Less på Arduino IDE - Vill börja med Atmel studio
Re: Less på Arduino IDE - Vill börja med Atmel studio
Jag hittar inte fliken.
Det kanske är därför mina sketchar fungerar inte. Än fast jag bränner ett 20 K stort program så tar det bara ca 1 sekund att bränna in det. Men någon funktion blir det inte.
Det kanske är därför mina sketchar fungerar inte. Än fast jag bränner ett 20 K stort program så tar det bara ca 1 sekund att bränna in det. Men någon funktion blir det inte.
Om du har en AVRISP mkii behöver du inte bootloader oavsett om du kör via Arduinos IDE eller Atmels AVR-studio.
AVRISP mkii är ju som namnet antyder en ISP programmerare och de kräver ingen bootloader för att få in programmet.
Tror till och med att du själv skrivit någonstans att du använder din AVRISP mkii till att programmera in bootloader i tomma chip. Om den klarar av att göra det klarar den även av att stoppa in andra program. En bootloader är ju inget annat än ett program det med.

AVRISP mkii är ju som namnet antyder en ISP programmerare och de kräver ingen bootloader för att få in programmet.
Tror till och med att du själv skrivit någonstans att du använder din AVRISP mkii till att programmera in bootloader i tomma chip. Om den klarar av att göra det klarar den även av att stoppa in andra program. En bootloader är ju inget annat än ett program det med.
Jag bara testar om det fungerade. Men det fungerar inte att bränna in sketch eller bootloader via Atmel studio, men däremot i Arduino IDE fungerar det perfekt.
Sketch
Bootloader
Sketch
Händer absolut inget.Compiling 'Sketch1' for 'Arduino Uno'
Binary sketch size: 486 bytes (used 2% of a 32 256 byte maximum) (0,70 secs)
Uploading to I/O board using 'AVRISP mkII'
Done uploading
Bootloader
Kod:Burning bootloader to board 'Arduino Uno' using 'AVRISP mkII'
Done burning bootloader.
Kod: Markera allt
/*
Blink
Turns on an LED on for one second, then off for one second, repeatedly.
This example code is in the public domain.
*/
// Pin 13 has an LED connected on most Arduino boards.
// give it a name:
int led = 13;
// the setup routine runs once when you press reset:
void setup() {
// initialize the digital pin as an output.
pinMode(led, OUTPUT);
}
// the loop routine runs over and over again forever:
void loop() {
digitalWrite(led, HIGH); // turn the LED on (HIGH is the voltage level)
delay(1000); // wait for a second
digitalWrite(led, LOW); // turn the LED off by making the voltage LOW
}
Jag ser att den väljer INTE att bränna in en bootloader. Precis som jag vill ha det som.
Jag använder denna kod.
När jag bränner över en sketch via Atmel studio och använder AVRISP mkii programmeraren.
Resultat: Inget händer efter åt. Jag hör bara Windows 8.1 ljudet när man pluggar ut någon USB eller in någon USB.
När jag bränner över en sketch via Arduino IDE och använder vanlig serial USB kabel.
Resultat: Jag hade ingen bootloader i.
När jag bränner en bootloader via Arduino IDE:
Resultat: Brännt över bootloader. Programmeraren blinkar och jag hör Windows 8.1 ljudet.
Och sen kör jag samma kod igen och bränner över via Arduino IDE med USB serialkabel.
Nu går jag tillbaka till Atmel studio och bränner över sketchen via COM3, dvs serial USB.
När jag kör Atmel studio och bränner över sketchen via programmeraren
Resultat: Ingen bootloader. Ingen blinkning men jag hör Windows 8.1 ljudet.
Jag testar bränna över en bootloader via Atmel Studio och använder mig av programmeraren
och sist testar jag igen att bränna över en sketch via Atmel studio på USB COM3 serialkabeln.
Resultat: Inget. Ingen blinkning. Ingen bootloader.
Vad tror ni det är för fel?
I Arduino IDE fungerar det hur bra som helst.
Jag använder denna kod.
/*
Blink
*/
// give it a name:
int led = 13;
void setup() {
pinMode(led, OUTPUT);
}
void loop() {
}
486 bytes. Helt klart utan bootloader.Compiling 'Sketch1' for 'Arduino Uno'
Binary sketch size: 486 bytes (used 2% of a 32 256 byte maximum) (0,58 secs)
Done uploading
Resultat: Inget händer efter åt. Jag hör bara Windows 8.1 ljudet när man pluggar ut någon USB eller in någon USB.
När jag bränner över en sketch via Arduino IDE och använder vanlig serial USB kabel.
1 084 bytes. Helt klart med bootloaderBinary sketch size: 1 084 bytes (of a 32 256 byte maximum)
Binary sketch size: 1 084 bytes (of a 32 256 byte maximum)
avrdude: stk500_getsync(): not in sync: resp=0x00
Resultat: Jag hade ingen bootloader i.
När jag bränner en bootloader via Arduino IDE:
Done burning bootloader
Och sen kör jag samma kod igen och bränner över via Arduino IDE med USB serialkabel.
Resultat: Det blinkar.Binary sketch size: 1 084 bytes (of a 32 256 byte maximum)
Nu går jag tillbaka till Atmel studio och bränner över sketchen via COM3, dvs serial USB.
Resultat: Ingen blinkning och ingen bootloader.Compiling 'Sketch1' for 'Arduino Uno'
Binary sketch size: 486 bytes (used 2% of a 32 256 byte maximum) (0,67 secs)
Uploading to I/O board using 'COM3'
Done uploading
När jag kör Atmel studio och bränner över sketchen via programmeraren
Compiling 'Sketch1' for 'Arduino Uno'
Binary sketch size: 486 bytes (used 2% of a 32 256 byte maximum) (0,67 secs)
Done uploading
Jag testar bränna över en bootloader via Atmel Studio och använder mig av programmeraren
Resultat: Jag hör Winodws 8.1 ljudetBurning bootloader to board 'Arduino Uno' using 'AVRISP mkII'
Done burning bootloader.
och sist testar jag igen att bränna över en sketch via Atmel studio på USB COM3 serialkabeln.
Compiling 'Sketch1' for 'Arduino Uno'
Binary sketch size: 486 bytes (used 2% of a 32 256 byte maximum) (0,66 secs)
Done uploading
Vad tror ni det är för fel?
I Arduino IDE fungerar det hur bra som helst.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =7&t=72144
Du tror inte det kan hänga ihop med problemet du har i detta ämne?
Jag hade koncentrerat mig på att lösa det problemet först.
Du kan ju kolla om Atmel Studio över huvud taget kommunicerar med din AVRISP Mkii.
Kolla här: http://youtu.be/EsLOMdu50YU?t=3m5s
Där ser du också att du har fuses bland flikarna i fönstret som öppnas. (fast "flikarna" ligger på vänster sida).
Där ser du också att du har fuses bland flikarna i fönstret som öppnas. (fast "flikarna" ligger på vänster sida).
Det är löst redan =)Nisse skrev:http://elektronikforumet.com/forum/view ... =7&t=72144
jesse skrev:Du kan ju kolla om Atmel Studio över huvud taget kommunicerar med din AVRISP Mkii.
Jag har inte den där funktionen som heter Device Programming. Det är bara en tom ruta när jag startar upp den. Jag tror att det är något annat.
Jag kör ju något som heter VisualMicro.
Gjorde en ominstallation på Visual Micro. Nu fungerar det.....MEN...
Bootloader
Sketch
Resultat: Den innehåller en bootloader. Är det så att jag måste ta bort den, eller så försvinner den av sig själv om jag bränner om programmet utan bootloader? För jag bränner via AVRISP mkII nu. 
1084 bytes är riktigt mycket för en sådan kod.
Bootloader
Resultat: OKBurning bootloader to board 'Arduino Uno' using 'AVRISP mkII'
Done burning bootloader.
Sketch
/*
Blink
*/
// give it a name:
int led = 13;
void setup() {
pinMode(led, OUTPUT);
}
void loop() {
delay(3000); // wait for a second
}
Compiling 'Regulator_kod' for 'Arduino Uno'
Binary sketch size: 1 084 bytes (used 3% of a 32 256 byte maximum) (0,41 secs)
Done uploading

1084 bytes är riktigt mycket för en sådan kod.
Det blir rätt rörigt när du ställer frågor om Visual Micro i en tråd som handlar om Atmel Studio...
De flesta som svarat på dina frågor verkar ta för givet att frågorna handlat om Atmel Studio och inte Visual Micro.
De flesta som svarat på dina frågor verkar ta för givet att frågorna handlat om Atmel Studio och inte Visual Micro.
Det sista du skrev i det andra ämnet var:Al_Bundy skrev:Det är löst redan =)Nisse skrev:http://elektronikforumet.com/forum/view ... =7&t=72144
"Men nu är det bara att bränna över sketcher som ej fungerar i Atmel studio. Däremot bränna bootloader i Arduino IDE fungerar OK."
Hur ska man uppfatta det annat än att det inte går att programmera från AVR-studio?
Och i detta ämne skriver du att inget händer när du försöker programmera från AVR-studio.
Vilket är det nu, kan du eller kan du inte programera från AVR-studio?
Jag kan programmera nu i Atmel studio när jag har Visual Micro som plugin. Men på något sätt känner jag att det följer med en bootloader när jag bränner över via AVRISP Mkii programmeraren.
Antingen så har jag gjort rätt, eller så följer det med en bootloader via programmeraren mot min vilja.
Jag har för mig att om man bränner via programmeraren på Visual Micro/Arduino så ska inte bootloadern följa med då det är onödigt.
Eller är det så att bootloadern syns inte i "sketch size"?
Jag gör ett test så får ni avgöra. Jag programmerar med ATmega328 med den externa kristallen. Jag använder Atmel Studio först för att bränna över en sketch med en programmerare.
Då blir det så här:
Resultat: OK!
Efter det använder jag COM3 serial USB porten, dvs den vanliga sättet att programmera med arduino. Jag bränner över med samma program, Atmel Studio
Jag testar bränna över en bootloader med hjälp av Atmel studio
Sen testar jag köra över en sketch via COM3 serialporten
Exakt samma sak händer i Arduino studio.
Så alltså måste jag kunna bränna utan bootloader nu om jag använder programmeraren?
Antingen så har jag gjort rätt, eller så följer det med en bootloader via programmeraren mot min vilja.
Jag har för mig att om man bränner via programmeraren på Visual Micro/Arduino så ska inte bootloadern följa med då det är onödigt.
Eller är det så att bootloadern syns inte i "sketch size"?
Jag gör ett test så får ni avgöra. Jag programmerar med ATmega328 med den externa kristallen. Jag använder Atmel Studio först för att bränna över en sketch med en programmerare.
Då blir det så här:
Compiling 'Regulator_kod' for 'ATmega328 on a breadboard (16 MHz internal clock)'
Binary sketch size: 1 084 bytes (used 3% of a 32 256 byte maximum) (0,50 secs)
Done uploading
Efter det använder jag COM3 serial USB porten, dvs den vanliga sättet att programmera med arduino. Jag bränner över med samma program, Atmel Studio
Resultat: avrdude: stk500_getsync(): not in sync: resp=0x00Compiling 'Regulator_kod' for 'ATmega328 on a breadboard (16 MHz internal clock)'
Binary sketch size: 1 084 bytes (used 3% of a 32 256 byte maximum) (0,40 secs)
avrdude: stk500_getsync(): not in sync: resp=0x00
Jag testar bränna över en bootloader med hjälp av Atmel studio
Resultat: OKBurning bootloader to board 'ATmega328 on a breadboard (16 MHz internal clock)' using 'AVRISP mkII'
avrdude: safemode: Verify error - unable to read hfuse properly. Programmer may not be reliable.
Done burning bootloader.
Sen testar jag köra över en sketch via COM3 serialporten
Resultat: OKCompiling 'Regulator_kod' for 'ATmega328 on a breadboard (16 MHz internal clock)'
Binary sketch size: 1 084 bytes (used 3% of a 32 256 byte maximum) (0,42 secs)
Done uploading
Exakt samma sak händer i Arduino studio.
Så alltså måste jag kunna bränna utan bootloader nu om jag använder programmeraren?

I första exemplet så följer inte Bootloadern med.
Bootloadern syns inte i Sketch Size.
På vilket sätt "känner" du att det följer med en bootloader?
Bootloadern syns inte i Sketch Size.
På vilket sätt "känner" du att det följer med en bootloader?
För förr när jag överförde en sketch så var den ca 500 bytes och det var samma sketch. Okej. Då vet jag att bootloadern ej följer med.
Visual Micro är plugin för Atmel Studio.Nerre skrev:Det blir rätt rörigt när du ställer frågor om Visual Micro i en tråd som handlar om Atmel Studio...
Ja, det känns ju ganska meningslöst att försöka svara på frågor när man inte ens vet vad det frågas om. Jag har ingen aning om vad denna tråden egentligen handlar om ?Nerre skrev:Det blir rätt rörigt när du ställer frågor om Visual Micro i en tråd som handlar om Atmel Studio...
Jag skulle köra Atmel Studio med pluginnet Visual Micro. Då kör man Arduino kod i Atmel Studio, men Atmel Studio drar riktigt mycket minne av min dator. Så jag får nöja mig med Arduino IDE.