Less på Arduino IDE - Vill börja med Atmel studio
Less på Arduino IDE - Vill börja med Atmel studio
Hej!
Jag är ganska less på Arduino IDE. IDE:n är ganska simpel vilket leder till att den är tråkig och blek på koden. Bootloadern tar upp ca 1024 kb och det är alldeles för mycket. Bootloadern gör också att processorn blir sen vid uppstart. Det går också programmera utan bootloader via AVRISP mkii vilket jag vill göra
Men det enda som är bra med Arduino IDE är själva arduinos språk som är så underbart enkelt.
Jag använder för det mesta bara standalones ATmegas som jag bränner över en bootloader på via AVRISP mkii och då tänkte jag "Varför kör jag inte Atmel studio istället med arduinons språk?".
Då slipper jag ju allt med bootloader osv.
Då undrar jag om det går att ändra lite i Atmel studio så jag kan köra arduinos språk i Atmel studio?
Arduino har ju stöd för massor av av uC nu från Atmel. ATtiny 13 ATtiny 44 ATtiny 45, ATtiny 84, ATtiny85, ATtiny 2313, ATmega168, ATmega328, ATmega 1280, Atmega 1284, ATmega2560.
Jag är ganska less på Arduino IDE. IDE:n är ganska simpel vilket leder till att den är tråkig och blek på koden. Bootloadern tar upp ca 1024 kb och det är alldeles för mycket. Bootloadern gör också att processorn blir sen vid uppstart. Det går också programmera utan bootloader via AVRISP mkii vilket jag vill göra
Men det enda som är bra med Arduino IDE är själva arduinos språk som är så underbart enkelt.
Jag använder för det mesta bara standalones ATmegas som jag bränner över en bootloader på via AVRISP mkii och då tänkte jag "Varför kör jag inte Atmel studio istället med arduinons språk?".
Då slipper jag ju allt med bootloader osv.
Då undrar jag om det går att ändra lite i Atmel studio så jag kan köra arduinos språk i Atmel studio?
Arduino har ju stöd för massor av av uC nu från Atmel. ATtiny 13 ATtiny 44 ATtiny 45, ATtiny 84, ATtiny85, ATtiny 2313, ATmega168, ATmega328, ATmega 1280, Atmega 1284, ATmega2560.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Re: Less på Arduino IDE - Vill börja med Atmel studio
Man bör kunna gå innan man kan springa!
Men med barn verkar det ibland vara tvärtom.
Bra insikt, och en bit på vägen är du ju redan!
Men med barn verkar det ibland vara tvärtom.
Bra insikt, och en bit på vägen är du ju redan!
Tackar!
Men jag vill fortfarande använda Arduinos språk, Wiring. Det är något som är riktigt lyckat.
Det är bootloader och billig & blek IDE jag vill få bort.
Jag vill precis som Atmel studio; bara välja ett chip jag vill programera på, välja ny sketch och sen börja koda och sist bränna över sketsen till chippet via AVRISP mkii programmeraren.
Men jag vill fortfarande använda Arduinos språk, Wiring. Det är något som är riktigt lyckat.
Det är bootloader och billig & blek IDE jag vill få bort.
Jag vill precis som Atmel studio; bara välja ett chip jag vill programera på, välja ny sketch och sen börja koda och sist bränna över sketsen till chippet via AVRISP mkii programmeraren.
Alltså, inte för att vara dryg, men brukar inte arduinokhmererna i tråd efter tråd tjata om att aurdinospråket är (typ) till 99.999% likt C ? ..isåfall borde det ju inte vara något problem ?
Men använd Atmel studio då!
Senare versioner stöder arduino, om jag inte missminner mig...
/J
/J
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Glenn & Jah:
Men likväl så kan man behöva fråga *hur* man gör för att ändra språk i Atmel Studio.
Frågan var alltså:
"Då undrar jag om det går att ändra lite i Atmel studio så jag kan köra arduinos språk i Atmel studio?"
Här är en sida med några olika guider som beskriver hur man gör det:
http://forum.arduino.cc/index.php/topic,123267.0.html
T.ex den här, för version 6:
http://www.engblaze.com/tutorial-using- ... -projects/
Men likväl så kan man behöva fråga *hur* man gör för att ändra språk i Atmel Studio.
Frågan var alltså:
"Då undrar jag om det går att ändra lite i Atmel studio så jag kan köra arduinos språk i Atmel studio?"
Här är en sida med några olika guider som beskriver hur man gör det:
http://forum.arduino.cc/index.php/topic,123267.0.html
T.ex den här, för version 6:
> om att aurdinospråket är (typ) till 99.999% likt C ?
Det är väl inte språksyntaxen i sig (den är väldigt C-lik)
som är grejen, utan libbarna som följer med.
Det är väl inte språksyntaxen i sig (den är väldigt C-lik)
som är grejen, utan libbarna som följer med.
Jasså?jah skrev:Men använd Atmel studio då!
/J
Så jag kan bara ladda ner Atmel studio och sedan välja t.ex ATmega328P-PU och programera i Arduino's spåk så kallad Wiring. Plugga in AVRISP mkii programmeraren och sen ansluta den med ATmegan328? Klart? Ingen bootloader eller så? Bara skriva som vanligt som man gjorde i Arduino IDE?
Det är 99.99% likt CGlenn skrev:Alltså, inte för att vara dryg, men brukar inte arduinokhmererna i tråd efter tråd tjata om att aurdinospråket är (typ) till 99.999% likt C ? ..isåfall borde det ju inte vara något problem ?

Jo, det är problem för det är allt annat massa sten och grus som måste bort från skärmen om man kör Atmels språk.
Tack JimmyAndersson!
Inte ett enda ord om "bootloader" nämns i denna manual! Jag tror att om jag bara följer denna manual så kommer jag inom kort kunna programera AVR chip via Atmel studio med brukning av Arduinos språk, Wiring.

Utan att ha läst på om detaljerna, så tror jag att 6.1 är mer förberett än 6.0 i guiden, så kolla atmels egen dok först.
Jag har inte använt studio själv till arduino tidigare, men gjorde nyss ett test och öppnade en sketch direkt i studio, körde build, och kompileringen slutfördes utan fel. Har inte gjort en enda inställning manuellt.
Förmodligen är det bara att skjuta ner resultatet med ISP och köra, men det har jag ingen möjlighet att testa nu.
/J
Jag har inte använt studio själv till arduino tidigare, men gjorde nyss ett test och öppnade en sketch direkt i studio, körde build, och kompileringen slutfördes utan fel. Har inte gjort en enda inställning manuellt.
Förmodligen är det bara att skjuta ner resultatet med ISP och köra, men det har jag ingen möjlighet att testa nu.
/J
Åt andra sidan hittade jag något som heter VisualMicro. Ska testa med det också.
Nu är detta lite OT, men det hör ändå till just det jag vill göra.
Hur bestämmer man alla värden, hex och tal när man ska skapa nytt board?
Om jag vill programmera ATmega328P-PU med den interna kristallen så måste jag lägga till en ny board.
Det är en kort liten text med information.
Hur kom dem på det här? Är detta något som finns till alla ATtinys, ATmegas?
Eller är det här själva deklarationen för bootloadern?
Hur bestämmer man alla värden, hex och tal när man ska skapa nytt board?
Om jag vill programmera ATmega328P-PU med den interna kristallen så måste jag lägga till en ny board.
Det är en kort liten text med information.
##############################################################
atmega328bb.name=ATmega328 on a breadboard (8 MHz internal clock)
atmega328bb.upload.protocol=stk500
atmega328bb.upload.maximum_size=30720
atmega328bb.upload.speed=57600
atmega328bb.bootloader.low_fuses=0xE2
atmega328bb.bootloader.high_fuses=0xDA
atmega328bb.bootloader.extended_fuses=0x05
atmega328bb.bootloader.path=arduino:atmega
atmega328bb.bootloader.file=ATmegaBOOT_168_atmega328_pro_8MHz.hex
atmega328bb.bootloader.unlock_bits=0x3F
atmega328bb.bootloader.lock_bits=0x0F
atmega328bb.build.mcu=atmega328p
atmega328bb.build.f_cpu=8000000L
atmega328bb.build.core=arduino:arduino
atmega328bb.build.variant=arduino:standard
Hur kom dem på det här? Är detta något som finns till alla ATtinys, ATmegas?
Eller är det här själva deklarationen för bootloadern?
Det är fortfarande samma sak. Jag kan inte bränna över varken sketch eller bootloader.
När jag ska bränna över en bootloader. COM4 - Standard modem over bluetooth link.
När jag ska ladda upp en sketch. COM3 - Arduino UNO
Notera att ena använder jag AVR ISP och andra använder jag AVRISP mkii.
Det verkar som den inte känner av MKII.
När jag bränner över sketch till ATmega2560 som redan har bootloader
Och med AVR ISP
Så med AVR ISP så ger det:

Min slutsats är att i Atmel Studio så får den för sig att när den ska överföra så ska den använda sig av en programmerare t.ex AVRISP mkii men den verkar inte ha riktigt stöd för en sådan heller.
Kod: Markera allt
Burning bootloader to board 'ATmega328 (internal 8 MHz clock)' using 'AVRISP mkII'
avrdude: usbdev_open(): did not find any USB device "usb"
Compiling 'sketch_may02a' for 'ATmega328 (internal 8 MHz clock)'
Binary sketch size: 20 102 bytes (used 65% of a 30 720 byte maximum) (1,05 secs)
Uploading to I/O board using 'AVR ISP'
avrdude: stk500_getsync(): not in sync: resp=0x00
Det verkar som den inte känner av MKII.
När jag bränner över sketch till ATmega2560 som redan har bootloader
Compiling 'sketch_may02a' for 'ATmega2560 (external 16 MHz clock)'
Binary sketch size: 20 850 bytes (used 8% of a 258 048 byte maximum) (1,08 secs)
Uploading to I/O board using 'AVRISP mkII'
avrdude: usbdev_open(): did not find any USB device "usb"
Compiling 'sketch_may02a' for 'ATmega2560 (external 16 MHz clock)'
Binary sketch size: 20 850 bytes (used 8% of a 258 048 byte maximum) (1,06 secs)
Uploading to I/O board using 'AVR ISP'
avrdude: stk500_getsync(): not in sync: resp=0x00
och med AVRISP mkii så ger det:avrdude: stk500_getsync(): not in sync: resp=0x00
Vid överföring av sketch till ATmega2560 på Arduino IDE:avrdude: usbdev_open(): did not find any USB device "usb"
Så det fungerar hm...Binary sketch size: 1 632 bytes (of a 258 048 byte maximum)

Min slutsats är att i Atmel Studio så får den för sig att när den ska överföra så ska den använda sig av en programmerare t.ex AVRISP mkii men den verkar inte ha riktigt stöd för en sådan heller.
Nu fungerar det!
Nu har jag Atmel Studio 6.2 där jag kan programmera med en AVRISP mkii programmerare.
Men på något sätt känner jag att jag använder bootloader ändå
Jag tog t.o.m ett nytt chip som inte hade någon bootloader.
Följde denna manual och avinstallerade Jungo. http://www.visualmicro.com/post/2014/01 ... duino.aspx
Nu har jag Atmel Studio 6.2 där jag kan programmera med en AVRISP mkii programmerare.
Men på något sätt känner jag att jag använder bootloader ändå

Det ska ju stå "32 000 byte maximum"Compiling 'sketch_may02a' for 'ATmega328 (internal 8 MHz clock)'
Binary sketch size: 20 102 bytes (used 65% of a 30 720 byte maximum) (1,03 secs)
Uploading to I/O board using 'AVRISP mkII'
Done uploading
Jag tog t.o.m ett nytt chip som inte hade någon bootloader.
Följde denna manual och avinstallerade Jungo. http://www.visualmicro.com/post/2014/01 ... duino.aspx
Du måste avaktivera bootloadern. Det gör du i samma fönster som när du programmerar med AVRISP Mkii, fliken "fuses". Ändra inte några fuses som du inte behöver ändra på - gör du fel går processorn aldrig att programmera om mer.