch

Effektmätninge?

Inlägg av nitropunch »

Hur fungerar vanlig effektmätning av en vanlig bostad och verkstad? jag menar för att få ut effekt multiplicerar man ju ström å spänning (P=UxI). Så ström mäter man ju serielt och och spänning parralelt, men hur mäter man då effekt? Gärna en så detaljerad beskrivning som möjligt uppskattas :)
Loial

Inlägg av Loial »

- Som du sade, är ju P = U * I
Man mäter helt enkelt ström och spänning - och multiplicerar mätvärdena.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Precis som du säger! Spänningen mäts parallellt och strömmen seriellt. Sedan multipliceras dessa. På gamla analoga instrument gjordes multipliceringen analogt, men i nya mikroprocessorbaserade instrument så sköter processorn det.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

detta vis likström

vid växelström så ska effektfaktorn tas med, induktiv>resestiv>capacitiv belastning ger olika effekter med samma ström och spänning

något annat man bör tänka på är crestfaktorn

vid ren likström så är det inga problem, nästan samma sak vid ten växelström

men om strömmen/spänningen inte är ren så krävs det mycket mera av instrumenten innan det visar rätt

klassiskt exempel är nätdelar till datorer, om dom inte är nya och fina så är toppströmmen in till dom väldigt hög men med kort tid (vanligt vis likriktning till konding) enbart toppvärdes avkännande instrument (billiga ) visar väldigt mycket fel då
Loial

Inlägg av Loial »

Självklart. Men rent principiellt är det samma sak.

Tyvärr är "nya och fina" nätagg sällan bättre - snarare sämre - när det gäller effektfaktor. Det sparas in stora pengar på att utelämna linjefilter och dylikt...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Man använder en TRMS-mätning (True RMS) mätning av ström och spänning och integrerar detta över tiden för att få KWh. Om man t.ex. mätar varje sekund och förbrukar ett snitt på t.ex. 700W under det sekund motsvarer det 0,194444444Wh, sen är det bara att lägga ihop alla dessa sekunders mätningar och för varje timme har man då ett KWh-tal.

Sen har linjefilter oerhört lite med effektfaktorn att göra, "moderna" primär-switchade aggregat likriktar i stället 230V direkt i stället för att ha en transformator emellan, detta ger kortare och högre strömtoppar men är det ett problem kan man bara välja "PFC"-aggregat (PFC = Power Phase Compensated).
Loial

Inlägg av Loial »

Du har rätt i att linjefilter endast påverkar effektfaktorn lite, men det har knappast nån betydelse för hemmabruk. Däremot minskar det ju störningar ut på nätet o.s.v...

Men... betyder inte PFC = Power Factor Correction?

nåja - nog OT...
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Okej, så vi kom fram till att man måste ta med effektfaktorn. Hur gör vi elektroniskt för att mäta allt detta då? Är lite intresserad jag också för jag funderar på att mäta effekten in till husvagnen.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Loial: ööööhhhh....jo...kanske det... minns nog fel... men skit samma, det är samma funktion vi menar.

EagleSpirit: Man kan göra det vid att höja mätningernas frekvens en hel del och sedan räkna för varje mätning, samplar man t.ex. med 500Hz kan man räkna ganska bra och kompensera "automatisk" för effektfaktorn.
Loial

Inlägg av Loial »

:)
Croaton

Inlägg av Croaton »

Lånar tråden lite:

Jag har funderat på att mäta och logga elförbrukningen i mitt hus.
Jag hade tänkt att använda mig av såna där induktionsdrosslar / halva transformatorer som man drar fasledarna genom (kommer inte på vad dom heter nu).

Frågan är alltså om någon har någon bra lösning på hur man gör själva "induktans till ADC mätbar spännings-konverteringen"??

Som uppföljning till detta måste man även konvertera ADC värdet till ström, finns det någon formel för detta tro? eller måste man labba fram förhållandet?

(Kanske inte så solklart vad jag menar, men jag hoppas att någon fattar :))

/Croaton
Loial

Inlägg av Loial »

Du menar strömtransformatorer?
Croaton

Inlägg av Croaton »

Loial: Jepp, det stämmer nog... fast dom jag har liggandes är mycket enklare än dom man hittar på t.ex. Elfa.

/Croaton
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Är man rätt på det så vet man strömförhållandet i sin strömtrafo och kan räkna ut värdet därigenom. Annars blir det till att mäta fram på något sätt.
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor

Inlägg av Minus »

Croaton

Åk ner till Övik energi vid hamnen o fråga om de har någon nyare elmätare o sälja fick tar på elektroniska mätare där som hade en optokopplar utgång då man får ut samma pulser som elmätaren använder till räkneverket.

/ Minus
Skriv svar